50/70

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

50/70

Postby knorrepot » Sun Feb 14, 2010 12:17 pm

Weet iemand toevallig of een 50 bami dezelfde maten heeft als een 70 bami? met andere woorden, zijn de cilinders onderling uit te wisselen? Ik heb een prima 70 maar wil voor de cross misschien toch met 50 gaan rijden, omdat ik geen zin heb in een woeste 50+ (124 ofzo) en ook geen zin heb om mijn achterrem te maken. Ben dus beniewd of ik alleen op zoek moet naar een cilinder (eventueel met andere kop e.d.) of dat ik ook een heel ander blok moet hebben.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby judah » Mon Feb 15, 2010 9:59 am

Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Cilinder + kop + zuiger zijn gewoon uit te wisselen als het om 70 of 50 CC gaat. Ik weet dat een 110 CC kop een stukkie langer is dan die van een 50 CC dus wat dat betreft moet je even kijken of dat in je frame past. Maar, bij 50 en 70 CC is daar geloof ik geen sprake van.
judah
 
Posts: 31
Joined: Thu Jun 18, 2009 11:52 am

Postby arno » Mon Feb 15, 2010 11:29 am

Ik denk ook dat het past. Voor de zekerheid kun je met je bamivragen ook naar de lokale chinees.
Rij je nu met een 50 of 70 kop? Als je nu met een 70 kop rijdt, zul je wel ook een 50 kop moeten kopen, anders raak je veel vermogen kwijt.
Voor een beetje pit in je 50cc kun je het beste ook een hoog zuigertje kopen, heeft meer compressie. Ik twijfel er echter wel aan of je een beetje vooruit komt met 50cc 4takt. Vooral met een cross.
Ga je als 50 toerist of snelle 50?
mogen wij eeeeven overgeven?!
arno
 
Posts: 39
Joined: Sat Oct 27, 2007 1:26 am
Location: Utrecht

Postby steckelfisch » Mon Feb 15, 2010 11:52 am

Ik weet dat het past.

Zelf gedaan tussen 2 blokken van 2 verschillende fabrikanten.

Kop, cylinder en zuiger moeten verwisseld worden.

En een werkende achterrem is altijd handig he? Als je ergens snel moet
stilstaan is 'Geen Zin' een slecht argument.

Ik heb vorige week een ongelukje gehad, en heb daarbij mijn voorremmen wat overbelast. Gelukkig kan ik nu nog achter remmen.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby knorrepot » Mon Feb 15, 2010 9:15 pm

ik heb hele beste voorremmen (opel corsa) en mijn achterwiel heeft niets wat op een rem lijkt, nog steeds geen goed argument, maar wel de reden waarom ik er geen zin in heb, komt nog wel eens.

die 70 kop die ik nu heb, zou die zo veel vermogensverlies geven op een 50 cilinder omdat de compressie verlaagt ten opzichte van een 50 kop, of zit het ergens anders in? Hij heeft wel grotere kleppen, wat ik dan wel weer leuk vind.

Het lijkt me wel leuk om veel vermogen uit een 50 viertakt te halen, dat doet niemand, geloof ik. Veel cc's kopen kan iedereen. Eerst maar eens wat proberen, overstappen op plan B kan altijd nog.

snelle viertakt tips zijn erg welkom, natuurlijk.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Xenomobile » Mon Feb 15, 2010 10:25 pm

Een 50 cc viertakt snel krijgen is wel mogelijk, maar heeft veel voeten in de aarde....
Snellere nokkenas (kopen)
Snellere ontsteking (kopen)
Goede uitlaat, langzaam in diameter groter wordend en niet te veel weerstand (maken)
In en uitlaat kanalen flowen (zelf doen)
Andere (grotere) carb. (kopen)

Etc. belgobak heeft hier veel kennis over, vooral richting Honda CB50 (staande cilinder).
Ik betwijfel of een Bamiblokje zo'n goede keuze is om 50 snel van te maken...
Ik heb niet het idee dat ze goed bestand zijn tegen de zware belastingen van power en een Bakbrommercross, maar goed het is het proberen waard, ik ben wel benieuwd....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby Saik0 » Mon Feb 15, 2010 10:26 pm

Edit:Xeno was blijkbaar tegelijk met mij aan het typen ;)

Als je sneller wil met een 50cc zou ik je ten eerste aanraden een 50 kop erop te zetten. Dan zou ik er een race nokkenas inzetten (eentje die nog een beetje onderin vermogen houdt anders kom je niet meer weg), hoge druk zuiger (geloof ik leverbaar van kitaco). max maat carb is denk ik 19mm, dan ben je al een heel eind. Powerfilters doen niet zoveel op deze blokjes. Dan kan je nog kijken naar een vervroegende CDI ontsteking, die werkt samen met een vliegwiel met een streep ipv een stip. Daardoor ontsteekt hij later als je hoger in de toeren bent en krijg je daardoor ook meer vermogen. Als je nog verder wilt gaan kan je nog kijken naar een race kruk, maar dat is al heel wat meer werk.

Verder moet je oppassen met uitwisselen van cilinders/cilinderkoppen. Sommige bami blokken hebben een oude type zuiger:
Image

En ander een nieuw type:
Image

Dit kan je niet uitwisselen. Zolang de zuigers hetzelfde type zijn van de verschillende blokken kan je de setjes wel uitwisselen.
Saik0
 
Posts: 23
Joined: Tue Jan 12, 2010 9:26 am

Postby zundaap » Mon Feb 15, 2010 11:20 pm

wij hebben ooit een honda 50cc blok verbouwt en een andere kop gemaakt, die had 12,2 pk...

die reed gewoon mee met sobw wedstrijden, later mochten ze omdat et 4 takt was 70 cc hebben toen zaten ze tegen de 15 pk
groeten sjors
User avatar
zundaap
 
Posts: 96
Joined: Mon Oct 15, 2007 7:12 pm
Location: dieren

Postby knorrepot » Tue Feb 16, 2010 6:38 pm

kijk dat is ongeveer net wat ik van plan was allemaal, dank voor de tips en blijf spammen!
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby NIX » Tue Feb 23, 2010 12:00 pm

Heb je een 3 of 4-bak? Die snelle nok kun je waarschijnlijk het beste vergeten. Zeker met een 3-bak. Zorg dat een 50cc set 50cc is vanwege de compressie en vorm verbrandingskamer. De squishrand in een 70 kop maakt op een 50cc cilinder een soort paddestoelvormige verbrandingsruimte met amper compressie. Met een 26mm carb en vervroegende CDI ga je het verst komen zonder idiote of onnodige kosten.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Next

Return to 4-tact

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron