Hydraulisch remmen

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Hydraulisch remmen

Postby Brommert » Mon Jul 28, 2008 7:35 pm

Ik heb hier nu bijna alles liggen voor de ombouw naar hydraulische remmen, ik moet alleen nog een setje passende wielen scoren (liefst 10 inch vouw wagen wielen want die passen op de Golf 1 trommels). Maar nu zat ik eens de hoofd rem cilinder te bekijken, en die heeft 3 aansluitingen voor rem leidingen. Nu hoef ik er natuurlijk maar 2 te gebruiken, voor elke trommel 1. Dus dan houd ik 1 aansluiting over, hoe moet ik die dan dicht maken? Zijn daar speciale af dichtingen voor? Of moet ik er gewoon een passende bout in draaien (eventueel andere draad tappen)? Ik heb mij laten vertellen dat ik een Kever enkel krings hoofd rem cilinder heb. Ik weet dat er meer mensen hydraulisch geremd rijden dus er is vast iemand die hier een oplossing voor heeft.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby NIX » Mon Jul 28, 2008 11:59 pm

Gewoon afdoppen met een dichte wartel. Soldeer een klein stukje remleiding dicht of tap draad ij de wartel en draai er een boutje in. Overige 2 gebruik je voor de remmen. Of je gebruikt er 1 voor de remmen in combi met een T-stukje en je sluit met een stukje leiding de 2 wartels op elkaar aan.

Diverse mogelijkheden, dus.

Kevers van '67 en ouder hebben een enkelkrings systeem. Daar moet je dus naar vragen als je nieuw wil. Bart heeft volgens mij gewoon een panda hoofdremcilinder. Geen idee welke uitgangen hij gebruikt heeft en welke afgedopt..
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Henk » Tue Jul 29, 2008 4:47 pm

ga ff langs een zaak waar ze heel veel automaterialen hebben. daar hebben ze een ontluchtingsnippel in dezelfde maat als de nippels die je gaat gebruiken om je remleidingen aan te sluiten. het mooie van dit nippel is dat je het voorste compartiment van je hoofdremcylinder ook kunt ontluchten, zodat er nooit via de een of andere keerring vanuit het voorste drukcompartiment lucht kan komen in je achterste drukcompartiment.

deze tip heb ik van Irmin gekregen toen ik aan het bouwen was. ik gebruik nu een week of 6 remmen van een seat marbella (zo'n panda koekblik) en dat remt echt super :D
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby Bart » Tue Jul 29, 2008 7:52 pm

Henk wrote: ik gebruik nu een week of 6 remmen van een seat marbella (zo'n panda koekblik) en dat remt echt super :D


Hee die heb ik ook gekocht 'toevallig' :)

Inclusief diezelfde hoofdremcilinder, omdat dat een onbekrachtigde is, dus makkelijk: pedaal eraan en gaan (of... remmen)

Groot voordeel van deze wielen is dat de remanker platen met 4 M10-bouten vast zitten vanaf de frame-kant. lekker makkelijk!

Ik bouw er trouwens wel nieuwe fusee stukken voor, want ik heb een aantal dingen anders. zoals te zien binnenkort.

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby NIX » Wed Jul 30, 2008 12:20 am

Een aantal? Is dat ongeveer hetzelfde als alles?
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Bart » Wed Jul 30, 2008 1:47 am

De bladveren komen verder van elkaar af, dat is een.

de bladveren liggen niet recht boven elkaar, maar met een offset van 14mm, dat is twee.

Verder worden ze zo dat die seat marabella remtrommel er zo op te schroeven is, dus niks lassen.

Vrij normaal toch? ik bedoel... ik gebruik te fuseekogels nog tenminste!
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby irmin » Wed Jul 30, 2008 1:00 pm

Bart wrote:De bladveren komen verder van elkaar af, dat is een.

de bladveren liggen niet recht boven elkaar, maar met een offset van 14mm, dat is twee.

Verder worden ze zo dat die seat marabella remtrommel er zo op te schroeven is, dus niks lassen.

Vrij normaal toch? ik bedoel... ik gebruik te fuseekogels nog tenminste!


dan heb je idd meer standaard dan ik hahaha
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Bart » Wed Jul 30, 2008 7:35 pm

Wat heb jij dan irmin? :) of heb je het over je project?

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

hoofdremcilinder

Postby onnes » Fri Jan 16, 2009 9:53 pm

als je een hoofdrem cilinder met meerdere aansluitingen gebruikt kun je het beste de aansluitingen die je niet gebruikt met een stuk leiding naar
je reservoir brengen.
als je ze gewoon afdopt en het kamertje wat zo ontstaat zich na verloop van tijd helemaal vult met remolie dan kun je de cilinder niet meer indrukken
dus werken je remmen niet meer.
onnes
 
Posts: 11
Joined: Sun Jan 11, 2009 6:03 pm

Postby irmin » Sat Jan 17, 2009 1:07 pm

Bart wrote:Wat heb jij dan irmin? :) of heb je het over je project?

Bart



Op m'n bakbrommer heb ik dus remmen van een honda jazz, maar wel fuseekogels van een golf. met zelfgebraaien fusees.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Next

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron