Henk wrote:
ik rijd op mijn zwenk met yamaha blok 13 60, en rijd ik een kleine 65 mee...
bedenk bij een tandwielverhouding dat dit geen algemeen gegeven is.
Het is afhankelijk van de inwendige vertanding van je blok en de omtrek van je achterband.
Als voorbeeld:
zonder m'n blok of achtervelg te veranderen ben ik van de tandwielverhouding 14 - 48 naar 14 - 52 gegaan. Simpelweg omdat ik een hogere band (dus grotere omtrek) op dezelfde velg heb gelegd.
Zo kun je zelf bedenken wat er gebeurd wanneer je je motorblok vervangt voor een blok met een andere inwendige vertanding.
Dit verschilt waarschijnlijk tussen merken: dus de vertanding van henk z'n simson is waarschijnlijk niet adequaat voor jouw zundapp. Het verschilt zelfs al binnen merken. Een honda viertakt blok met driebak moet een andere tandwielverhouding hebben dan een blok met vierbak.
De enige juiste methode is als volgt:
1. optimaliseer je blok.
Ga je niets mer aan je blook veranderen dan komt stap 2:
2. probeer net zo lang verschillende tandwielverhoudingen totdat de rijeigenschappen zijn zoals jij ze wil. Dit is alleen maar te realiseren door allerlei verschillende tandwielverhoudingen op je eigen brommer in de praktijk te proberen. Hiervoor bestaan geen theorien. Het makkelijkste is om daarbij een redelijk groot formaat achtertandwiel te nemen. Door nu met verschillende tandwielen voor te spelen kom je er wel.
Dus: mensen die zeggen dat je een bepaalde verhouding moet nemen zonder kennis te hebben van de omtrek van je band en de specificaties van je motorblok praten per definitie poep. De enige richtlijn die nuttig is, is wanneer je een standaard motorblok met bijbehorende achterwiel- en bandgrootte van dezelfde standaard brommer hebt. Uitgaande van de standaard geleverde tandwielverhouding vanuit de fabriek kun je er vanuit gaan dat je een iets kleiner voortandwiel of iets groter achtertandwiel nodig hebt.