Voorwielen van trommel naar schijf

voor je vragen over remmen, kabels en remleidingen en -cylinders, origineel en ombouw

Postby knorrepot » Wed Jan 06, 2010 11:34 am

of tegen je bladveer? klauwen bovenop? nou ja, je zal zelf genoeg gepuzzeld hebben..
Ben
knorrepot

Postby irmin » Wed Jan 06, 2010 1:59 pm

Reinier wrote:Ja, als het goed is wel, paar centimeter, maakt niet zoveel uit voor rijgedrag.
[/url]

Oei

heb je er al mee gereden? het plaatsen van je sturende assen voor de lijn door je fuseekogels is eigenlijk een doodzonde in stuurmechanica. Je hebt nu nl. het tegenovergestelde van naloop (waardoor je wielen rechttrekken) waardoor je willen gaan zoeken en je brommer onrustig stuurgedrag gaat vertonen. Ik adviseer je echt om het anders te monteren, want bij hoge snelheid is dit best gevaarlijk.
irmin

Postby knorrepot » Wed Jan 06, 2010 2:13 pm

of je bovenste bladveer naar achteren verschuiven, zodat je alles "neutraliseert". Wie had dat nou ook al weer eerder gedaan?
Ben
knorrepot

Postby Reinier » Wed Jan 06, 2010 6:47 pm

de remklauwen botsen dan tegen de bladveren aan, achter had ik in ieder geval niet genoeg ruimte kan ik me herinnering.

naar aanleiding van deze vragen heb ik er even naar gekeken, en me as zit nu 1 cm ongeveer meer naar voren dan de oorspronkelijke as, niet zoveel dus.
het rijd gewoon goed en lekker, voelt niet onrustig aan, stuurt direct.
geen klachten hoor.

Zelfs me eerste grote (ijs)hobbel al gepakt en ik had niet het idee dat ik controle verloor.

oja, en het remt als een BEEST :) echt aan te raden.
Ik kom wel naar NBBK 2010 denk ik, is leuk en kunnen geinteresseerden zien hoe het zit(en ik bij anderen ;-)).

als iemand wil komen kijken of iets kan het opzich wel, heb het wel druk, maar kan wel. Wel afspraak maken natuurlijk, maarja he? xD

@ knorrepot
Is het niet zo als je de bovenste bladveer naar achter verplaatst dat de hele boel scheef komt te staan? lijkt me niet zo bevordelijk voor de rijeigenschappen... maar wie weet.
Verder inderdaad, ik meen dat de stuurstang en fusees dan het probleem waren, de veren ook, zit achter gewoon meer in de weg.
-Reinier-
Reinier

Postby irmin » Wed Jan 06, 2010 11:14 pm

Reinier wrote:@ knorrepot
Is het niet zo als je de bovenste bladveer naar achter verplaatst dat de hele boel scheef komt te staan? lijkt me niet zo bevordelijk voor de rijeigenschappen... maar wie weet.

Het bevordert juist je stuureigenschappen (daarom heb ik het zelf ook gedaan). Het fenomeen van een naar achter hellende fusee (dus de bovenste kogel verder naar achter dan de onderste) heet caster. Hiermee creeer je naloop waardoor je wielen de neiging hebben naar het centrum terug te sturen na een bocht (goed merkbaar bij auto's). Dat is prettig.
je ziet het ook bij het balhoofd van je fiets. Dat helt ook naar achteren. hetzelfde principe.
irmin

Postby knorrepot » Fri Jan 08, 2010 8:57 am

ja
Ben
knorrepot

Postby Reinier » Fri Jan 08, 2010 10:44 am

oke cool!
-Reinier-
Reinier

Postby steckelfisch » Sat Feb 20, 2010 2:44 pm

Wat voor wielen heb je er nu opzitten?

Ik heb nu Mini wielen (10 inch) gemonteerd. Met nieuwe banden.
Moet ik daar dan weer van af?

En een nog grotere maat lijkt me eigenlijk niet zo mooi.
steckelfisch

Postby Reinier » Mon Feb 22, 2010 1:04 am

ik vind die grote maat wel wat hebben, geeft t beetje een aggressieve, aanvallende look!
maar dat is kwestie van smaak... ;)

afijn, ik heb dus gewoon de oorspronkelijke golf wielen gebruikt(14 inch volgens mij)

of je er kleiner op kan monteren weet ik niet zeker, vast wel opzich, nog flink veel speling t.o.v. de schijf.
-Reinier-
Reinier

Previous

Return to remmen