Voorwielen van trommel naar schijf

voor je vragen over remmen, kabels en remleidingen en -cylinders, origineel en ombouw

Voorwielen van trommel naar schijf

Postby steckelfisch » Sat Jan 02, 2010 5:21 pm

Hoi,

het staat me bij dat ik ergens iets heb gelezen over het omkatten van
Apollo trommeleremmen (voor natuurlijk) naar schijfremmen.

Heeft iemand dat al eens gedaan? zo ja: zijn er fot's en of
beschrijvingen van?

Zonee? heeft iemand suggesties hoe het aan te pakken?
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby steckelfisch » Mon Jan 04, 2010 12:30 pm

als ik dit zo bekijk:

Image

kan ik het hele trommelrem gebeuren er gewoon afbouten.

Dan blijft dus het gebruik van wat er qua lagering en wiel montage
nog overblijft voor het bevestigen van de schijfrem over.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Re: Voorwielen van trommel naar schijf

Postby steckelfisch » Mon Jan 04, 2010 12:39 pm

steckelfisch wrote:het staat me bij dat ik ergens iets heb gelezen over het omkatten van
Apollo trommeleremmen (voor natuurlijk) naar schijfremmen.

Heeft iemand dat al eens gedaan? zo ja: zijn er fot's en of
beschrijvingen van?


gevonden:
irmin wrote:neem een complete achteras van een golf 3 met schijfremmen, te vinden voor rond de 100 euro. je kan de assen losbouten van de centrale achteras. Aan de losse as zit een voet met de aanhechting voor de remklauwen.
Slijp de assen van je apollofusees. maak de zaak pas voor assen van de golf. Bout de assen van de dan weer op je fusee en klaar is je inrichting voor schijfremmen en je wat 100% zeker dat de remklauw en de schijf goed staan t.o.v. elkaar.


De achterkant van die golfremmen moeten dan nog voorzien
worden van de juiste gaten neem ik aan? Klinkt eigenlijk best simpel.

Geldt dat voor nog meer soorten (donor) merken en typen?
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Re: Voorwielen van trommel naar schijf

Postby irmin » Mon Jan 04, 2010 6:10 pm

steckelfisch wrote:
steckelfisch wrote:het staat me bij dat ik ergens iets heb gelezen over het omkatten van
Apollo trommeleremmen (voor natuurlijk) naar schijfremmen.

Heeft iemand dat al eens gedaan? zo ja: zijn er fot's en of
beschrijvingen van?


gevonden:
irmin wrote:neem een complete achteras van een golf 3 met schijfremmen, te vinden voor rond de 100 euro. je kan de assen losbouten van de centrale achteras. Aan de losse as zit een voet met de aanhechting voor de remklauwen.
Slijp de assen van je apollofusees. maak de zaak pas voor assen van de golf. Bout de assen van de dan weer op je fusee en klaar is je inrichting voor schijfremmen en je wat 100% zeker dat de remklauw en de schijf goed staan t.o.v. elkaar.


De achterkant van die golfremmen moeten dan nog voorzien
worden van de juiste gaten neem ik aan? Klinkt eigenlijk best simpel.

Geldt dat voor nog meer soorten (donor) merken en typen?


Ik zou een soort van oren aan de originele apollofusee lassen en daar gaten in boren. In de voet van de golfassen zitten al gaten.
Bedenk wel het volgende: schijfremmen zijn groot. Dit betekent dat je ook grote wielen nodig hebt. je komt al direct op 12" of 13" velgen.

Je brommer zal waarschijnlijk ook een paar centimeter bredere worden. ook de schuurstraal verandert, maar op een bakbrommer is dat niet zo'n probleem.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Reinier » Tue Jan 05, 2010 1:56 am

Heey

ik heb dat golf 3 advies opgevolgt en het is net af, echt net vanavond af zeg maar:P, het is redelijk makkelijk, zelfs voor een leek en gewoon goed spul.
rijd bij me eerste testrondje als een god(A)

maarja, tijd moet maar laten blijken ofcourse.

kijk even op me topic bij "foto's" voor(bondige) beschrijving en foto's.

ik ga nog wel meer foto's maken, maar t is ook pas net af natuurlijk ;-)
tot 12 uur zitten klussen haha

vragen kan je altijd stellen en zelfs keertje komen kijken of iets,
no problemo.

groet,
Reinier Holst


P.S. ik heb ook gewoon de orginele apollo fusee's gehouden.
ik heb het erop gebout met 1 bout en voor de rest rondom gelast.
lijkt mij heel stevig... :-)

goede lagers ook en alles, leuk spul.
Golf 2 GTI 1800 komt de hele handel van.
dan weet je dat ook weer; maar vanaf golf 3 heeft t standaart geloof ik,
hoofdremcilinder is heel goed van de golf 2, en rembekrachtiging en onzin zit er gewoon voor geschakeld, dat laat je natuurlijk gewoon weg en heb je niks mee te maken :-)

linkje met meer info over het remsysteem
http://www.vwgolf-info.nl/overige_modellen/pdf/13%20Remmen.pdf
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby steckelfisch » Tue Jan 05, 2010 2:30 pm

Ok.

Ik had je fotoserie al even bekeken, maar nu en wat beter, en
wat meer tijd voor genomen. De eerste, derde en de laatste foto
geven het beste beeld hoe de boel op de fusee moet.

Klopt het dat je de as iets meer naar voren hebt dan de orginele
locatie?
Last edited by steckelfisch on Tue Jan 05, 2010 3:05 pm, edited 1 time in total.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Reinier » Tue Jan 05, 2010 2:42 pm

Ja, als het goed is wel, paar centimeter, maakt niet zoveel uit voor rijgedrag.

De reden dat ik dit heb gedaan, is redelijk simpel
1) de remklauwen botsen zo zeker weten nergens tegenaan.
2) ik weet zeker dat beide assen op precies dezelfde plek zitten op de fusee's.
vooral dat tweede is erg belangrijk, zoals je misschien wel snapt.
ik heb het gedaan door 1 bout erdoor te draaien en vervolgens de ankerplaat van de as net te draaien, zodat hij precies langs de zijkant loopt.

dit bedoel ik:
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/KVj1WR-AAGRBLbIPIrqDWA?feat=directlink

Verder nog een tip:
Measure twice, cut once :P
aka zorg dat je zeker weet dat je overal je clearance hebt[/url]
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby Brommert » Tue Jan 05, 2010 5:46 pm

Was het niet beter geweest de as wat verder naar achter te plaatsen dan origineel? Dat heb ik bij mijn ombouw naar hydraulisch remmen wel gedaan, dan heb je dus wat meer naloop, wat in mijn ogen een rustiger stuurgedrag oplevert. De bakbrommer wil dan namelijk als vanzelf rechtdoor.

Hier op het forum staat ook ergens een verhaal van Irmin geloof ik. Die heeft ook meer naloop, en die is met een gebroken stuurstang nog naar huis kunnen rijden.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby Reinier » Tue Jan 05, 2010 6:05 pm

dat was misschien wel beter geweest, maar redelijk onmogelijk in verband met de remklauwen, waar je met een trommelrem systeem geen last van hebt...

ik moet er wel bij zeggen dat de as niet heel veel meer dan 1 of 2 cm van de oorspronkelijke plaats af zit, dus dan weet je ook waar je het hebt.
dit is wel een schatting, heb het niet nagemeten(dan moet ik me wiel en me schijven eraf halen, en tja...)

ik heb er inmiddels dus een dag mee gereden en het rijd bijzonder goed:-)
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby knorrepot » Wed Jan 06, 2010 11:31 am

wat loopt er aan dan? kun je niet (links en rechts omdraaien) de klauwen achter zetten in plaats van voor? Of stuur je dan je klauw tegen de stuurstang in de bocht?

btw, tegek, die schijfremmen, ben erg benieuwd hoe het rijd, ziet er goed uit!
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Next

Return to remmen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron