Zelfbouwprojectielen

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Postby irmin » Sun Feb 28, 2010 4:22 pm

boys

donderdag a.s. framekeuring van m'n bakmotor. Het is oerdegelijk, maar het blijft eigen fabrikaat. De lasnaden zijn ook oerdegelijk, maar aangezien het allemaal elektrodelaswerk is (kun je nagaan hoe dik al die buizen zijn. Het frame weegt zo'n 40 a 50 kg) ziet niet alles er zo mooi uit als een TIG-las. Afwachten dus wat de keurmeester zegt.
ben toch ook wel wat zenuwachtig.... toch iemand die effe je werk gaat staan beoordelen, da's nooit een feest.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby steckelfisch » Sun Feb 28, 2010 5:51 pm

zundaap wrote:Image


Zundaap, wat voor remmen gebruik je?
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby zundaap » Sun Feb 28, 2010 9:26 pm

ik heb de fusee's en remmen van een quad, een bashan 200cc..

alleen die klauwen vond ik niet goed genoeg dus ik heb er brembo klauwen op gezet, die zijn wat beter tedoseren
User avatar
zundaap
 
Posts: 96
Joined: Mon Oct 15, 2007 7:12 pm
Location: dieren

Postby steckelfisch » Mon Mar 01, 2010 12:22 am

En die wielen hebben een standaard boring? (de afstand tussen de gaten?)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby zundaap » Mon Mar 01, 2010 12:24 pm

ik heb gewoon nieuwe wielen gehaald bij kliko, en heb de naaf afgedraaid dat de velg mooi centreert

in de velg nieuwe gaten geboord op een verdeeltafel op een frees machine zodat i recht zit
dus ik heb nou 8 gaten in men velg

Image
User avatar
zundaap
 
Posts: 96
Joined: Mon Oct 15, 2007 7:12 pm
Location: dieren

Postby knorrepot » Mon Mar 01, 2010 6:45 pm

jeetje wat lijken die boutjes dun! maar zal wel zo horen voor een quad. mooi gedaan.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby zundaap » Mon Mar 01, 2010 8:17 pm

vergeleken met die lompe andere wel ja, alleen 4 m8 bouten zijn zat,
1 goede m8 bout kan 800 kilo aan, dan moeten 4 toch genoeg zijn,
want zelfs met mij en mijn bakkenist zit ik totaal nog onder de 200 kilo
User avatar
zundaap
 
Posts: 96
Joined: Mon Oct 15, 2007 7:12 pm
Location: dieren

Postby NIX » Mon Mar 01, 2010 11:41 pm

Hou er rekening mee dat er momenten zijn (Bij een flinke bult of kuil, oid) dat het gewicht even en factor 4 of 5 gaat zijn. Zijn dit geharde bouten?
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Reinier » Tue Mar 02, 2010 12:19 am

er vanuit gaande dat elke M8 bout 800 kilo kan hebben, wat best kan kloppen trouwens,

heb je er 4: dus 3200 kilo breeksterkte. 2 voorwielen dus 6400 kilo breeksterkte in totaal. daar kom je niet eens mee in de buurt, zelfs met een versnelling van 4/5 G (50 ms² versnelling/vertraging!)

Daar nog aan toe te voegen dat je achterwiel ook een enorm deel van het gewicht draagt,
zou ik me niet zon zorgen maken....
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby Xenomobile » Tue Mar 02, 2010 2:16 am

Mag ik jullie erop wijzen dat een kuil in een bocht er toe kan leiden dat alleen de (op dat moment) onderste bout een trekkracht te verduren krijgt (en vice versa aan de andere kant) en dus de hele wielophanging op een m8 boutje wordt belast?
Het fenomeen breeksterkte zegt hier niet veel, men praat hier ook over afschuifkracht en dynamica i.p.v statica.
Ik zie dit op de langere termijn fout gaan.
De bouten worden nooit allemaal op de zelfde wijze belast en een simpele optelling van de vier bouten gaat dan ook absoluut niet op. Daarnaast spreekt men hier over een dynamische belasting en niet een statische. Bij statische belasting wordt geen rekening gehouden met het fenomeen vermoeiing, een vervelend natuurkundig verschijnsel waardoor ooit hele schepen gezonken zijn en assen van treinstellen doormidden gingen.
Ik vind je bak super mooi gebouwd maar op die m8 boutjes zou ik niet heel lang durven rijden, laat staan meerdere kampioenschappen. Wat is precies de afweging geweest om voor zo'n licht boutje te gaan? Het gewicht?
Waarom zit er op geen enkele standaard bakbrommer een m8 boutje? Zelf op een scootmobiel zit m12..... En reken maar dat er binnen het vakgebied industrieel ontwerpen flink naar kosten besparing wordt gekeken...
Ik kan het voor jullie op de juiste wijze berekenen, maar dan moet ik allerlei vervelende boeken openslaan en mijzelf weer aan deze materie dwingen, maar neem van mij aan: Ik zou hier niet graag mee rijden......
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

PreviousNext

Return to frame O.S.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests

cron