4-takt start niet

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Postby belgobak » Mon May 11, 2009 8:09 pm

start je elektrisch of met de kick????????????????????
als je elektro start, zorg ervoor dat de kabel naaer de starter dik genoeg is, en die naar je relais ook
ooit es lang achter gezocht, alsof ie'm niet voldoende rond kreeg om te starten
en de ralenti niet te hoog zetten (vrijloop)
en geen gas geven, enkel choke op
als ie verzopen geweest is, bougie eruit en kicken zodat ie wat benz. verdampt
een bougie die nat geweest is is meestal naar de vaantjes

groete
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Postby knorrepot » Mon May 11, 2009 8:37 pm

Ik heb eens gehad met een viertaktblok (auto)dat ie niet aan wilde slaan omdat de startmotor niet zo best was, die trok alle stroom weg, zodat er geen vonk meer over bleef. Maar deze wekt zijn eigen spanningkje op toch?

Stel je klepspeling goed af. Misschien staat die te krap door rommelige nieuwigheid, waardoor je geen compressie hebt.

Als je zo aan je wiel draait, zal je hem wel rond kunnen krijgen in zijn 1, maar met behoorlijke weerstand kun je hem er slag voor slag doorheen trekken. Als je denkt hem te kunnen aanslingeren op deze wijze, is de compressie niet best.

Een nieuwe bougie kan ook schelen. Een kapotte kan soms in de open lucht wel enigzins vonken maar onder druk niet goed presteren.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby irmin » Tue May 12, 2009 11:06 am

Bij een goede compressie zal je achterwiel slippen en maar af en toe pakken als je 'm in z'n 1 probeert aan te duwen. Duw je 'm er met gemak doorheen dan is je compressie niet OK. Dus tegelijk ook een tip: als je startmotor niet goed genoeg slingert: probeer 'm aan te duwen in z'n 2.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby steckelfisch » Tue May 12, 2009 11:52 am

Ik start electrisch, (kickstart wordt in de weg gezeten door de nieuwe achter brug. moet nog gefixed) De startmotor zit via een apart cirquit op een dikke
(240amp/h) accu.

De bougie vonkt, en is nieuw.
een bougie die nat geweest is is meestal naar de vaantjes

Vaantjes is: niet goed neem ik aan (kapot?). Waarom zou dat zo zijn?

Vannavond ga ik eens kijken of ik met een natte vinger de compressie kan inschatten.[/quote]
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Reinier » Wed May 13, 2009 8:10 pm

als je m gewoon lekker hoort ploppen met een redelijk tempo dan is je startmotor wel in orde.
je kan bij mijn youtube wel wat filmpjes zien van met wat voor n tempo dat ongeveer moet gaan: http://www.youtube.com/watch?v=GjsHXpVCwug

dan zit dat wss wel snor.

verder met naar de vaantjes
nee dat is niet goed;)
natte bougie, tja elektra en water.
nooit heel goed plan al helemaal niet met de spanning die door een bougie gaat.

ben benieuwd naar compressie!
houd ons op de hoogte
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby knorrepot » Wed May 13, 2009 8:47 pm

nat van benzine? :oops:
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby steckelfisch » Thu May 14, 2009 9:50 am

Reinier wrote:verder met naar de vaantjes
nee dat is niet goed;)
natte bougie, tja elektra en water.
nooit heel goed plan al helemaal niet met de spanning die door een bougie gaat.


Water? waar komt dat nou weer vandaan? :-)

Verder kan ik het achter wiel met enige moeite wel rond krijgen. (terug
naar de compressie) Er is één versnelling waar het me even wel lukt,
maar daarna niet meer. Dan lijkt de boel wel vast te zitten.

Het is even snel gedaan, dus concreter kan ik het nu even niet maken.
Na het weekend ga ik er de hele week aan besteden.

(Ondertussen ook nog een ander blok besteld bij motomonkeys.nl. eind
mei moet de boel lopen. rechts om of links om)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Lopen bakbrommers nu ook al op water?

Postby Xenomobile » Thu May 14, 2009 6:51 pm

Lopen bakbrommers nu ook al op water?
Die van TB wel bijna geloof ik....

Ik lees nu al een tijdje dit topic.... Ik blijf denken dat de ontsteking fout staat, ook al kan dat bijna niet volgens Irmin en die geloof ik qua 4-T als eerste.... Binnenkort wellicht ook als het over 2-T gaat...;-).
Maar goed, je krijgt onverbrande benzine uit de uitlaat, hoort af en toe wel een pufje etc. Het lijkt er mijns inziens op dat de vonk er is als de motor aan zijn uitlaatslag bezig is, Of vonkt zo'n motor gewoon twee keer per cyclus?
Nu, je hebt hier wellicht niets aan, maar als ik het zo aan hoor..... Ontsteking.
Of ontzettende valse lucht.

Succes!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Re: Lopen bakbrommers nu ook al op water?

Postby steckelfisch » Thu May 14, 2009 7:15 pm

Xenomobile wrote:Maar goed, je krijgt onverbrande benzine uit de uitlaat,


Er komen wolkjes uit de lucht INLAAT van de carberateur. Niet uit de
uitlaat (van de uitlaat :-) )

Maar omdat mijn bougie wel nat is, zal erook wel wat verdijnen
door de uitlaat.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby belgobak » Thu May 14, 2009 9:13 pm

hi

ik dacht ook al aan ontsteking, trek er voor de zekerheid het ontstekingsdeksel es af
en steek es een andere cdi desnoods
er is toch nix in het spruitstuk gevallen, klep
maar als die compressie goed zit kan' dan weer geen klep zijn
welk luchtfilter heb jij??, je benzine vers??

groete
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

PreviousNext

Return to 4-tact

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron