4-takt start niet

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

4-takt start niet

Postby steckelfisch » Mon May 04, 2009 3:28 pm

Hoi,

Nu is de boel electriek aangesloten (startmotor, CDI en bobine), maar het blok start niet.

Het gaat om een honda-achtig 4-takt blok met een PZ19 (is dat wat te eel?) carburateur.
Hier http://mefastparts.com/pz-19carburetor.aspx wordt een PZ19 voor
een 70cc blokje aangeboden

De bougie vonkt, en er komt benzine(mengsel) in de cylinder.
Ik voel 'pufjes' bij de uitlaat, en het aanzuigen van lucht bij de
luchtinlaat van de carburateur.
Er komen benzine damp-wolkjes UIT de lucht inlaat zetten (is dat normaal?)

Ik heb er een Brozum bij gehad (Wouter) maar die weet meer van 2 dan 4 takt, dus we kwamen er gister niet uit

Dus wat kan ik nog meer meten(=weten) en bij/afstellen?

Is het mogelijk dat ik de bedrading van de CDI verkeerd heb
aangesloten, dat er toch gevonkt wordt, maar dan net op het
verkeerde moment?
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Reinier » Mon May 04, 2009 6:05 pm

Hey steckelfisch

even wat advies van een leek;
Ik denk dat het aan de afstelling van je carb ligt.
voorlopig nog niet kloten met je afstelling van je vonk en alles.

je hebt je motor sowieso verzopen als er benzine dampjes uitkomen
dan kan je t beste je blok een uurtje laten staan ofzo, verder kloten heeft namelijk dan geen nut.

ik heb ook zon honda immitatieblok. en ook dezelfde carborateur
je hebt 2 schroefjes, 1 daarvan regel je je stationair mee en de ander daar regel je je mengverhouding mee.
ik raad aan beide helemaal dicht te draaien.

als het goed is is de rechter dan de stationair.
zorg dat die wel een stukje is aangedraait.

de linker dan telkens met een klein beetje open draaien en blijven proberen.
ik ga nog proberen het onderhoudsboekje te bemachtigen van waar mijn blok bij hoort, zodra ik die heb scan ik t stuk over de carb wel en stuur ik die door. dat is denk ik wel handig.

veel succes!
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby belgobak » Mon May 04, 2009 11:41 pm

hi

luchtvijsje volledig indraaien, anderhalve tour terugkeren
dan moet ie zo goed als goed staan

groete,
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Postby steckelfisch » Wed May 06, 2009 10:54 am

Een schema van Belgobak:

Image

(grrr, ik krijg de afbeelding er niet goed in. Wat doe ik verkeerd?)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Amro » Wed May 06, 2009 11:34 am

Ik denk dat je het plaatje als .jpg op moet slaan ipv .bmp

http://dl.getdropbox.com/u/350725/bakbrommer/E%20schema%2012v%20dax.bmp

Zo werkt de link iig
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven

Postby steckelfisch » Wed May 06, 2009 12:08 pm

Ik heb het elders op het forum even geprobeerd. En het werkt met .jpg wel ja. Weet ik dat ook weer.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Re: 4-takt start niet

Postby irmin » Wed May 06, 2009 4:40 pm

steckelfisch wrote:Dus wat kan ik nog meer meten(=weten) en bij/afstellen?

Is het mogelijk dat ik de bedrading van de CDI verkeerd heb
aangesloten, dat er toch gevonkt wordt, maar dan net op het
verkeerde moment?


Alle hieronder beschreven dingen gelden voor origineel honda spul. Dus voor de bami zal het ook wel gelden, maar zeker weten doe ik het niet. Ik gebruik die rotzooi (gelijk effe m'n mening geventileerd) niet.

Het vliegwile en de gropndplaat kunnen maar op 1 manier gemonteerd worden. er kan dus niets aan de timing geweizigd worden wat dat betreft. dus dat zou goed moeten zijn. Tenzij:
- het vliegwiel over de spie heen is gedraaide en dus fout op dr krukas zit.
- het niokkenastandwile niet juist gemonteerd is. Demonteer het ronde plaatje van de kop, zet het vliewiel met de T richting het merkteken boven in het carter. Op het nokkenastandwiel staat een o-tje. Dit moet naar het merkteken links in de kop wijzen. Een half schakeltje erboven is geen probleem.
Dit wat betreft de timing

Daarnaast:
Vonkt-ie?
Voel je compressie?
Luchtstelschroef gesteld zoals belgobak aangeeft?
Verse bougie gemonteerd?
Choke aan?
Benzine stroomt door?
Luchtdoorlaat OK?

Indien bovenstaande met ja beantwoord moet-ie op z'n minst wat gaan ploffen. aanrennen kan ook (in z'n twee, want als het goed is krijg je 'm in z'n 1 nauwelijks door z'n compressie geduwd. Kan dat wel dan is je compressie niet OK).


Dat mooie plaatje heb ik trouwens in een donkergrijs verleden gemaakt toen ik de elektra van mijn bakbrommer ging aanleggen. Grappig dat het over het net circuleert en er steeds aanvullingen bijkomen mbt kleurcodes van allerlei bami-blokken. :D
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby irmin » Wed May 06, 2009 4:55 pm

nog meer handige plaatjes:

Hoe de pennen an te sluiten van een CDI-unit en spanningsregelaat/gelijkrichter (CDI-unit had je al, maarja dat staat bij mijn nou eenmaal op 1 plaatje)

Image


Simplistisch draadschema om de basiselektra aan te sluiten
De bolletjes met kruisjes erin zijn je lampjes.
De zwarte balken zijn draadboompjes. De gele draad die de regelaar in gaat is dezelfde gele draad die naar de lampjes gaat en die uit de ionsteking komt (dus simpelweg vanuit de ontsteking omhoog en dan halvewege gesplist in twee takken).
Zo ook de groene draad (aarde)


Image



Ik heb ook nog een complexer schema waarin toeter en schaklbare verlichting (groot/klein) en remlicht in is opgenomen. Ik zal eens kijken of ik die ook kan uploaden. De twee hierboven had ik al eerder een keer geupload.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Re: 4-takt start niet

Postby steckelfisch » Mon May 11, 2009 11:07 am

irmin wrote:Daarnaast:
Vonkt-ie?
Voel je compressie?
Luchtstelschroef gesteld zoals belgobak aangeeft?
Verse bougie gemonteerd?
Choke aan?
Benzine stroomt door?
Luchtdoorlaat OK?

Indien bovenstaande met ja beantwoord moet-ie op z'n minst wat gaan ploffen. aanrennen kan ook (in z'n twee, want als het goed is krijg je 'm in z'n 1 nauwelijks door z'n compressie geduwd. Kan dat wel dan is je compressie niet OK).


Volgens mij zijn alle voorwaarden in het lijstje wel OK.

Voor wat betreft de compressie? hoe kan ik die het makkelijkst
bepalen? Als ik 'm in z'n 1 zet en ik draai het achterwiel rond met de
hand (dat staat los van de grond) moet dat niet mogelijk zijn? of alleen
met een bepaalde moeite?
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby belgobak » Mon May 11, 2009 7:56 pm

hi
voel je bij het kicken, je moet weerstand voelen
als je'm met de hand kan kicken met weinig weerstand, kun je't vergeten
met je voet infeite ook al
maar da's toch een nieuw blokje??
ik probeer het te vermijden maar, start pilote??
als ie dan start is de onsteking goed, en ligt het puur aan de benzinetoevoer
heb je al es een zeiknatte bougie gehad??
zijn al je dichtingen tussen carb/spruitstuk/culasse goed aangesloten
als je de overloop uitdraait heb je dan benz. (onderste vijsje aan je carb.)
sommige spruitstukken zijn echt scheef, als je carbu byv.ergens tegen steunt/duwt
is het meestal ook noppes, ze geraken niet dicht zonder loctite
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Next

Return to 4-tact

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron