Eerst !

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Eerst !

Postby Amro » Tue Dec 11, 2007 9:16 pm

Voor mij moet een bak zo rond 500 kg kunnen laden en de laadvloer moet minimaal 1.50 m lang zijn.

De breedte staat voor mij vast op max. 1.20 omdat ik wel tussen de meeste paaltjes door wil kunnen.

In het frame zelf moet genoeg ruimte zijn voor een wat langer blok zoals een 4-takt.
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven

Postby Bart » Sat Jul 19, 2008 8:10 pm

Zoiets als ik aan het bouwen ben?

Nieuw frame, 2 * 1.10 bak. 4t blokje erin. koker 80 *80 waar de stuuras weer in zit, en deze koker doet tevens dienst als luchtfilter'box' (hopende op een zekere dempende werking, omdat het een afgesloten box is, en hier de lucht enigsinds in kan 'pulseren' zonder dat het direct in de buitenlucht komt.

De onderste framebuis (blijft 76mm, toevallig omdat we daar een buis van hebben liggen...) doet dan tevens dienst als uitlaat, met een zekere constructie...

Ik wil namelijk een hele stille bakbrommer. ivm. rijden door veel natuurgebieden, en vakantie.

Verder komen er nog wat functionaliteiten op, oa. een 123-tent... haha
Groet! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Amro » Sat Jul 19, 2008 9:42 pm

Klinkt erg veel belovend. Ik kan niet wachten om een tekening of een foto te zien.

Zelf ben ik een andere weg in geslagen; Ik ga electrisch ;)

Bosch 2kW 24 volts motor van een spijkstaal electro trekker. Het wachten is nog op een goede snelheidsregelaar. Ik heb er al mee rondgereden. Super ervaring. En zo zijn er nog heel wat dingetjes op te lossen.

Zoals een haakse 1 op 1 overbrenging vinden. Een vario-systeem aanpassen om de snelheid nog wat te kunnen verhogen, groter tandwiel achter. Of toch snaaraandrijving ?

Met de juiste accu's kom je aan een actieradius +/- 4 uur rijden

groeten

Amro
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven

Postby Bart » Mon Jul 21, 2008 10:34 pm

Electrisch is leuk! haha

Alleen zou ik zeggen, als je het doet doe het dan GOED. ;)

Bouw (net als een buell een schijfrem in de velg heeft) een motor direct in de velg zou ik zeggen... ongeveer zoals een linear motor in elkaar zit, maar dan rond.

Met de juiste aansturing erbij zou je tijdens het remmen zelfs energie terug kunnen winnen...

En mede door die juiste aansturing heb je ook geen overbrenging nodig, dus dat scheelt weer wrijvingsverliezen en alles...

vraag me af waarom 't nog niet wordt toegepast.

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Bart » Tue Jul 22, 2008 2:20 am

Oh trouwens. dat was maar bij wijze van fantasie natuurlijk... technisch is het wel mogelijk, maar financieel en tijds-technisch niet echt... zo'n electromotor...


Ik heb de tekeningen van de bakbrommer in autocad, dus wanneer het ontwerp succesvol zal blijken zal ik ze wel publiceren ofzo.
Wielbasis is ook wat groter geworden (langere bak, ik wilde dan de wielen er iets meer inder hebben.)

Een 24V regelsysteem... Heb je al gedacht om met een pulsbreedte modulatie te werken? hierbij heb je theoretisch geen energieverlies, omdat je er geen electriciteit mee affakkelt. en hiermee een circuitje maken is niet al TE moeilijk (gebruik wat NE555 ic's, en wat GROTE opamps of mosfets ofzo... ik ben er niet erg in thuis.)

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Bart » Sun Jul 27, 2008 1:16 pm

Ik ben vandaag bezig met de bakbrommer, ik wil het hele gedoe in elkaar gaan lassen vandaag (vorig weekend alle buizen, kokers, stripjes, plaatjes en al die meuk ge-zaagd, boort, draait, en gecnc freest.

Het past allemaal in een hap en een zucht als 't goed is!
Voor de fusee-gaten ben ik achter dat het een conus is met een verhouding van 1:10 (dwz> 1mm in de diepte is het gat 0,1mm in diameter kleiner.)

Met de cnc freesbank heb ik dan allemaal ronde pockets geprogrammeert, met stapjes van 0,5mm in de diepte, en 0,05 in diameter dus.
Het past goed! en scheelt me de aanschaf van een (vaak wel dure) conische ruimer!

Ik snap trouwens niet waarom er standaard geen naloop op de wielen bedacht is, dus dat komt er ook op. al is het maar een klein beetje. 50mm ofzo. Maar als het goed is zal dat een hoop stabiliteit opleveren op wat hogere snelheid.

En ook naar dit plaatje kijkend, waar het fictieve raakpunt van de lijn tussen de draaipunten van de fusee-kogels tot in het midden van het loopvlak van de band heb ik ook zoveel mogelijk aangepast.
Namelijk met grotere wielen komt dat punt meer aan de buitenkant van het wiel te liggen, wat een onstabiliteit kan veroorzaken, omdat er dan meer rolwrijving is aan een kant van dat 'wiel-stuur-as' en dus wil sturen, maar doordat dit aan het andere wiel is zal het wel wat opheffen, maar met wat oneffenheden in de weg, of een niet perfect ronde band zal het effect hebben denk ik.
-Dit zijn allemaal nog theoretische benaderingen, ik hoop dat ik in de praktijk een super lekker sturende bak ga krijgen, dat ik ook met 80 handen los kan laten evt.

Image

Groeten! Bart

p.s. ik zal vanavond een fotootje uploaden.
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Bart » Tue Jul 29, 2008 9:17 pm

Ja, zie 'bakbrommer' in het forum-onderdeel 'algemeen' dus :)

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Amro » Sat Aug 02, 2008 11:59 am

Ik zit nu in Hongarije... Iemand had belooft een PWM voor me te bouwen maar... die was voor mijn vertrek nog niet af.

Extreem zwaar geldgebrek houd mijn projectje een beetje tegen anders had ik weleen curtis pwm met regenative breaking oid besteld.

Gewoon nieuwe onderdelen onderdelen bestellen voor electrisch rijden kost je ongeveer een euro of 800 (zonder accus) Ik ben waarschijnlijk minder dan 200 euro kwijt (inc. matige accus)

Tel uit je winst :)

groeten uit zonnige hongarije
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven


Return to frame O.S.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests