Xenomobile wrote:Steppenbalkbevestiging is wel iets anders vormgegeven dan blokophanging...
Ik heb dit als wel een fout zien gaan, gescheurd blok, olie d'r uit en flink naar de klote dus....
Het ziet er mooi uit maar is echt wel wat minder stevig dan de blokophanging zelf.
Bert's oplossing is een goeie, ik heb ook een demonteerbare bloksteun onder mijn simson (...) Dat is een prima oplossing om alle officiele steunen te gebruiken en toch eenvoudig een blokwissel te kunnen uitvoeren.
En aangaande brekende bouten: 12.9 is mooi en hard, maar wellicht ook gewoon te hard? Een te hoog koolstofgehalte kan ook snellere breuk betekenen (Bart weet jij hier meer over?)
Daarnaast wil het nog wel een s zo zijn dat de motorsteunen te ver uiteen staan, waardoor je ze met de blokbouten bij elkaar moet "trekken" waardoor het kan zijn dat de bout krom trekt en sneller breekt... Goed uitvullen met ringen is dan een betere oplossing. Ik denk dan altijd maar zo: In de honda waar het blok uit komt braken de bouten toch ook niet? Ik heb ook niet het idee dat het gewicht van het voertuig hier heel veel mee te doen heeft. Vertanding doet wel iets, denk ik.
12.9 bouten geven de sterkte aan, niet de hardheid.
een website wrote:Dit is de sterkteklasse. Mechanische eigenschappen worden weergegeven door deze getallen.
Het eerste getal komt overeen met 1/100e van de nominale treksterkte in N/mm². Het tweede getal geeft
het 10-voud van de rekgrensverhouding aan tot aan de nominale treksterkte.
Dus 1200 N/mm² treksterkte.
en 10 * 9 * 9 = 810N/mm² rekgrens.
Ik heb bij mijn motorophanging inderdaad een beetje ruimte tussen het blok en de ophanging. En dan is de ophanging zelf nog eens zo, dat die heel star is, Dus dat is inderdaad het probleem.
Het was dan ook weg gegaan nadat ik die stalen proppen erin heb, want die passen veel beter tussen de ophanging. en klemt het blok op voorhand al een beetje.
Het is ook zeker zo: Hoe vaster het blok, hoe beter, want zoals ik al aangaf: hoe losser, hoe meer ruimte het blok heeft om te trillen (zoals ik heb meegemaakt)
Je kan het zien als: als het blok goed klem zit, werkt het frame en de hele bak als een 'contra gewicht' voor het trillen. Waardoor uiteindelijk de totale trillingen weer minder worden, omdat de amplitude lager is (de 'hoogte' van de trilling is minder, omdat het blok niet de ruimte heeft om te trillen)
Groeten! Bart