Zundapp blok - meer porrie

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Zundapp blok - meer porrie

Postby mano » Mon Nov 10, 2008 2:39 pm

Hallo,

Veel plezier tijdens de cross maar toch ook leuk om volgende keer ook mensen in te halen ipv heel de tijd ingehaald worden. :D

Ik heb nu een zundapp 4bak voet met geforceerde koeling.
standaard 50cc met 16mm bing en 13-38 tandjes (nou ja 2 waren er soort van afgebroken tijdens de cross maar ze zitten er nog aan).

Zit te twijfelen te upgraden naar een betere cylinder. zat te denken aan een 50cc snel (athena) of 70cc. Vind het op zich wel leuk bij de 50cc te blijven (is immers een brommer) en hoef niet extreeeeem hard te gaan. De vraag is alleen is de overstap van 50cc standaard naar 50cc Athena groot (genoeg) of moet ik toch echt naar de 70cc. Daarmee zou ik mijn blook ook sneller slopen en dus als het met de 50cc Athena kan gaat mijn voorkeur daar naar uit.

Er zijn vast wel enkele die 50cc snel rijden, wat voor carberateur erbij en hoe rijd dat. ervaringen hoor ik graag

Bedankt!
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby Henk » Mon Nov 10, 2008 6:53 pm

Hoi Mano,

ik zou eerst eens wat aan je tandwielverhouding gaan doen, zoals je in bovenstaand stuk hebt aangegeven is dat nu 13 38, dit is een bijna standaard zundapp tandwielverhouding. voor je bak loopt dit voor geen meter omdat je bak al snel 150 a 200 kilo zwaarder is als een zundapp gts'je, cs of ks je.

je blok heeft zat vermogen, met 50 standaard, 16 streeps carburateur moet dat ding bij een beetje lekker doortrekken in toeren toch 60 willen lopen...

tandwielverhouding die beter werkt is 13 65, in die buurt,

ik rijd op mijn zwenk met yamaha blok 13 60, en rijd ik een kleine 65 mee...

gr Henk
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby Vinz » Mon Nov 10, 2008 10:06 pm

mmh intressant want ik rij met 50snel+19mm carburateur tegen de 60, daar moet ik veel meer uit kunnen halen.
Ik zal even tellen met hoeveel tanden ik rij, ik denk zelf 11 om de hoeveelheid tanden die een apollo tandwiel heeft maar die weet ik even niet uit me hoofd.

Maar met 5 man er op rijd ik denk ik amper 30 en zonder lading maakt hij redelijk wat toeren, ben benieuwd wat ik kan verbeteren aan tandwiel houding zodat hij niet te veel toeren maakt en harder rijd maar niet nog meer trekkracht verliest.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby mano » Mon Nov 10, 2008 11:42 pm

Hoi henk,

bedankt voor je advies, hierover zat ik ook al te denken.

Wel drastisch verschil van 38 naar 65. Ik heb in ieder geval nog een 43 liggen dus die ga ik eerst even testen en dan zien we wel weer verder.

Groetjes,

Mano
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

VIJLEN!!!

Postby Xenomobile » Mon Nov 10, 2008 11:45 pm

He Mano, sorry dat ik je zo vaak voorbij kwam....
Hahah
Maar ik rijd nu met 13-72 vertanding een snelle 50 en een 20mm carb. Maar da's een simson blok... met een sachs cilinder en een puch ontsteking.

Jij kan al veel bereiken zonder veel uit te geven door bv. de uitlaatpoort iets te verbreden... Maar nooit meer dan 30% van de boring van je cilinder. ook kan je de inlaatpoort iets verbreden en de zuiger onder aan de inlaatkant iets inkorten (zo'n 4 mm) daarnaast kan je de kop nog wat vlakken (op een glasplaat met schuurpapier) en ik zou voor een wat groter carbje kiezen (rond de 17-19mm) . Je kan ook de cilinder handmatig van een derde spoelpoort voorzien.... maar dan moet je wel wat beter weten wat je doet...
Ook een goede expansieuitlaat (homoet) doet al heel veel, je zult versteld staan van wat er allemaal uit zo'n 50 cc te halen is met redelijk weinig middelen...
Bij tweetakt is het een zaak van vijlen, vlakken en uitboren op de juiste plaatsen, anders dan bij een viertakt, waarbij tunen vaak flink in dekosten kan lopen omdat je dan eigenlijk alleen maar snelle spullen kan kopen....
En een beetje flowen en vlakken natuurlijk....

Ga nou niet naar meer cc, want dat vind oom agent niet leuk en je valt bij de races in de klasse 50+ waarbij je meteen tegen jongens raced met soms wel 750cc.
Nee een goed getunede 50 is veel leuker en Athena haalt het niet bij de kwaliteit van een ori zundapp cilindertje....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby mano » Tue Nov 11, 2008 10:45 am

Ja wout, dat al die gasten me voorbij scheuren vind ik niet erg.
Maar dat jij me de hele tijd voorbij rijd (en dan ook nog je tong uitsteekt) vind ik minder! :D

50cc geeft inderdaad mijn voorkeur. daar waar oom agent er blij mee is, het blokje het wat langer uithoud en het toch maar een brommer is dus vind ik 50cc wel gewoon leuk.

Maareh.... een beetje tunen is dus ook een optie. Ik dacht dat dat alleen voor echte brommer-nerds was (als jij) dus had ik daar niet helemaal over nagedacht. Misschien zowiezo wel goed om te proberen, iets nieuws kopen kan altijd nog....

Vertanding ging ik zowiezo al mee spelen. carbje - werd mij wel eens verteld dat je met de standraard cylinder niet groter hoeft te gaan als 15mm (dit had niet veel zin) maar na een beetje veilen vast wel....

Maar ja eerst maar weer eens die bak een beetje op orde krijgen maar dan moet eerst nog een auto project af hiero. (beetje ruimte gebrek)

bedankt voor de tips.
Ik ga vast oefenen met mijn tong uitsteken :wink:
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby NIX » Tue Nov 11, 2008 11:02 am

Bedenk dat je met vijlen aan je cilinder wat bottompower verliest. Doorgaans zelfs meer dan je aan topvermogen wint. rustig rijden met een motor die een toerenmaker is, is er dan niet meer bij.

Een 50cc heeft meestal toch wel meer dan genoeg aan een ronde 16mm. 17mm kan net. als je er 19mm op wil dan ben je eigenlijk bezig met een motortje dat alleen nog maar heel erg veel toeren wil maken. Anders heeft 19mm echt geen zin.

Poorten breder maken is met nogal wat risico. De veren kunnen net te ver in de poort verdwijnen en flink gaan rammelen (en dus slijten). Als je meer toeren wil zonder onderin teveel in te leveren, vijl dan de uitlaatpoort naar boven uit. Mm of 3 max. Bovenkant een heel klein beetje boogvormig houden zodat je zuigerveren niet opgegeten worden en de overgang poort - cilinderwand heel iets afronden.

Kopje vlak je dan zeker een stukje bij om de compressieverhouding minstend weer op het oude peil terug te brengen of te verhogen.

Zuiger een beetje inkorten, maar niet teveel. Anders heb je alweer een motor die alleen nog maar veel toeren wil maken, onderin alleen vet slaat en niet meer stationair loopt. Vaak wordt er gewoon teveel van een zuiger afgehaald. De geadviseerde 4mm is echt het uiterste naar mijn smaak.

Met de gewijzigde in- en uitlaatpoorrtiming en de compressieverhouding heb je al behoorlijk wat resultaat. Mogelijk moet je wel qua hoofdsproeier 1 of 2 maten groter. als ie dan duidelijk lekkerder loopt, wordt dan niet gek, maar laat 'm lekker zo. De kans dat elke volgende wijziging geen verbetering meer is, is erg groot.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby irmin » Wed Nov 12, 2008 12:59 pm

Henk wrote:
ik rijd op mijn zwenk met yamaha blok 13 60, en rijd ik een kleine 65 mee...


bedenk bij een tandwielverhouding dat dit geen algemeen gegeven is.
Het is afhankelijk van de inwendige vertanding van je blok en de omtrek van je achterband.

Als voorbeeld:
zonder m'n blok of achtervelg te veranderen ben ik van de tandwielverhouding 14 - 48 naar 14 - 52 gegaan. Simpelweg omdat ik een hogere band (dus grotere omtrek) op dezelfde velg heb gelegd.

Zo kun je zelf bedenken wat er gebeurd wanneer je je motorblok vervangt voor een blok met een andere inwendige vertanding.
Dit verschilt waarschijnlijk tussen merken: dus de vertanding van henk z'n simson is waarschijnlijk niet adequaat voor jouw zundapp. Het verschilt zelfs al binnen merken. Een honda viertakt blok met driebak moet een andere tandwielverhouding hebben dan een blok met vierbak.

De enige juiste methode is als volgt:
1. optimaliseer je blok.
Ga je niets mer aan je blook veranderen dan komt stap 2:
2. probeer net zo lang verschillende tandwielverhoudingen totdat de rijeigenschappen zijn zoals jij ze wil. Dit is alleen maar te realiseren door allerlei verschillende tandwielverhoudingen op je eigen brommer in de praktijk te proberen. Hiervoor bestaan geen theorien. Het makkelijkste is om daarbij een redelijk groot formaat achtertandwiel te nemen. Door nu met verschillende tandwielen voor te spelen kom je er wel.



Dus: mensen die zeggen dat je een bepaalde verhouding moet nemen zonder kennis te hebben van de omtrek van je band en de specificaties van je motorblok praten per definitie poep. De enige richtlijn die nuttig is, is wanneer je een standaard motorblok met bijbehorende achterwiel- en bandgrootte van dezelfde standaard brommer hebt. Uitgaande van de standaard geleverde tandwielverhouding vanuit de fabriek kun je er vanuit gaan dat je een iets kleiner voortandwiel of iets groter achtertandwiel nodig hebt.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby mano » Wed Nov 12, 2008 1:45 pm

Hoi Irmin,

snao wat je bedoeld, uiteraard met elke brommer is het verhaal anders. Ik vind op zich de huidge tandwielverhouding best ok voor normaal gebruik, maar tijdens de cross en met wind tegen een beetje minder. De eerste versnelling is bij niet heel kort, deze zal dus wel wat korter worden. In zijn vier trekt ie dus niet helemaal door tot volle toeren, hier zo ik in ieder geval iets op kunnen winnen.

Voor de cross misschien zowiezo een andere verhouding rijden......

Ik heb zowiezo nog een 41 of 43 tands liggen, dit ga ik eerst wel even proberen als ik mijn blok heb getuned.

Thanks!
Mano
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby Harry Huizing » Wed Nov 12, 2008 11:31 pm

hi , luitjes die met een zündapp blok rijden kunnen naar de site

www.zunflappie.nl gaan en daar gelijk bovenaan op nr. 1

snelheid per toer online aanvinken

voer de gegevens in en voila je bent weer een beetje wijzer

van een 19 inch wiel is de omtrek om en nabij de 195 cm.

kan ik er nog bij vermelden

simpel en handig probeer maar even :wink:


de groete
Harry Huizing
 
Posts: 200
Joined: Sat Feb 04, 2006 1:06 am
Location: Groningen

Next

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron