Bakbromfiets restauratie:)

Post hier je links

Postby Brommert » Fri Oct 10, 2008 1:45 pm

Even een vraagje, hoe veert je achterbrug? Ik zie op je foto's allemaal buizen enzo aan je achterbrug gelast zitten die ook aan andere delen van je frame vast zitten. Dan kan de brug toch niet meer bewegen, of zie ik dit dan verkeerd?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby belgobak » Fri Oct 10, 2008 5:14 pm

constructiefoutje???
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Postby Vinz » Fri Oct 10, 2008 9:23 pm

ik zou zelf ook de hele achterkant vernieuwen, iedergeval herstellen, zeker als je er nog mee naar de rdw moet.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby NIX » Sat Oct 11, 2008 12:42 am

Ik zou 'm ook zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat terugbrengen of in elk geval het beunlaswerk verwijderen. Dit gaat waarschijnlijk niet goedkomen.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Reinier » Mon Oct 13, 2008 10:49 pm

Vering doet het gewoon nog.
heb er even op staan springen en het ze vangen de schok gewoon op(en niet alleen de band dus)

stukken die gelast moesten worden die zijn gelast.
niet alle foto's zijn ook actueel;) plus het lijkt erger dan dat het is.

maar we zien wel wat de grote boze meneer van de rdw uiteindelijk zegt. ;)
ik houd jullie op de hoogte!
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby Reinier » Fri Jan 09, 2009 12:03 am

Hey mensen.
een kleine update:
ik heb een 50 cc blok op de kop getikt rond november/oktober.
zelfde type als wat eronder zat, alleen dan de 50 cc variant.
ideaal. hoef niks van motorsteunen te veranderen of iets.

waar het niet dat dat blok door een of andere mogool "gereviseerd" was.
het begon met een voetpakking, die lekte vrij heftig.
wat bleek, hij had een hele verkeerde eronder gezet. het leek er nog geeneens op.
afijn. dus ik pakkingen bestellen. daarna de uitdaging om de cilinder er weer op te zetten:P kut zuigerveren.

na 1 zuiger en dus waarschijnlijk ook cillinder gemolt te hebben door onervarenheid. had ik een nieuwe gekocht, wel goed erop gezet.
prima. kunnen we dat ook weer.

volgend probleem ==> zuiger raakt de cillinderkop.

na enigsinds googlen kom je er dan achter dat je dat kan stellen door het aantal voetpakkingen(het liefst ook dikkere, maar die kon ik niet krijgen voor mijn type blok) aan te passen.

goed, ik had 2 voetpakkingen, even kijken of dat werkt.
helaas pindakaas. nog steeds niet, uiteindelijk opgelost door 4 van melkpak gemaakte voetpakkingen te maken.
is niet erg. daar komt toch niet (veel) druk op te staan.
warm wordt het er wel. maar ook niet té warm.

volgend probleem ==> vliegwiel.
dat was niet echt goed vastgezet. want die bout kwam los.
kut. weer een nieuwe tool ervoor kopen(bussleutel(heet dat zo?) maatje 17.) vastdraaien. prima.
vervolgens nog beetje kutten met carb. en na bougie ook maar te hebben vervangen....

Vroeeeem!

mooi. weer een stap dichterbij de keuring!

zaterdag wil ik de bak gaan zagen.
heb een "mooie" multiplex plaat op de kop getikt uit een container.
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

hmmm

Postby Xenomobile » Fri Jan 09, 2009 11:33 am

Nou, dat klinkt niet al te best.... Maar idd is het redelijk tot heel riskant een "gereviseerd" blok te kopen, te vaak gebeurt dit reviseren door een blinde in een verduisterd treinstel, rijdend door een tunnel zonder licht.
Maar ook jouw escapades klinken mij niet al te best in de oren, al moedig ik het erg aan als mensen het "gewoon doen" (da's nl. een hele Rotterdamse instelling) Maar even een paar tips:
de zuiger met veren terug plaatsen is op zich niet zo ingewikkeld, maar het vergt wat oefening, zuigerveren op de juiste plek qua slotjes (blokjes in de groef op dezelfde plek als de opening van de zuigerveren. Tussen duim en wijsvinger nemen en rustig de cilinder erover laten zakken/wiebelen. Zorg er wel voor dat je bij montage van de zuiger zelf de borgende veerringetjes van de pistonpen goed in hun groefje legt, als deze loskomen is het hele zwikkie naar de klote (toch Died?)
De zuiger die tegen de kop komt klinkt als een verkeerd type zuiger, een te hoge zuiger.... Dit is op te lossen met meer voet of koppakkingen, maar dan zitten we wel meteen aan de poorttiming te kloten, iets wat het vermogen heel veel goeds kan doen.... Als je weet wat je doet.... Waarschijnlijk is dat in jouw geval niet zo, en bestaat de kans dat (is het eigenlijk wel een tweetakt?) spoel-, in-, en uitlaatpoort niet geheel, te vroeg of te laat openen of sluiten.....
Maar..... Het klinkt prima want hij doet het.... Ga zo door! maar leen es een boekje waar wat meer in staat, de heer P. Klaver heeft ooit een erg begrijpbaar bromfietstechniekboek geschreven......
Succes!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

P.S.

Postby Xenomobile » Fri Jan 09, 2009 11:36 am

P.S. er zijn natuurlijk mensen die een blok goed kunnen reviseren met hun ogen dicht in een verduisterd treinstel, rijdend in een tunnel zonder licht, dit zijn mensen die we vroeger bij wedden dat zagen, en die zijn zo dun gezaaid dat zo d'r een tv-programma van hebben kunnen maken......
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby belgobak » Fri Jan 09, 2009 12:21 pm

hi

heb zelf enkele jaren in een revisiebedrijf gewerkt,
en als je dan ziet wat sommigen "gereviseerd" noemen,
moet je lachen!, als jij het blok kochte eerder wenen!
en als je 6m garantie krijgt, is dat 6 meter!!!
en geen 6maand, want da's 6m.
we kunnen er een serie van maken van het geklooi van sommige
"wedden dat ie beunt"

allereerst es aan het vleigwiel draaien, mo de kompressie te voelen
ik doe er altijd het ontstekingsdeksel af als ik een blok koop,
want een gereviseerd blok moet proper zijn, okkazie ook liefst infeite
probeer dan es of je het vliegwiel op en neer kunt heffen, is miniem!!
maar mag niet!!!
ook es de puntje kontroleren, als er putjes inzitten, niet goed!
ook de schakelas, koppelingsas moeten soepel bewegen en weer zonder speling
dat zijn dingen die je kan zien, zonder het blok te openen
als men je weigert, bv het ontstekingsdeksel af te nemen, tja?
soms zie je genoeg aan de persoon zelf, een voddeboer heeft geen revisieblokken
of gewoon de werkplaats, alhoewel sommige genie's ook geen blitz atelier hebben
ze hebben het materiaal en da's wat je nodig hebt

groeten, belgobak
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Postby Reinier » Wed Mar 04, 2009 1:31 pm

Heey,

super bedankt voor de reacties!
idd dat met die zuigerveren is niet heel moeilijk, maar je moet het wel
even doorhebben:P en trail & error kan een hele goede leermethode zijn ;)

Afijn, goed nieuws om mee te beginnen:
Hij rijdt! me blok had ik al aan de praat gekregen inmiddels, me voetpakkingen doen het,
me vliegwiel raakte nog een paar keer los(de bout die is lastig vast te draaien)
maar met wat locktite en de goede sleutel zit hij inmiddels goed op zijn plaats.

wat een schoonheid is het zeg, ik snap wel waarom jullie er allemaal zo
gek van zijn:P

afijn, meer goed nieuws, hij remt ook nog eens en nog best o.k. ook.
schakelbak is in orde,
dus gaat allemaal de goede kant op.

enig probleem wat ik nog niet zo goed weet hoe ik dat moet oplossen is die van de kilometer teller,
hoe hebben jullie dat aangepakt op jullie bak?
een digitale kilometer teller in de vorm van fietskilometerteller?
let me know.

goed
nu nog "even" het elektrische systeem installeren, verlichting en alles.
dat zal nog wel een goede middag werk zijn...
dit soort dingen onderschat je meestal volgens mij.

verder:
me moeder heeft aangeboden een betonpex bak voor me te kopen,
mooi, dat is namelijk degelijk spul.

dan:
alles in elkaar schroeven... en dan testen, dingen verbeteren die verbeterd kunnen worden.
en daarna: keuren?

ik ga hem eerst laten "proefkeuren" bij een fietsenmaker voor 20 euro ofzo.
even kijken of het getrainde oog nog dingen ziet waar de RDW niet vrolijk van wordt.

ik houd jullie op de hoogte
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

PreviousNext

Return to Foto's/Filmpjes

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron