welk type blok?

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

welk type blok?

Postby mano » Fri Feb 19, 2010 1:20 am

voor mijn nieuwe project zit ik te denken aan een 4-takt blokkie.
Gewoon om te cruisen dus hoef niet allemaal snel, gewoon chill.

Nu is er natuurlijk een mogelijkheid tot een chinees imitatie ding, hier word ik in eerste instantie niet heel warm van maar misschien dat ik het toch wel eens overweeg. In de mean time dacht ik eens te kijken wat ik aan tweedehands 'degelijk' spul kan vinden.

Zijn er bepaalde types van blokken aan te raden?
Bijvoorbeeld bepaalde types waarvan veel te krijgen is of dingen die goed werken ofzo op een bakbrommer....?
misschien afraders?

bedankt!
mano

Postby irmin » Fri Feb 19, 2010 11:21 am

Van de liggende cilinders is alles voor honda te krijgen en in de meeste gevallen onderling uitwisselbaar.
In een c90 blok (3-bak semi-automaat) kun je bijvoobreeld prima een 4-bak stoppen met een handkoppeling.

Maar mijn tip voor relaxt cruisen is een c90 blok (type met elektronische ontsteking).
irmin

Postby mano » Fri Feb 19, 2010 11:26 pm

hey irmin, bedankt voor de tip.

de C90 is dan een 3bak semi automaat. over het algemeen vind ik meer versnellingen wel leuk (beetje schakelen).

wat is het verschil in de types van de honda blokken? welke zou een goed type zijn als ik een 4 bak wil? gewone normale koppeling vind ik ook wel prima hoor.

zijn er eigenlijk ook nog niet imitatie 4takt blokken van andere merken (aan te raden)?
mano

Postby bart beekhuizen » Sat Feb 20, 2010 1:34 am

mano wrote:hey irmin, bedankt voor de tip.

de C90 is dan een 3bak semi automaat. over het algemeen vind ik meer versnellingen wel leuk (beetje schakelen).

wat is het verschil in de types van de honda blokken? welke zou een goed type zijn als ik een 4 bak wil? gewone normale koppeling vind ik ook wel prima hoor.

zijn er eigenlijk ook nog niet imitatie 4takt blokken van andere merken (aan te raden)?
een ss50 blokje, met 70cc is ook prima, maar niet imitatie verder als honda, kom je niet.
bart beekhuizen

Postby mano » Sun Feb 21, 2010 11:44 pm

op bedankt, ik ga op zoek!
mano

Re: welk type blok?

Postby Vinz » Sat Apr 07, 2012 9:25 am

Even in hakken op dit ouwe topic! Hoe zit het met de honda blokjes? je hebt c/ss/cd/meer? en dan met bepaalde codes er achter.
Maakt dat nog wat uit en zo ja, wat? ik zou zelfs voor een ss gaan, waarom? omdat iedereen schreeuw neem een ss!! :roll:

Heb een C70 liggen maar voor de keuring moet ik natuurlijk iets met 50 hebben, dan koop ik liever iets wat ik eventueel wil houden dan een blok waar ik niet helemaal tevreden mee ben..

Dus de vraag iswaarom een ss en geen cd en die codes op het carter, niet naar kijken?

C = cemiautomaat
Cb= staande cilinder

iedergeval iets dat ik weet :wink:
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz

Postby NIX » Sat Apr 07, 2012 2:04 pm

CD is zo goed als hetzelfde als SS. Heeft alleen een autospanner.
NIX

Postby 101peters » Sat Apr 07, 2012 6:45 pm

je hebt c/ss/cd/meer?
Vééél meer. TS50 PS50 PC50 CY50 enzovoorts enzoverder.
Al die codes zijn echter op het brommermodel toegespitst, niet zozeer op het blok. Het lijkt of ome Honda vroeger vaak in zijn onderdelenschuur zat te rommelen bij het verzinnen van een blok bij een nieuw model brommer. Dat er nu amper nog van die types brommers rond rijden, maar des te meer van die blokjes, neemt niet weg dat je zomaar kan roepen dat een bepaald blok die of deze (brommer)code heeft. Wat er op de rechter carterhelft staat betekent niet meteen dat dat ook voor de linker geldt. Zeker niet na tig jaar in de handen van sleutelaars.
Bij het werkplaatshandboek van een type honda-brommer zijn met de onderdelen-codes wel het (voor dat jaartal) specifieke blokje samen te stellen. Verder zijn het vooral vele variaties op een thema.
Ook door de ouderdom kan je niet meer zeggen dat een ss-blok beter zou zijn als een weet-ik-veel-wat blok. Grondige inspectie en meten van de toleranties is belangrijker dan hard gaan op een paar letters en cijfers die in 1 van de onderdelen ingeslagen staan.
Heb je ALLE onderdelen in goede staat, dan heb je jarenlang rijplezier.
Maar dat heb je met een imitatie van het betere merk ook. Trouwens, er zijn technische verbeteringen in een aantal merken imi's, zoals andere legeringen, verbeterde oliepomp, gelagerde nokkenas, enz. Kan je dan nog van imitatie spreken??? Dan is een ss-blok (ja, ik weet het, dat mag je niet zo zeggen) ook een imitatie van een cd-blok...
101peters

Postby NIX » Sun Apr 08, 2012 11:40 am

De door jou genoemde blokjes hebben geen delen die met SS,CD of C uitwisselbaar zijn. Overigens heet een CD in de rest van de wereld gewoon SS. De legering van een bamiblok zou ik geen verbetering durven noemen. De grotere pomp is niet uit het oogpunt van verbetering gemonteerd, maar uit het oogpunt van goedkoop produceren. Zo hoef je als fabriek maar 1 pomp te produceren. De extra opbrengst is bonus.

Je hebt wel gelijk dat inmiddels bijna elk Honda 4-bak blokje aan een opknapbeurt toe is.
NIX

Postby 101peters » Mon Apr 09, 2012 11:53 am

Ok. Da's waar. Z50 dan. En de ZB. En de PC komt dicht in de buurt, is daarvan de cilinder niet uitwisselbaar? Geen idee hoor, maar wat ik hiermee bedoelde is dat de code voor het bromfietsmodel is bedoeld, niet in eerste instantie voor een blokje.

Wat de imitaties betreft, denk ik niet dat je weet hoeveel merken zich hebben gestort op de bouwtekeningen van ome Honda toen de rechten erop verliepen. Toegegeven, de meeste zijn van mindere kwaliteit, en sommige ronduit rotzooi. Maar ik weet uit ervaring dat er i.i.g. 1 merk met kop en schouders bovenuit steekt. Heb die destijds gekocht bij een Dax-specials bouwer. 1 week voor een nbbk, en ik moest dat blok, onder garantie, "flink op zijn donder" geven, en terugkomen om te zeggen hoe hij beviel. De beste man had geen spoor van twijfel, en terecht.

Da's jaren geleden, en het blok is aan de 3e set koppelingsplaatjes toe, en een 3e keer olie verversen mag ook wel. Kleppen stellen heb ik ook 1 keer voor de lol gedaan (onderhoud van de sleutelkunst is ook belangrijk :wink: ), en hij snort nog steeds als een naaimachientje.

Dat alle bami-blokken, ongeacht het merk, rotzooi zijn klopt gewoon niet. Maar dat lijkt er bij velen niet in te kunnen. Raar hoor. Zal wel die enge eigenschap van de mens zijn om te generaliseren.
101peters

Next

Return to 4-tact