viertakt onder zwenk

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

viertakt onder zwenk

Postby Henk » Fri Jul 25, 2008 7:51 am

Hallo iedereen,

ik ben bezig een nieuwe zwenk te bouwen, maar nu het volgende: na wat praten met mensen en zoeken hier op het forum blijkt viertakt toch wel ideaal te zijn: laag verbruik, goed vermogen (bij groter dan 50 cc), kost weinig.
enige punt vind ik nu: op elk kenteken staat 49 cc.

om het hele gebeuren qua cc's enigszins acceptabel te houden zat ik te denken aan een 70 cc viertakt blok

heeft iemand hier ervaring mee? is hier een beetje mee vooruit te komen? ook met lading?

eerste optie daarna is een C90 blokje (erg duur) of een 110 cc semi automaat (ben ik van het koppelinggezeik af)

dan krijgen we nog de merken? wat is een goed merk immitatieblok? ik heb gehoord van ducar, lifan, zoncheng, jincheng, skipper...

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen: ik ben het echt zat met m'n slurpende 2t blok van m'n oude bak.

alvast bedankt!

gr. Henk
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby Brommert » Fri Jul 25, 2008 2:13 pm

Ik heb zelf een 4takt onder mijn Apollo, een 110cc semi automaat Loncin blok met een kleine carburateur, ik kan goed auto's bij houden maar rijd niet overdreven hard (zo'n 55/60Km/h gok ik). Volgens mij moet je je van het merk van zo'n imitatie blok niet te veel aantrekken want een groot gedeelte komt waarschijnlijk gewoon uit dezelfde fabriek.

Een ander voordeel van een 4takt blok (buiten de zuinigheid) is dat je gewoon overal kan tanken aangezien er gewoon euro 95 in moet.

Verder zou ik zelf kiezen voor een lange slag blok, dus de N(ieuw)T(ype) C90, of een imitatie 110/125/140/enz blok, die hebben door de langere slag iets meer koppel, en dat is wel lekker. Dat betekend dus ook dat je niet constant hoogtoerig hoeft de rijden, maar gewoon lekker laagtoerig rond kunt ploffen, wat de zuinigheid natuurlijk ook weer ten goede komt.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een OT C90 blok, dat is een oud type C90 blok, wel 6Volt en die heeft een accu bobine ontsteking. Die gaan regelmatig voor een appel en een ei weg. Ik heb zelf geen ervaring met deze blokken, maar ik geloof dat NIX zo'n blok onder zijn Apollo wilde bouwen.

Voor wat meer 4takt informatie kun je ook kijken op: www.4takt.net
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby NIX » Fri Jul 25, 2008 11:48 pm

Geen idee hoeveel ruimte een zwenkbak heeft, maar en dikke harry blokje is nog een stukje langer dan een normaal liggend 4-taktblokje.

Overigens zijn bamiblokken ook in 70cc uitvoering te krijgen rond de 200 euro, plug and play als ik me niet vergis. Hoe hard wil je die zwenkbak laten gaan? Vergeleken met de 2-takt komt ie misschien een pietsje langzamer op toeren, maar het vermogen komt er veel minder piekerig uit en bij lage toeren heb je al meer koppel dan elk ander 2-T blokje. Ook kun je die bamiblokken naar keuze hand of smi krijgen, daar hoef je echt niet aan vast te zitten. En een ori C90 blok is per definitie een 3-bak semi.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Brommert » Sat Jul 26, 2008 5:14 pm

Hij is een nieuwe aan het bouwen, dus ik denk dat hij net zoveel ruimte kan maken als nodig is.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby Henk » Sat Jul 26, 2008 7:30 pm

nouwja, volledig nieuw: in ieder geval de voortrein en de hoofdbuis blijven zoals ze zijn!

ik denk dat ik met de informatie die jullie gegeven hebben wel wat kan.
het wordt waarschijnlijk Lifan 70 of 110 cc semi automaat: alleen een gashendel en schakelpedaal is op een zwenk wel makkelijk :)
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby Bart » Sat Jul 26, 2008 11:17 pm

Als je het enigsinds acceptabel wilt houden, en liever voor (bijvoorbeeld) 70cc zou gaan.

Bouw dan lekker een honda SS blokje om, met een 50cc cilinderkop, een 70cc cilinder en een 19mm carburateur. (keihin pc 07a dacht ik)

Hiermee heb je best wat koppel, door de wat hogere compressie, en het blok blijft gewoon erg goed heel!

Dan mix je er ook een CDI in, voor het gemak, en een leuke lichtopbrenst.
(Is met dubbele koplampen misschien wel een pré)

Dubbele platen koppeling kan helpen, maar zal niet direct nodig zijn denk ik, wel de sterkere koppelingsveren. zijn zo te koop allemaal.

Groet! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Henk » Sun Jul 27, 2008 11:04 am

daar heb je groot gelijk in, natuurlijk is een origineel honda blok het fijnst om mee te rijden, maar daar heb ik eerlijk gezegd het geld niet voor.

het komt er in het kort op neer dat ik voor een honda blok met 4 versnellingen (niet semi-automatisch) 100 eu moet neertellen, dan nog 100 eu voor een cilinderkitje en nog eens 100 eu minimaal voor een ontsteking( als die niet bij het blok zit) komt neer op 300 eu, lagers, keerringen en pakkingen nog niet meegerekend.

de keuze is nu eigenlijk al gevallen op 110 cc semi (250€), lekker vermogen, lekker gangetje, goede sterke koppeling, en heerlijk geluidje, als ik tenminste een leuk uitlaatje kan vinden. dit moet eigenlijk een fluisterpijpje worden, anders sta ik meer langs de kant met leuke blonde
agentes te praten dan dat ik aan het rijden ben. :P

tandwielverhouding wil ik zo gaan fixen dat ik een lekkere 60 km/h met lading kan halen (ongeveer 50km/h met 600 kg, lang leve de hydraulische voorremmen 8) )

die 110cc semi staat bijvoorbeeld op marktplaats. krijg je alles bij, alleen verlichting, contactslot en accu moet ik zelf nog ff fixen. toerenteller komt er dan ook op denk ik!

ik bedacht me nog dat het misschien ook wel leuk is om zo'n 110 cc midibike te kopen. dingen kosten zo'n 350 eu, maar dan heb je ook alles wat nodig is: blok, uitlaat, accu en contactslot. En de mogelijkheid ontstaat om eens lekker te gaan raggen op die midibike. (zal hard gaan als het blok onder een bak vandaan komt)

een vraag die reist is: kan ik een normaal rd50 18 inch achterwiel gebruiken bij een 110 cc blok? trek ik dan de hele boel aan stront of blijft dit rijden? iemand ervaring met het halen van de hele mikmak (achterbrug, achterwiel, rempomp) op een motorsloop? kosten?

gr Henk
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby Bart » Sun Jul 27, 2008 1:05 pm

Dat laatste weet ik niet, ik heb een achterwiel van een of andere vage motor, gietwiel, maar wel met trommelrem.

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby NIX » Sun Jul 27, 2008 11:49 pm

Ligt een beetje aan je rijstijl. Maar Irmin rijdt al jaren met 70cc en zo'n achterwiel. Ook tijdens de bakbrommerraces. En met dezelfde machine gaat ie vervolgens weer naar huis. Zo'n 110 bami is qua vermogen net vergelijkbaar met een ori 90c. Ik zou het gewoon doen.

Als je net zoals Bart Beekhuizen wilk gaan, dan raad ik je wat steviger spul aan. Maar die rijdt sowieso al met een 125 blokje.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Henk » Mon Aug 04, 2008 7:24 pm

zijn er mensen die kunnen aangeven hoelang er ongeveer met een 110 cc viertakt lifan of ducar (net iets beter als de chinese namaakrommel)? ik wil dit graag weten om toch eens uit te zoeken of het misschien toch verstandiger is om een ori- hondablokje te gaan reviseren i.p.v. een imitatieblokje te kopen.

ik zelf denk op een imitatieblok 2 jaar te kunnen rijden, das 150 eu per jaar... wie denkt daar anders over en waarom?

gr Henk
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Next

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests

cron