pech in hongarije, hellup

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

pech in hongarije, hellup

Postby koen en bep » Sun Jun 15, 2008 10:52 pm

hallo ende hellup

zoals enkele van jullie weten ben ik - en destijds mijn vriendin ook - een jaar geleden op een abitiueze reis vertrokken vanuit nederland richting india op de bakbrommer. Toen zijn we met een gebroken ophanging gestrand in Bulgarije en verder gegaan met bus en trein, helaas.
2 weken geleden ben in naar bulgarije gevlogen, heb de ophaging gefikst en ben nu terug aan het rijden.
Nu is er weer iets aan de hand. Ik heb inmiddels redelijk wat geleerd over metaalbewerking (heb een nieuwe ophanging gelast) en ook een beetje over het motorisch en elektrisch gedeelte van een (bak)brommert, maar ik weet het nu niet.
Hij start nog wel af en toe, ik heb nog compressie en een vonk. Het probleem is echter dattie heel onregelmatig loopt.. en om de haverklap afslaat.. meestal met een redelijk hoge toon erbij. Verder geen rare geluiden of ratels. Ik merkte eerder vandaag een paar keer dat het blok een paar keer misliep. meestal in hoge toeren, dacht dat er niet veel aan de hand was. De echte pech gebeurde terwijl ik vrij hard reed en redelijk plotseling. Ineens miste hij heel veel en heeft heel veel problemen om te starten (eigenlijk niet rijdbaar meer) Ik kwam wel een gebroken zekering tegen, maar heb deze vervangen en denk dat dit alleen de accu verhinderde bij te laden. Verder was mijn elektronische ontsteking losgetrilt en deze heeft waarschijnlijk rondgestuiterd.
Ik rijd met een imitatie honda 125cc cdi 4 takt(lifan)

Ik hoop dat iemand mij in een richting kan sturen of de oplossing weet.

alvast bedankt en gegroet vanuit budapest

Koen
koen en bep
 
Posts: 33
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:37 pm

Postby Bart » Mon Jun 16, 2008 1:14 am

Hoi Koen,

1e: Draait het vliegwiel nog rond? Heeft ie evenveel compressie als eerst??
-Zoja, draai nu je bougie eruit, en draai nog een paar keren rond
2e: Hoor je daarbij geluidjes? of voel je erg zware punten (even de kracht die nodig is om de kleppen te openen wegdenken)
3e: Als je de klepdoppen eraf draait, zie je de kleppen dan open en dicht gaan, en is de klepspeling (om en nabij) in orde?

Rookt de motor -wanneer- je 'm gestart krijgt?

Ik zal zo nu en dan terug kijken in dit topic, en antwoord geven.

Succes ermee! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby knorrepot » Mon Jun 16, 2008 11:11 am

klinkt als hoesten, proesten, kuchen en niezen? ontsteking? cdi kapot?
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby NIX » Mon Jun 16, 2008 11:39 am

Bij die imi's moet je vooral de uitaatklep in de gaten houden. Die wil nog wel eens te strak komen te staan met als gevolg een motor die warm niet meer wil lopen. Ook kan simpelweg je bougie gaar zijn of het dopje een probleem geven. Hoeft niet meteen je ontsteking te zijn. Check ook of de bougiekabel niet ergens tegen de cilinder gesmoelten zit.

Zit er nog olie in je blokje? Als de motor loopt en je draait de onderste klepdop eraf, komt er dan een straal olie uit, of maar 2 druppels of nog minder? Dan is je oliepomp mogelijk geblokkeerd of de olieaanvoer ergens verstopt.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby knorrepot » Mon Jun 16, 2008 3:36 pm

vocht?
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby koen en bep » Mon Jun 16, 2008 5:47 pm

alvast bedankt voor de hulp, maar ik ben nog niet veel verder.

Vliegwiel draait, motor rookt niet, kleppen zijn in orde, geen rare zware punten of geluiden als ik het vliegwiel draai - afgezien van de magneten - Vocht is het niet. Bougie lijkt mij goed te vonken. Compressie lijkt mij ook hetzelfde. Olie loopt ook uit de klep.

Hoesten proesten niezen en kuchen klopt wel redelijk, hij start soms wel en gaat dan ook omhoog in toeren - in z'n vrij - als ik wil rijden gaat t snel mis. Als ie niet start is er een redelijk hoge piep - niet erg hard.

Bedankt voor het meedenken, ik hoop snel de stad te kunnen verlaten voor ik teveel geld uitgeef aan het goedkope bier hier :)

tabee
koen en bep
 
Posts: 33
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:37 pm

Postby Bart » Mon Jun 16, 2008 9:45 pm

*edit* 'k had even verkeerd gelezen ofzo.

Dat piepje kan mogelijk toch een compressie lek zijn.
Dat is waar ik naar zou kijken. even de kop eraf halen, dan weet je 't vrij snel. Enige is dat je dan een pakkingset moet hebben die past op je blokje.

Is je bougie vet van de olie toevallig? of is die goed?
Die zou je voor de zekerheid ook wel even kunnen vervangen!
en de vonk aan de bougie kabel (dus zonder bougiekapje) dicht bij 't blok, is die blauw, of geel?

Bart
Last edited by Bart on Mon Jun 16, 2008 10:44 pm, edited 1 time in total.
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby koen en bep » Mon Jun 16, 2008 10:26 pm

Mijn olie uit de klep opmerking was alleen een reactie op NIX zijn reply over de olie in het blok, klepdop had ik moeten zeggen..

"Zit er nog olie in je blokje? Als de motor loopt en je draait de onderste klepdop eraf, komt er dan een straal olie uit, of maar 2 druppels of nog minder? Dan is je oliepomp mogelijk geblokkeerd of de olieaanvoer ergens verstopt."

die redelijk hoge piep is er wel .... nog andere opties? ik hoop het :cry:
koen en bep
 
Posts: 33
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:37 pm

Postby koen en bep » Mon Jun 16, 2008 10:30 pm

anders heeft iemand misschien een zuiger liggen? Die ik zou kunnen overkopen, ik heb me bak al eens in bulgarije achter moeten laten en wil t niet graag nog eens doen....

gaat een gat in de zuiger niet gepaard met roken en of lekken.. en sterk verminderde compressie?
Last edited by koen en bep on Mon Jun 16, 2008 10:41 pm, edited 1 time in total.
koen en bep
 
Posts: 33
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:37 pm

Postby Giel » Mon Jun 16, 2008 10:37 pm

koen en bep wrote:Bougie lijkt mij goed te vonken.


Misschien toch even een andere proberen? Soms lijken ze het wel goed te doen, maar zijn ze eigenlijk stuk.
Zo heb ik ook wel eens staan kloten. Stationair deed hij het prima, vol gas in z'n vrij ook, maar zodra ik weg reed en een beetje snelheid maakte stopte die ermee. Buiten het blok vonkte de bougie prima, maar toch was dat het probleem.

Wellicht dat er bij jou bak meer aan de hand is, want een kapotte bougie veroorzaakt naar mijn weten geen gefluit. Je kan het altijd even proberen...

succes in ieder geval!

grt
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Next

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests