Bakbromfiets restauratie:)

Post hier je links

Postby Xenomobile » Tue Apr 07, 2009 11:51 pm

Als ik jou was zou het enige wat ik aan die achterbrug zou doen zijn: een buis lassen tussen de liggers, tussen het achterwiel en het scharnierpunt. Hierdoor krijgt je achterbrug weer sterkte, verders ziet hij er nog prima uit, en het wiel past etc.
Ook zou ik hem los maken van het frame zodat hij weer veert (en dan niet alleen op de band....)
Dit zou ik doen door het hele achterframe en al het ontzettend onnozele, achterlijke, lelijke en afschuwelijke laswerk van voor tot achter weg te slijpen en mee te geven aan de eerstvolgende bulgaar die het voor je naar oud ijzer rijdt.
Vervolgens met verse, nieuwe en vooral rechte materialen een net en strak frame in elkaar lassen waar voldoende ruimte is voor je nieuwe blok en waarvan de smeris/rdw ook niet direct zegt dat dit volgens hem niet origineel is.... (want met dit frame op deze manier zie ik je niet snel door de kentekenkeuring komen, dit hangt echt van ellende aan elkaar en dat ziet iedere keurmeester.... gaan ze je om constructietekeningen en berekeningen vragen enzo...)

Dat lijkt mij een beter plan dan nou net dat ene onderdeel wat nog wel een beetje origineel is en er nog redelijk uit ziet (zijnde je achterbrug) ook nog te gaan verknutselen...

Maar goed, aan jou de keuze.....
Succes,

Wout.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby Amro » Wed Apr 08, 2009 1:50 pm

Jeezus, nog nooit zo'n verneukt achterframe gezien :? :shock: :shock:

Alsjeblieft, luister naar Wout. Dit gaat nooit door de keuring komen. Je achterbrug vast lassen is nooit een goed idee, vooral niet als de veren dan wel blijven zitten. Of je maakt er een nette hardtail van of je maakt 't weer origineel maar dit... Niet doen.
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven

Postby knorrepot » Wed Apr 08, 2009 4:06 pm

Reinier wrote:
nog een nieuwtje: ik heb besloten de achterbrug onder handen te nemen.
zoals sommigen van jullie opmerkten is het een beetje raar nu.
ik ga t draaipunt weer terugbrengen van de vering
samen met een vriend van me gaan we 't goed stevig maken en moet sowieso ruimte gemaakt worden dus voor dit blok(hij is iets groter)

foto's :
https://rcpt.yousendit.com/672714088/8a ... fc0e5275c5


als het goed is werkt dit:P

mvg,
mij



Goed plan! Ik neem aan dat de foto's van voor de operatie zijn?

Ik houd wel van creatieve bouwsels, maar functionaliteit en degelijkheid staan bij mij voorop. Ben benieuwd naar de foto's van na de verbouwing.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Reinier » Wed Apr 08, 2009 8:57 pm

@ Xenomobile
dat is precies wat we dus van plan zijn.
dit hak en prutswerk was nog veel erger.
dit zijn foto's van voor de operatie. Marcel had niet het juiste buiswerk bij zich. bedankt iig voor de tips!

dit zijn foto's van vóór de operatie!!!
en ik bedoel met achterbrug gewoon de achterkant. sorry als ik 2 termen door elkaar haal.

maar we gaan de vering terugbrengen, en dus al dat (ook ngo slechte)"gelas wat de vering vast zette gaan we dus verwijderen.
Dankjewel vorige eigenaar.

@ Knorrepot:
We zijn het wat dat betreft denk ik met elkaar eens.
Stevigheid en functionaliteit dat is heel belangrijk.

Sorry voor enige misvattingen. maar ik denk dat t nu wel duidelijk is wat ik bedoel;)

x
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby luc » Wed Apr 08, 2009 10:09 pm

Hee Reinier,

Ik rijd zelf ook al een tijdje vooruit achteruit en dat is echt wel fijn maar let op dat het niet zo handig is om een automatische kettingspanner op je brommer te monteren (mocht je dat van plan zijn)
want dan springt het visje van je ketting er af en donderd je ketting uitelkaar..
En zorg dat je je wielas goedstevig vast kan draaien want anders rijd je af en toe met een veels te gespanne ketting rond.

Dat waren dan volgens mij ook alle achteruitrijd minpunten.. Maar eerst succes met de reconstructie.
luc
 
Posts: 57
Joined: Mon Mar 19, 2007 7:46 pm
Location: Amsterdam

Postby Reinier » Mon May 04, 2009 10:42 pm

Hey mensen en bakbrommerfanaten.
update alert!
De motorsteunen zijn gemonteerd!!!
met groot succes. ik heb van de week er zelfs al mee gereden, 60 km in totaal.
heel fancy, eerst met slechte voorremmen, maar na wat stelwerk remmen die nu ook als een beest. ik heb ook een veer erin gemaakt.

verlichting had ik tijdelijk gemonteerd.(geen foto's van helaas komen nog!)
ik heb vandaag me knipperlichten werkend gekregen dus elektrisch gezien mis ik alleen nog een claxon. maar dat kost 15 euro ofzo.

ik moet zeggen ik snap waarom jullie verliefd zijn!
de snelheid is nog wat aan de hoge kant... 52 km/u op de GPS!
ik hoop hem wat naar beneden te tunen door een andere vertanding erop te zetten. waardoor je meer trekkracht krijgt en een lagere topsnelheid.

dat zijn zorgen voor later:P
ik heb t nu dus weer allemaal uit elkaar gehaalt en om t even nog af te bramen en netjes te maken.
netjes genoeg in ieder geval(lang leve de kap!)

het einde lijkt in zicht te komen. maar zoals altijd t geval is... komen d'r vast genoeg tegenvallers nog.

de foto's zijn te vinden op:
http://img167.imageshack.us/gal.php?g=p0405092138.jpg

sommige foto's zijn op zijn kop, om te laten zien hoe t daar in elkaar zit.
verder zit het een beetje gemixed tussen wel en niet in de menie.
dat lijkt me verder voor zich spreken.

have fun!
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby Giel » Mon May 04, 2009 11:21 pm

Mooi dat ie het doet, en remt!
Bestaat je achterbrug nou uit twee losse delen? Werkt dat? Klapt je wiel dan niet om in de bocht?

Grt
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Postby Reinier » Tue May 05, 2009 12:06 am

de achterbrug zit boven gewoon aan elkaar vast als je dat soms bedoeld.
en vrij goed ook:P op een plek of 4/5 denk ik, varend op geheugen.

beneden onder de vering zit t op 2 plekken vast, via de as van het wiel en die andere as bij dat driehoekje.
dat is ook niet ongebruikelijk volgens mij, bij de MTX80 die ik heb is het ook zo geregeld.

en bedankt!
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby Reinier » Tue May 05, 2009 12:11 am

ik snap wel wat je bedoelt.
nee dat gaat goed, tot nu toe wel in ieder geval:P
maar de krachten die het wiel "scheef" willen laten trekken zijn bij lange na niet groot genoeg om mijn assen te buigen. er staat volgens mij bij normaal gebruik niet zoveel kracht die richtingen op.
de kracht die er staat is denk ik niet heel groot, en makkelijk op te vangen door de assen.
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby knorrepot » Tue May 05, 2009 10:16 am

nou ik vind het spannend. Bij een tweewieler zijn die krachten niet zo groot, maar omdat je met een driewieler rechtop door de bocht gaat, of op de twee verkeerde wielen, zijn die krachten best enorm. Daarom gaan spaakwielen soms ook stuk. een mtx 80 heeft toch ook een brug tussen de linker en rechter vorkpoot? En dan nog; dat is een tweewieler die bij normaal gebruik inderdaad weinig scheve krachten hoeft op te vangen. Ben benieuwd, misschien zag ik het verkeerd op de foto of misschien zie ik het te somber in.

maarre gefeliciteerd met je eerste kilometers!
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

PreviousNext

Return to Foto's/Filmpjes

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron