dubbel buizen frame lagers

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

dubbel buizen frame lagers

Postby Vinz » Mon Jul 28, 2008 8:59 pm

Hoi,

heeft iemand toevallig een idee waar je lagers kan vinden voor een gazelle dubbel buizen frame, waar de fusee's in draaien, voor de zekerheid heb ik er een foto'tje bij gedan voor de duidelijkheid, welke ik bedoel.
Of weet iemand hoe je dat makelijk kan verbouwen?
Kan wel met messing/koper/plastic bussen doen, maar mischien nog andere opties?

Image

Image

Groetjes!
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby irmin » Wed Jul 30, 2008 1:07 pm

Zij het oorspronkelijk glijlagers? daarmee bedoel ik dus bronzen bussen of zoiets. geen kogels, geen naaldlagers?
Meet de bionnenkant en de buitenkant op en ga naar de dichtsbijzijnde skf dealer of bestel ze bij http://www.detechnoshop.nl/
dan ga je voor bussen (glijlagers) naar de pagina 'lagers & oliekering' en zoek bij soort lager naar 'overig'.

Lukt het allemaal niet, geef dan de afmetingen door en dan vraag ik hier wel een keer bij de SKF lagerboer.

een optie is natuurlijk kiezen voor naaldlagers. maar wat ik me afvraag: waar steunt de wielfusee eigenlijk op?
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Vinz » Wed Jul 30, 2008 2:39 pm

Het zijn oorsprongelijk naaldlagers, boven en onder in zit er een met een bus of vast stuk staal er tussen. De wielfusee steunt op een kogellager, aan de bovenkant kan je hem dan afstellen met het zelfde principe waarmee je je wielen afsteld.

Zelf bussen maken gaat zowiezo wel lukken, maar kijk even naar de opties, lagers vind ik ook wel lekker.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby Bart » Wed Jul 30, 2008 7:48 pm

Twee conische lagers erin bouwen zou ik zeggen...

Kost wel 't een en ander, maar die kunnen wel zo verschrikkelijk veel kracht opnemen, en zijn zo bestand tegen stootbelastingen enzo, dat gaat meteen 10 keer zo lang mee.

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby irmin » Thu Jul 31, 2008 12:23 pm

toevallig vandaag bij de skf boer geweest voor info voor m'n eigen project.
binnendiametr conisch lager 20 mm buiten 42 of 47;
17 mmm binnediameter en 40 mm buiten:
in alle gevallen kosten de lagers 15 euro het stuk (dit is inclusief schalen). Je hebt er dan 4 nodig dus dás toch een grap van 60 euro.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Vinz » Thu Jul 31, 2008 4:43 pm

bedankt voor de reacties, kom er binnenkort nog niet aan toe maar zal zeker het in me achterhoofd houden :)
En overwegen wat ik ga doen natuurlijk!
Duur wordt me project toch wel want hij moet nog gekeurd worden etc dus 60 euro kan er nog wel bij :)
overigens zijn volgens mij de 2 onderste lagers nog wel goed.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby belgobak » Thu Jul 31, 2008 5:17 pm

hi

k'zou toch beide (boven en onder), vervangen en dit door de conische

greetz
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!


Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron