Boete voor rijden op het fietspad?

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby knorrepot » Sun Aug 24, 2008 11:03 am

dus mijn lichtschakelaar zou moeten switchen tussen:

- een draad vanaf het blok rechtstreeks en alleen naar de plus van de accu( situatie; licht uit)
- een draad vanaf het blok via verlichting (paralel) en door naar de plus van de accu(situatie licht aan) ?


Of moet die eerstgenoemde situatie altijd blijven bestaan en de tweede erbij tot stand komen als ik het licht aanzet?

En dan, kan dat met mijn bamiblokje of heb ik dus geen goed genoege dynamo?

Laatste optie, ik zit er volledig naast?
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby irmin » Sun Aug 24, 2008 2:06 pm

aha, je hebt een bamiblok.
Daar zit zeker zo'n los 4-polig geribbeld kastje los bij: spanningsregelaar/gelijkrichter.

Hieronder met honda kleurcodes. Wat die van een bamiblok zijn weet ik niet.
Maar zoals je ziet: er gaan twee draden vanaf de ontsteking het blokje in. Daarnaast nog een aardedraad en de uitgaande naar de accu.
1 van de ingaande draden wordt gesplitst voor het blokje en deze verzorgt je verlichting (de bolletjes met het kruisje erin). Dus je hoeft nergens tussen te switchen: het is simpelweg licht aan/licht uit met een aan/uit schakelaar.
Dit lijkt op het eerste gezicht raar zoals het zit, maar dit is echt de beste en bedoelde aansluitmethode. Je moet op deze manier zonder problemen een 10 Watt achterlicht (da's echt genoeg) en een 55 Watt halogeen voor kunnen installeren. Zoals je in de tekening ziet gaat verlichting dus NIET via de accu. Zoals Nix uitlegt is de opbrengst van de spoeltjes hiervoor simpelweg te laag. Accu is alleen voor remlicht, toeter, telefoonoplader etc.

Image


Image
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby knorrepot » Sun Aug 24, 2008 3:12 pm

Aha! Supergoed schema. K zal s even alles nalopen om te zien of het bij mij ook zo zit, of dat ik het op een andere manier werkend heb gekregen.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Bart » Sun Aug 24, 2008 6:55 pm

Ziet er goed uit dat schema,

Vraagje Irmin,
Ik wil dus met mn bak wel echt wat kilometers maken in de vakantie, en heb een 44Ah accu erin gestopt... Ik wil namelijk ook een beetje kunnen lap-toppen tijdens de vakantie... als ik daar zin in heb, om wat aan de site te bouwen (die ik -nog- niet heb, maar alle plannen wel.)

Nu heb ik een spanningsregelaar met 3 draden: geel, groen en zwart (huh?) Ja van een motor, en zag er stevig uit...

Waarom zou ik niet direct de accu kunnen bijladen, en daar mn licht uit tappen? even reken-technisch gezien zou je er dan toch evenveel elec. in stoppen als dat je er uit haalt? Of zouden de twee spoelen elkaar gaan tegenwerken? (op een of andere manier...)
Ik zou het wel handig vinden wat electriciteit aan boord te hebben namelijk, 'k wilde er namelijk ook wel zo'n converter in zetten. dat ik 220 V heb (voor opladen van camera, en telefoon, en misschien dus ook laptop.)

Groetjes! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby irmin » Sun Aug 24, 2008 8:01 pm

tjongejonge, van studeren wordt je ook maf.........
maarja wel veel achter de computer dus kan ik ook leuk vragen beantwoorden.

Eigen ervaring: ik heb een 7Ah accu. Dat werkt prima. daar kan ik prima m'n telefoon en camera aan opladen via een 12V sigarettenaansteker inplugding (weetje wel, zoals bij een auto).
Het is zonde om je spaqnning eerst omhoog te converteren (naar 220) en daarna naar ongeveer 5V (want dat is voor veel telefoons en camara's de oplaadspanning). Bij elke conversie treed immers verlies op. Dus direct van 12 naar 5 is voordeliger. Het is zelfs denkbaar dat je laptop direct op 12V oplaadt. Converter naar 220V zou ik achterwege laten en laders op 12V kopen/lenen/maken. En zo'n kleine accu is genoeg voor wat je wil.

De spanningsreglaar van de motor is mogelijk alleen een regelaar of een gelijkrichter. 1 draad in, 1 draad uit en een massa. en ziedaar ook de reden waarom je het best direct van de lichtspoel je verlichting af kan tappen. Bij de gelijkrichting gooi je een deel van je opgewekte elektriciteit weg (via de aarde). Wanneer je je lampen direct op de wisselspanning laat branden gebruik je alles.

Wil je echt met een dikke accu aan de gang, monteer dan ergens een dynamo uit een auto en maak ergens een aandrijfsnaar hiervoor. heb je die dynamo niet, dan is het alleen maar ruimte en gewicht en het levert je eigenlijk bijna niks extra op.

Jou ontsteking levert waarschijnlijk rond de 100 Watt, zoals de mitsuba GF-4 (daar rijd ik mee). je hebt ook mitsuba GF-10 ontstekingen. De vliegwielen zijn iets groter maar ik denk dat de tap wel past, want volgens mij is GF de aanduiding voor de tap.
Dze leveren meer dan 300 Watt. je moet dan wel je ontsteking via je accu laten werken (er is geen ontstekingsspoel). maar dat kost bijna geen stroom. Dan kun je prima een 24 Ah accu monteren.

Het probleem bij verlichting via de accu is simpelweg de laadstroom. Als je een amperemeter hebt dan is de laadstroom van de ontsteking te bepalen. Je pakt een lege autoaccu (moet wel nog werken), zet de amperemeter tussen de laaddraad (na de gelijkrichter) en de accu.
Nu trek je eens flink het gas open en kijkt wat de amperemeter zegt. Dit zal vanwege de leegheid van de accu ongeveer de maximale laadstroom zijn. Nu komt de truc: bereken het aantal amperes dat je totale verlichting nodig heeft (bijvoorbeeld 60 Watt, gewoon alle wattages van alle lampjes bij elkaar optellen). Dit deel je door 12 (de spanning van de accu) en je weet het aantal amperes (in dit geval 5 A). Als je laadstroom groter is dan 5A dan kun je je lampen via je accu laten werken, anders niet. Dit is een snelle huistuinenkeuken methode, maar klopt wel aardig.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Bart » Sun Aug 24, 2008 8:14 pm

Hey Irmin, Thanks voor je antwoord, dat van die 12V naar lagere spanning is mij bekend ja, maar helaas laad mijn laptop op bij 18 volt (fucking basterds.....)

Zo'n ontsteking met twee verlichtings spoelen heb ik nog wel liggen hier, die zat in een immitatie blok met electrostarter, maar ik heb het vermoeden dat de spoelen wel over te zetten zijn op de grondplaat van het ducar blokje.

300 watt zou wel lekker zijn in dat geval dat ik mn laptop en die meuk er op wil laten draaien...

Gelijkrichten van een wisselspanning betekent niet dat je de helft weg gooit hoor. namelijk met een 'diode brug' zet je ook de 'min fase' om in spanning. Image

Ontsteking via 12V is mij geen probleem, 'toevallig' heb ik wat 12V bobines...
(van guzzi) alleen vraag ik me af of een 'gewone' CDI die (veel lagere) spanning net zo goed kan handelen...

Groeten! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Bart » Sun Aug 24, 2008 8:21 pm

Trouwens...

Wat is OK. voor de veerweg van een apollo met 3 bovenste bladveren?
Ik heb nu 45mm vrijloop tussen de bak en het wiel, zonder belading of wat dan ook. vind het vrij weinig. zou 55mm voldoende zijn?

Bij andere bakken zie ik ook heel weinig vrijloop namelijk. (ook GROTE bakken... zoals die van bart beekhuizen.)

Groet! Bart

Edit:

hmm, net even die ontstekingen gepast, ...het past.

dwz: Ik heb hier een generator (twee Dikke spoelen!) van een 'ontsteking' van een startmotor blok (Zongcheng 108 ofzo)
En die lijkt best wel te passen in het 124 ducar blok...
heb 'm (nog) niet overgezet, want de kabels zitten vastgeklonken aan de grondplaat. maar gemeten past het wel.

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Bart » Mon Aug 25, 2008 7:28 pm

Ik hou het voorlopig (nog) maar bij de 'originele' ontsteking... Want de 12v bobine die ik hier heb vrat zomaar twee CDI kastjes kapot! Een dikke vonk, en meer niet...

En eentje ervan was zo'n digitale kitaco cdi... Oops! leermomentje...
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby NIX » Tue Aug 26, 2008 12:19 am

Beter pak je gewoon een brommer bobine, desnoods van een sloopscooter. CDI- of puntenbobine maakt weinig uit in geval van CDI ontsteking. Op punten een CDI bobine gebruiken gaat meestal niet goed.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby irmin » Tue Aug 26, 2008 12:14 pm

Bart wrote:Ik hou het voorlopig (nog) maar bij de 'originele' ontsteking... Want de 12v bobine die ik hier heb vrat zomaar twee CDI kastjes kapot! Een dikke vonk, en meer niet...

En eentje ervan was zo'n digitale kitaco cdi... Oops! leermomentje...


een bobine voor gelijkspanning kun je niet zomaar gebruiken voor wisselspanning
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

PreviousNext

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron