Ophangen Blok

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby steckelfisch » Sat Apr 04, 2009 10:34 am

Die slede is al wat minder een slede.
http://dl.getdropbox.com/u/350725/bakbr ... C00430.JPG
http://dl.getdropbox.com/u/350725/bakbr ... C00432.JPG

Ik heb dat gedaan omdat ik van de onderste bevestigingspunten
van het blok gebruik wil maken. Of dat zo blijft weet ik nog niet.

Dit weekend komt de achter brug voor een groot gedeelte klaar.
Dan ga ik wat meer kijken naar de ophanging zelf.

Als ik tzt een ander honda(achtig) blok erop zet, Zullen de bevestigins punten identiek zijn? Ik zit nog wat e twijfelen tussen een demonteerbare
ophanging onder achter aan het blok. Of de boel daar vastlassen.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby NIX » Sat Apr 04, 2009 4:50 pm

Alle liggende Honda blokjes en hun chinese klonen zijn gelijk qua ophanging. Alleen Dikke harrie blokken en nice blokken zijn anders. sommige dikke harrie blokken passen er bijna tussen, die zijn dacht ik boven iets breder, maar als ze bijvoorbeeld 3 ophangogen hebben, dan moet je een nieuwe ophanging bouwen.

Dikke Harrie's zijn de 90cc blokken die voor '82 ongeveer geproduceerd zijn en onder C90 en S90 en dergelijke zaten. Onder sommige quads zaten ze ook en hadden denk ik wel een achteruit. 1 Van de belangrijkste herkenningspunten is dat de punten in de kop zitten achter het ronde deksel. ze hebben geen gewone laadspoeltjes, maar een dynamo en een accu-bobine ontsteking. En ze zijn in hun geheel wat grover en lomper dan hun 50 en 70cc broertjes. Je komt ze niet veel tegen, maar soms wel of op ebay.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Xenomobile » Sun Apr 05, 2009 11:25 am

Steppenbalkbevestiging is wel iets anders vormgegeven dan blokophanging...
Ik heb dit als wel een fout zien gaan, gescheurd blok, olie d'r uit en flink naar de klote dus....
Het ziet er mooi uit maar is echt wel wat minder stevig dan de blokophanging zelf.
Bert's oplossing is een goeie, ik heb ook een demonteerbare bloksteun onder mijn simson (...) Dat is een prima oplossing om alle officiele steunen te gebruiken en toch eenvoudig een blokwissel te kunnen uitvoeren.
En aangaande brekende bouten: 12.9 is mooi en hard, maar wellicht ook gewoon te hard? Een te hoog koolstofgehalte kan ook snellere breuk betekenen (Bart weet jij hier meer over?)
Daarnaast wil het nog wel een s zo zijn dat de motorsteunen te ver uiteen staan, waardoor je ze met de blokbouten bij elkaar moet "trekken" waardoor het kan zijn dat de bout krom trekt en sneller breekt... Goed uitvullen met ringen is dan een betere oplossing. Ik denk dan altijd maar zo: In de honda waar het blok uit komt braken de bouten toch ook niet? Ik heb ook niet het idee dat het gewicht van het voertuig hier heel veel mee te doen heeft. Vertanding doet wel iets, denk ik.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby irmin » Sun Apr 05, 2009 12:05 pm

Xenomobile wrote:Ik denk dan altijd maar zo: In de honda waar het blok uit komt braken de bouten toch ook niet? Ik heb ook niet het idee dat het gewicht van het voertuig hier heel veel mee te doen heeft. Vertanding doet wel iets, denk ik.


Brekende bouten is simpelweg het gevolg van slechte motorsteunen waarin het blok niet goed klem zit en de steunen t.o.v. elkaar niet goed staan.
8.8 M8 bouten zijn stevig genoeg. Wout, je weet hoe zwaar mijn bak is en in al die 10.000-en kilometers en bij crossen enzo breken ze nooit. En dat zijn heus geen bijzondere hoogwaardige bouten. Zelfs ooit een cross in Rotterdam gereden met 1 blokbout (was de andere vergeten). Niks aan het handje.

Bij Bonkie breken ze om de haverklap. Hij vertelde mij ooit dat hij er van overtuigd is dat het juist goed is dat het blok niet te veel klem zit, maar iets kan bewegen in rubbers om de trilling naar het frame te verminderen. Zo heeft hij dus ook z'n ophanging gemaakt.

misschien heeft hij gelijk, maar mijn keus is: hoe klemmer hoe beter. en zoals Wout aangeeft: het mooiste is eigenlijk dat je blok al wat klem zit voordat je er bouten doorheen steekt.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Bart » Sun Apr 05, 2009 2:13 pm

Xenomobile wrote:Steppenbalkbevestiging is wel iets anders vormgegeven dan blokophanging...
Ik heb dit als wel een fout zien gaan, gescheurd blok, olie d'r uit en flink naar de klote dus....
Het ziet er mooi uit maar is echt wel wat minder stevig dan de blokophanging zelf.
Bert's oplossing is een goeie, ik heb ook een demonteerbare bloksteun onder mijn simson (...) Dat is een prima oplossing om alle officiele steunen te gebruiken en toch eenvoudig een blokwissel te kunnen uitvoeren.
En aangaande brekende bouten: 12.9 is mooi en hard, maar wellicht ook gewoon te hard? Een te hoog koolstofgehalte kan ook snellere breuk betekenen (Bart weet jij hier meer over?)
Daarnaast wil het nog wel een s zo zijn dat de motorsteunen te ver uiteen staan, waardoor je ze met de blokbouten bij elkaar moet "trekken" waardoor het kan zijn dat de bout krom trekt en sneller breekt... Goed uitvullen met ringen is dan een betere oplossing. Ik denk dan altijd maar zo: In de honda waar het blok uit komt braken de bouten toch ook niet? Ik heb ook niet het idee dat het gewicht van het voertuig hier heel veel mee te doen heeft. Vertanding doet wel iets, denk ik.


12.9 bouten geven de sterkte aan, niet de hardheid.

een website wrote:Dit is de sterkteklasse. Mechanische eigenschappen worden weergegeven door deze getallen.
Het eerste getal komt overeen met 1/100e van de nominale treksterkte in N/mm². Het tweede getal geeft
het 10-voud van de rekgrensverhouding aan tot aan de nominale treksterkte.


Dus 1200 N/mm² treksterkte.
en 10 * 9 * 9 = 810N/mm² rekgrens.

Ik heb bij mijn motorophanging inderdaad een beetje ruimte tussen het blok en de ophanging. En dan is de ophanging zelf nog eens zo, dat die heel star is, Dus dat is inderdaad het probleem.
Het was dan ook weg gegaan nadat ik die stalen proppen erin heb, want die passen veel beter tussen de ophanging. en klemt het blok op voorhand al een beetje.

Het is ook zeker zo: Hoe vaster het blok, hoe beter, want zoals ik al aangaf: hoe losser, hoe meer ruimte het blok heeft om te trillen (zoals ik heb meegemaakt)
Je kan het zien als: als het blok goed klem zit, werkt het frame en de hele bak als een 'contra gewicht' voor het trillen. Waardoor uiteindelijk de totale trillingen weer minder worden, omdat de amplitude lager is (de 'hoogte' van de trilling is minder, omdat het blok niet de ruimte heeft om te trillen)

Groeten! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.


Postby knorrepot » Mon Apr 06, 2009 8:49 pm

ik zie dat je ook een enkele achterveer gebruikt, iemand wel eens een pobleem gehad met die ophanging daarvan? dat alle kracht dus op 1 beugel komt (boven) in plaats van 2?

Ziet er mooi uit die achterbrug, gaat er schroefdraad in die gaten voor de kettingspanner komen of komt de moer er straks gewoon tegenaan?
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Brommert » Mon Apr 06, 2009 8:54 pm

Ik denk dat er aan de andere kant ook wel een veer komt hoor. Als ie echt een enkele veer zou gebruiken zou die wel in het midden zitten.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby steckelfisch » Mon Apr 06, 2009 11:48 pm

Brommert heeft gelijk.

Ik pruts mezelf er ook maar een weg doorheen, dus het is passen meten passen meten en dan pas lassen of bouten.

Ik heb de boel aangeschaft met een(1) schokdemper aan elke kant.
Ik laat nu ruimte voor een dubbele uitvoering aan beide kanten.
(Gewoon omdat dat nu nog kan)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby steckelfisch » Mon Apr 06, 2009 11:55 pm

knorrepot wrote:Ziet er mooi uit die achterbrug, gaat er schroefdraad in die gaten voor de kettingspanner komen of komt de moer er straks gewoon tegenaan?


Het idee was de spanning door een duw constructie op de ketting te zetten.
(tekening volg nog wel. Geen schroefdraad, alleen maar duwen) Maar ik kom dan ruimte te kort op de as. De moer past er dan niet meer op.
(De afduw constructie zoals ik bedacht had maakt alles wat te dik)

De optie was om de vork ergens te verhitten, en dan de uiteinden wat dichter bij elkaar te brengen. Dat vindt ik ook weer een gedoe. Ik ga nu toch maar voor een 'klassiek' kettingspanner idee. Dus gewoon aantrekken. Dat heb ik al klaar gemaakt. Dat laat me ook wat ruimte als ik er een ander (forser) achteriwiel in wil zetten.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

PreviousNext

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron