4-takt start niet

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Postby steckelfisch » Thu May 14, 2009 10:53 pm

Geen lucht filter.

is dat absoluut noodzakelijk? Dan haal ik er eentje op.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby irmin » Fri May 15, 2009 9:19 am

ja, een luchtfilter is best een goed idee ja. Dat bami spul gaat al zo snel kapot.



Maar om te starten maakt het niets uit.
In mijn eerste of teweede reply heb ik een lijstje gegeven (sorry voor de spelfouten die erin staan). Je hebt die dingen gedaan. Maar heb je ook de timing gecontroleerd, zoals ik beschreven heb?
Doen!
En daarna de klepspeling controleren.
Of had je dat al gedaan?
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Reinier » Fri May 15, 2009 8:25 pm

kuch blundertje kuch

sorry.
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby knorrepot » Fri May 15, 2009 8:51 pm

luchtfilter is wel aan te raden, maar wel een die lekker weinig weerstand heeft. Ik reed met een met een te kleine doorlaat, op hogere toeren verzoop ie steeds. Nu starten zonder is denk ik wel goed, alles uitsluiten.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby steckelfisch » Mon May 18, 2009 1:36 pm

irmin wrote:Maar heb je ook de timing gecontroleerd, zoals ik beschreven heb?
Doen!
En daarna de klepspeling controleren.
Of had je dat al gedaan?


Timing en klepstellng komen deze week. Er zijn een paar vrije dagen, en het weer gaat mooier worden.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby steckelfisch » Wed May 20, 2009 5:38 pm

Zo.....

ik heb nog eens getest, en voorwaar: een enkele plof!
Daarna niets meer....

Er komen nog steeds benzine wolkjes uit de luchtinlaat van de carb.
Als ik de bougie eruit draai, en de start-motor aanzet, kan ik
met mijn vinger makkelik de tegendruk leveren.

Mijn conclusie: de inlaatklep sluit niet goed. Er wordt geen
compressie opgebouwd of niet genoeg). Waar die enkele plof
vandaan komt snap ik dan ook weer niet, maar dit is wat ik er
van maken kan.

Tevens heb ik ook nog even de moeren losgehaald die de kleppen
afdekken. Boven (inlaat) leek redelijk droog.
De onderste (uitlaat) sproeide olie om het leven bij het aanzetten
van de startmotor.

Hoeveel werk (c.q. hoe lastig is het) om dit nog op korte termijn te fixen?
(denk: niet zo handig op dit gebied)

Gelukkig is mijn reseve blokje ook binnen, dus er is alternatief.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby belgobak » Wed May 20, 2009 6:40 pm

hi

klep wisselen houd nix in, voor ik althans
maar zet de klep op sluiten, en zuig es aan de inlaat op de kop
haal de bougie er eerst uit, zo krijg je makkelijker lucht binnen
hopelijk niet, of juist wel, enfin
de uitlaatklep is moeilyker testen, doch mogelijk
je neemt een buisje waarvan de diameter mooi in de uitlaat past
een breedwandige buis is makkelijker, daarop heb ik tochtstrip gekleefd
makkelijker om te testen zo
voor wie een vavuumpomp heeft 0.7bar is voldoende
een kleppetang maak je makkelijk zelf met een spanvijs

groete, belgobak
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Postby Brommert » Wed May 20, 2009 7:50 pm

Heb je je kleppen nu al gesteld? Want het lijkt er op dat je inlaat klep gewoon veel te strak staat ofzo? Klopt de timing van de nokkenas ook?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby steckelfisch » Wed May 20, 2009 8:50 pm

Oh ja... de timing

heb ik ook naar gekeken.

Als het 'O'-tje op het vliegwiel, voor het telen links op het nokkehuis staat,
is het voetje van het 'I'-tje parallel aan de onderkant van het nokkenhuis.

Een markering op het carter kon ik iet zo snel vinden. Is het Carter hetzelfde
als waar de zuigers en het vliewiel zich in bewegen?
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby belgobak » Thu May 21, 2009 12:13 am

hi

je "t" (top) moet langsboven staan
dan je o merkteken op het streepje,
kijk of je de juiste streep hebt, er staan er soms meerdre op
maar check eerst de speling, zoals irmin ook aangeeft


groete
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

PreviousNext

Return to 4-tact

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests

cron