Foto's electro bak

voor je vragen over electro motoren, controllers e.d. en accu's

Foto's electro bak

Postby steckelfisch » Wed May 13, 2009 2:42 pm

Hey Amro,
Onderstaande quote komt ergens uit de aangeboden catecorie.

als ik het me goed herinner heeft amro een spijkstaal electromotor op zijn bak zitten

Ik ben eigenlijk wel wat nieuwschierig naar hoe dat er uit ziet.

Heb je ook foto's?
steckelfisch

Postby knorrepot » Wed May 13, 2009 6:51 pm

ben ook heel benieuwd, hoe lukt dat met kenteken enz?
knorrepot

Postby Amro » Wed May 13, 2009 10:29 pm

Kenteken aanpassen heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil 'm eerst verder vervolmaken. Zou niet zoveel problemen moeten opleveren. Er zijn electrische apollo's geleverd ooit. Tenminste dat is mij verteld.

hier wat foto's van een half jaar geleden:

Image

bosch motor dc 1,8 kw 150 amp 24 volt

Image

bedieningspaneel aan/uit en vooruit/achteruit

Image

sevcon pmw controller 24 Volt / 200 amp

Image

nog een keer motor, midden is massa

Image

Andere kant controller zie de zware relais

Image

16 tands voortandwiel, 41 tands achtertandwiel (veel te klein :( )

Image

setje accu's (geleend)
Amro
Site Admin

Postby Xenomobile » Thu May 14, 2009 6:57 pm

Hey Amro, wat een dunne draaikes ziet ik daar.... Die worden wel warm zeker?
Ik heb het vermoeden dat als je dikkere neemt en zo kort mogelijk dat die actieradius een stuk groter wordt en de opwarming van de aarde een stuk minder (en met aarde bedoel ik niet de massadraad!)
Maar serieus, je verliest enorm veel vermogen bij te dunne kabels op een zwakstroomcircuit.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby NIX » Thu May 14, 2009 7:21 pm

Gaaf man, is dat spul afkomstig uit zo'n oude hondekar van de melkboer? ben benieuwd of je er een beetje mee door kunt rijden en hoe ver je komt voor je weer op de lader moet.
NIX

Postby Amro » Thu May 14, 2009 7:51 pm

Ik gebruik nu ook dikkere draden. Massa kabel van een giga-las trafo die Louis ooit had. 2x de dikte van wat je daar ziet.

Op accu's van 100 Ah rij ik ongeveer 20 km ver en dan zo'n 35 km per uur.

voor het dagelijks gebruik moet ik ongeveer 50/60 km ver kunnen rijden. Ik ben dan ook op zoek naar bijv. vier van die vrachtwagen accu's. Dan kom ik op rond de 400 Ah uit. Dat zou fijn zijn.

De motor komt uit een spijkstaal electrotrekker 3110. Trekt 4000 kg. De regeling is de moderne vervanging van zo'n thermische weerstand snelheidsregelaar van een spijkstaal 1000 of 1500. Kijk maar op http://www.tuig.nl/spijkstaal.htm voor de plaatjes.
Amro
Site Admin

Postby Brommert » Fri May 15, 2009 10:49 am

Wat vet, die Spijkstaal 3 wielers heb ik bij de TDE in de Efteling ook nog mee rond gereden. Maar, word je bakbrommer niet enorm zwaar met al die accu's?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert

Postby NIX » Fri May 15, 2009 11:16 am

Als dat ding 4000kg kan trekken, dan kun je volgens mij op je bak de tandwiel verhouding 2x zo zwaar maken als ie nu is en zowel je actieradius als je snelheid nog flink laten toenemen.
NIX

Postby Xenomobile » Fri May 15, 2009 12:19 pm

Ooit heb ik voor een voorstelling een klein wit autootje gebouwd waarvan alles het moest doen. Dit autootje heb ik gebaseerd op een bestaand trekkertje van Apollo. Deze trekkertjes werden op de veiling gebruikt om ellelange slierten met rolcontainers te trekken.
Er zaten dan ook twee enorme bakken voor accu's op, maar hier had ik natuurlijk geen plek voor.... Dehalve had ik twee semi-tractie accu's in serie staan (24V) van 150 Ah per stuk. deze trok het autootje direct helemaal plat omdat de motor simpelweg te zwaar was. Ik hoefde voor deze toepassing al die power niet te hebben en heb toen de motor verwisseld voor een motor uit een veegmachine waar je achter loopt. Volop power (trok met slippende wielen op, ondanks de opstartweerstanden) nog steeds een redelijk hoge topsnelheid
(van een voor mijn toepassing zeer geschikte 20 km/h) Hij bleef er zo maar 2 uur op rijden en had dus een actieradius van 40 km. Dit alles op twee simpele accu's. Ik denk dus ook dat je motor zwaar overdreven groot is... Een bakbrommer is geen spijkstaal van 4000 kg..... hang er nou eens een wat lichtere motor in en je kunt met veel minder accu's af en haalt de 40 km/h echt wel met een leuke actieradius!
Ik wil heel graag foto's plaatsen, maar dat is dan weer een stuk techniek die ik dan weer echt niet snap..... Dus staan ze op mijn hyves.... http://xenomobile.hyves.nl

http://xenomobile.hyves.nl/fotos/580827646/0/fXai/
[img]http://xenomobile.hyves.nl/fotos/580827646/0/fXai/

Groet en succes![/img]
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby Xenomobile » Fri May 15, 2009 12:22 pm

Image
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Next