viertakt onder zwenk

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby belgobak » Mon Aug 04, 2008 8:14 pm

hi

ik heb het persoonlijk eerder voor een hondablokje
sommigen rijden al 30 jaar rond, en rijden nog steeds
die bamiblokken, zijn makkelijk, ik herstel ze niet eens meer
tenzij de ontsteking ofzo
het probleem zit'm in hun aluminium of eerder zamac infeite
het scheurt langs alle kanten (charters), sommige semi blokken de koppeling werkt gewoon niet!
van ducar en lifan, had ik al dat je de krukas moest gaan shimmen, na 3 uur afbeulen dan wel
maar na 3 uur slijt je alu weg?? er was genoeg olie in het blok + koeler
in een dirtbike, zitten de blokken er soms scheef in, zal ook niet bevorderlijk zijn
ook zit er ergens een chinees te monteren, met een slecht afgestelde momentsleutel
er durft wel es iets los komen in het blok,
een hoop kritiek als het ware, doch
ik weet ook mensen die hopen km's mee hebben = 10000 km min.
ik ben van mening, warm je blok eerst es op, vooraleer je gaat sleuren met de bak
zorg dat je nergens speling hebt, en controleer je olie
een dirt, midi bkie kopen, is een heel goed idee
de rest verkoop je weer en je recupereert euro's, je hebt tegelijk een kabelboom om te starten enzo.
evt. een rolling frame ruilen tegen een honda blok?
persoonlijk zal ik waarschijnlijk ook een chinees steken (of een cb blokje)
voor de prijs kan je weinig gekloot worden, en en kwestie van geluk zekrs

groeten, pascal
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Postby Brommert » Mon Aug 04, 2008 11:17 pm

Het bami 110cc blokje wat ik nu onder mijn bak heb hangen heeft eerst een aantal jaar onder mijn C50 gezeten, en heeft al heel wat kilometers gezien. Ik heb er nooit echt zuinig mee gedaan, niet ingereden en nooit goed warm gereden, en behoorlijk mee geragd. Vertoont nog geen overmatige slijtage, verbruikt geen olie, rookt niet, en loopt nog perfect. Je kunt dus best heel wat kilometers met een imitatie blok rijden. Alleen ga ik het bami blok wel over bouwen in een setje originele Honda carters omdat ik ondertussen in de loop van de jaren een hele hoop schroefdraden kapot het gedraaid ondat het aluminium van zo'n slechte kwaliteit is.

Maar goed die blokken kosten dan ook niks, ik heb mijn blok toen van ebay Duitsland af gehaald, voor 150 euro had ik hem thuis, compleet plug and play, dus incl carburateur, CDI, enz. Wel het blok even open getrokken om te kijken of alles wel goed vast zat.

Uiteraard ben ik ook meer fan van een Honda blok (er hangt nu ook een origineel NT C90 blokje onder mijn C50), alleen zijn ze uiteraard wat duurder. Voor het geld wat ik in de revisie van het C90 blok heb gestoken had ik ook best een paar imitatie blokken kunnen kopen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby belgobak » Tue Aug 05, 2008 12:36 pm

hi brommert

wist je dat er een engelse maat bestaat die je zo kan tappen in een 6mm gat?
zonder te boren tap je er gewoon engelse draad in, weet helaas niet meer welke maat
en wel tappen met een alu tap!, omwille van hun zachte aluminium
en check eerst je tapeinden es vooraleer je gaat verbouwen op een honda charter
volgens mij is het type van jou 152 fmi, en das een groter charter

greetz, pascal
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Postby irmin » Tue Aug 05, 2008 12:57 pm

Henk wrote:zijn er mensen die kunnen aangeven hoelang er ongeveer met een 110 cc viertakt lifan of ducar (net iets beter als de chinese namaakrommel)? ik wil dit graag weten om toch eens uit te zoeken of het misschien toch verstandiger is om een ori- hondablokje te gaan reviseren i.p.v. een imitatieblokje te kopen.

ik zelf denk op een imitatieblok 2 jaar te kunnen rijden, das 150 eu per jaar... wie denkt daar anders over en waarom?

gr Henk


ik kan je helaas alleen aangeven hoe lang ik met origineel hondaspul rijdt.
het blok onder m'n bak (en je weet hoe loodzwaar dat ding is) is dit jaar voor het eerst in 4 jaar weer eens opengegaan ter inspectie. Toen heb ik besloten er een nieuwe derde versnelling in te zetten (hoewel de oude vast nog wel een aantal jaar had meegekunt) en nieuwe koppelingsplaten, (verder alleen het standaardwerk, pakkingen keerringen enzo). That's it. en met dat blok rijd ik dus niet alleen gewoon op straat, maar heb ik ook alle crossen in rotterdam, nbbk's, en de knastercross gedaan. Niet nadenken en zoveel mogelijk gas geven, hahaha.
Daarnaast heb ik nog een c50 (tweewieler). heb ik een tweedehands (maar honda) onderblok voor 50 euro opzitten. Cilindertje en kop had ik nog. elektronische ontsteking erop. en in de drie jaar dat ik amsterdam-utrecht rijd voor school alleen olie ververst, klepjes gesteld en de carburateur schoongemaakt.

laatst dacht ik leuk een verse cilinder voor m'n bak te monteren. heb ik me door de brommerboer laten overhalen een imitatiecilinder te nemen. Stom. Scheef geboord, niet rookvrij te krijgen ondanks nauwkeurig inrijden. Nu zit m'n oude honda cilinderkit er weer op :D

In al die jaren nog nooit stilgestaan (afkloppen). Oja, toch wel: afgebroken motorophanging, benzine op, lekke band, doorgbroken achterbrug, dat soort dingen. maar de motortjes hebben met tot dusver nog nooit in de steek gelaten.

Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik voor t blok onder m'n bak in het verleden in een loop van een jaar of drie rustig alle onderdelen bij elkaar heb gesprokkeld zodat ik precies had wat ik wilde. Dan is het betaalbaar.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby irmin » Tue Aug 05, 2008 1:04 pm

Brommert wrote:Uiteraard ben ik ook meer fan van een Honda blok (er hangt nu ook een origineel NT C90 blokje onder mijn C50), alleen zijn ze uiteraard wat duurder. Voor het geld wat ik in de revisie van het C90 blok heb gestoken had ik ook best een paar imitatie blokken kunnen kopen.


mag ik daaruit concluderen dat je er meer dan 300 euro in revisie gestopt hebt? :shock:
Wat heb je dan allemaal gedaan?
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Brommert » Tue Aug 05, 2008 1:27 pm

irmin wrote:mag ik daaruit concluderen dat je er meer dan 300 euro in revisie gestopt hebt? :shock:
Wat heb je dan allemaal gedaan?

Nou ja, dat was niet helemaal juist geformuleerd, dat is incl aanschaf van het blok, was redelijk slecht dus een hoop moeten vervangen. Verder heb ik ook gewoon een hoop dingen nieuw gekocht, origineel Honda omdat ik geen enkel imitatie onderdeel in mijn blok wilde. Een mooi carburateurtje erbij, uiteraard origineel Keihin. De carters netjes laten polijsten. Originele CDI unit, bijna nieuwe Mitsuba ontsteking. Ander kopje, want de gene die er op zat had een uitgelopen nokken as baan (en deze blijkt helaas ook weer te tikken). En dan loopt het toch behoorlijk op, en als je dan gaat kijken dat je op ebay voor 150 euro een plug and play bami blok hebt.

belgobak wrote:check eerst je tapeinden es vooraleer je gaat verbouwen op een honda charter
volgens mij is het type van jou 152 fmi, en das een groter charter

De tapeinden van mijn bami blok staan even ver uit elkaar dan bij een Honda blok, dat had ik al gecheckt. Ik moet alleen het gat waar de cilinder in gaat wat groter maken om de cilinder te doen passen. Verder zou het allemaal gewoon moeten gaan.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby Henk » Sat Aug 09, 2008 10:39 pm

om even weer on- topic te komen: ik ben nog steeds niet uit over mijn blokkeuze.

waar ik erg mee zit is het vermogen van een 4takt blok om een beetje leuke snelheid te halen: met het uitgewoonde yamaha blokje waar ik nu mee rijd haal ik met een beetje wind een fatsoenlijke 60/65 (met lading 50/55) nadeel van dat blok is dat het 1 op 10 loopt... of de bovengenoemde snelheid met een 70 cc viertakt blok ook te halen valt vraag ik me af. kan iemand hier iets over zeggen?

daarnaast zit ik nog met koeling: geforceerde koeling is erg belangrijk omdat de bak ook gebruikt gaat worden voor langere ritten (reizen en NBBK bijv) hoe kan ik dat het beste aanpakken?

110 cc of 125 cc wil ik niet aan omdat het teveel gezeik geeft als ik dat ding dan eens aan puin rijd tegen iets of iemand aan. weinig zin om m'n hele leven te betalen voor misschien maar een hele korte tijd fun (you'll never know what happens now and than) :?

als het gaat om merken heb ik het idee dat lifan en ducar de betere imitatieblokken maken, iemand het hier mee eens? een hondablokje hoeft van mij niet per se: het gaat erom dat ik de eerste 2 jaar kan rijden (zal neerkomen op een kleine 14000 km denk ik) met niet teveel onderhoud en onkosten. :) of het blok na die 2 jaar nog te reviseren valt of gewoon op is zie ik dan wel weer.

Naast het 4-taktblok wat het hoofdblok zal worden, wil ik uit alle onderdelen die ik heb eens kijken of ik 1 goed yamahablok met 60 cc kan bouwen wat gebruikt gaat worden als thuisbrengblok. (de overstap op viertakt is vooral voor het gunstige brandstofverbruik)

waar zijn 70 cc 4 takt blokken te koop? heb marktplaats al afgespeurd, wat gegoogled, maar kom niet echt tot importeurs hier in nederland die me aan een 70 cc semi- blok van Lifan of Ducar kunnen helpen. bamiblokken heb ik genoeg gevonden (zoncheng, jingcheng, honguan, loncin, orion) maar ik heb het idee dat dit regelrechte bagger is.

bedankt voor alle reacties tot nu toe!

gr Henk
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby knorrepot » Sun Aug 10, 2008 3:44 pm

hoi, ik heb een honguan 70cc blokje. Of dat te vergelijken is met je yamahablokje met een beetje wind? hangt er van af of die wind voor of tegen je is :wink:

Mijn appollo heeft geen teller maar ik kan (gokje) tegenwind 45 en voor de wind 55-60. Kwaliteit van dit blokje is tot nu toe ok (3000 km). Er is nog niets stuk, maar achteraf had ik liever een honda-blokje gekocht. hoewel ik zelf geen ervaring met die echte honda's heb, zie je aan alles dat dit blokje functioneert, maar zeer goedkoop gefabriceert is. Volgens mij heeft honda veel meer power uit dezelfde cc's en loopt het mooier. Maar misschien doen die Lifan en Ducar dat ook?

Succes met je keuze en speurwerk.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Bart » Sun Aug 10, 2008 5:03 pm

Het kan zelfs zo zijn met die immi's dat de ene zomaar een pk meer of minder heeft, vanwege ruimere productietoleranties hier en daar...

Waarvan de levensduur van de onderdelen ook afhankelijk is: de toleranties, en materialen. Honda heeft duidelijk veel sterker aluminium gebruikt voor de carters, dat weet iedereen die wel eens een boutje goed vast heeft willen draaien in de broze bijna gips achtige structuur van het aluminium van immitatie blokjes.

70cc heeft opzich zat power zou ik zeggen, en als ze je bak gaan controleren bij een ongeluk val je met 70cc net zoveel door de mand als met 125cc dacht ik zo...

Ik heb mijn ducar blokje bij 'daxdodo' vandaan, daar was de 125 versie in de aanbieding voor 225 euro. (heel schappelijk dacht ik zo!)
Enige nadeel is dat er tijdens de post mee gegooid was, en nu een stukje is afgebroken waar de rubber demper van de blokophanging in geperst zit. Gelukkig nog goed bruikbaar, maar niet zo netjes helaas.

Ook even kijken naar een redelijke carburateur loont wel de moeite, want de ene is beter af te stellen dan de ander, en ook in het verbruik kan dat reuze meetellen!

Groeten! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby irmin » Sun Aug 10, 2008 5:42 pm

een honda c90 blok (86cc) met elektronische ontsteking: daarmee reed mijn bak tussen de 65 en 70 km/u. let wel, dit was met een lichte vertanding. Dus volgeladen kon het blok lekker werken en toch goed doorrijden (zeker 60) en met een lege bak heb je het idee: eigenlijk zou ik nog best wel een versnelling kunnen opschakelen (maar die is er dan dus niet).

Een lichte onbeladen bak kun je met zo'n blok 75-80 km/u laten lopen. Niet dat dat nou zo'n lekker idee is, maar het kan . En dat is zonder enige tuning (nouja, een 4-bak ipv 3, maar da's alles).

Dan heb je een idee over de power van zo'n blok. Het allermooiste aan dingen is de lange slag van de krukas waarmee je onderin de toeren toch al flink wat vermogen hebt.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Previous

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron