Afstelling Zundapp blok 50cc

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Afstelling Zundapp blok 50cc

Postby mano » Sun Aug 23, 2009 10:41 pm

Hallo.

Ik had even een vraagje mbt het afstellen van mijn zundapp blok.
Ik heb een 4voet met 50cc, in en uitlaat poort iets uitgevijld en extra spoelpoort bij gezet (met behulp van een echte bakbrommer-proffesional :wink: ). Ik heb een 15mm carberateur met verstelbare sproeier en een expansie uitlaat.

Allererst de vraag op hoeveel mm ik de onsteking moet afstellen. op zommige sites lees je 1mm voor bdp (schuifmaat in bougiegat), andere 1.8mm en anderen ergens tussenin. Ook lees is dat de afstelling voor een snelle cylinder anders is als een standaard. Nou weet ik natuurlijk niet wat ik heb.....

Ik heb hem eerder afgesteld op een 1.5mm, en de brommer rijd op zich lekker, maar ben toch benieuwd wat de aanbevolen afstelling is.

Verder stel ik de sproeiermaat af met de verstelbare sproeier. Als ik hem afstel dat ie lekker op toeren komt met de sproeier zo ver mogelijk dicht, komt ie moeilijk van zijn stationair op toeren. Hij lijkt dan een beetje te verzuipen. Als ik dan dus de sproeier iets dichtdraai, komt ie wel makkelijk van stationair op toeren, maar houd ie in op volle toeren en rij ik een stuk minder hard.
Ik had dit ook al een beetje voordat ik de cylinder ging tunen.

Iemand ideeen? dit kan uiteraard ook met de ontsteking te maken hebben.... ontsteking te vroeg? of moet mijn luchtfilter gewoon meer lucht kunnen doorlaten?
mano

Postby Harry Huizing » Mon Aug 24, 2009 1:05 am

voor je gaat afstellen moet je je zelf ervan overtuigen dat de krukaskeerringen goed afsluiten , en de pakkingen ook niks doorlaten

ook controleren of je de juiste bougie hebt en dan bedoel ik niet alleen de
warmtegraad maar ook de schachtlengte

de uitlaatpoort zet maar op 28 millimeter van boven

als je met een standaard Mahle zuiger rijd kun je hem aan de onderkant aan de uitlaatkant 2 mm. inkorten en aan de inlaatkant 3 mm.

inlaatpoort ook ietsjes naar beneden vijlen en eventueel nog wat in de breedte

ontsteking kan op 1,5 mm.

zie of de cilinderkop goed gemonteerd zit dat het dus niet verdraaid is

goede zuigerveer , uitlaat checken en de luchtfilter

pas als bovenstaande in goede conditie is kun je feitelijk met de carburateurafstelling beginnen
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing

Postby Harry Huizing » Mon Aug 24, 2009 1:13 am

en check ook even de ontluchting van de benzinetank en verdere doorstroming
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing

Postby mano » Fri Sep 04, 2009 9:35 am

bedankt voor alle tips harry, ga er naar kijken!
mano

Return to 2-tact