Achterbrug As

voor je vragen over frames, fusees en ophangingen. Tanks, vering en zadels. Alle mechanische dingen.

Achterbrug As

Postby judah » Thu Mar 18, 2010 8:59 am

Ik ben een vette achterbrug aan het bouwen zodat ik een Honda of Bami in mijn frame kan hangen. Met het verwijderen van de oude achterbrug stuit ik op een super koppige as die met geen mogelijkheid uit zijn rubbers wil. Wie heeft hier ervaring mee? Grof geweld of steekt hier een discrete methode achter? Ik heb er al een gasvlam op gehad, liters WD-40, met een mokertje tikken, draaien, rubbers kapot proberen te branden of snijden. Niets werkt.
Het is erg frustrerend. Inmiddels heb ik de as murv geslagen en heb ik straks een nieuwe nodig. Weet iemand of ik hier een bestaande as voor kan gebruiken? En als ik die as dan heb, kan ik hem ophangen in conische lagers in plaats van rubbers? Ben wel van plan om het blok in rubbers te hangen.

Ik ben benieuwd.
judah
 
Posts: 31
Joined: Thu Jun 18, 2009 11:52 am

Postby Jos asd. » Thu Mar 18, 2010 9:54 pm

het rubber zit niet door en door, de bussen ook niet .
draait 'íe wel...?
ik heb een pen aan de schroefkant van, en met een sleuf plaatje op een lijm tang de as eruit gekregen .
weleen andere erin gezet 14 geloof ik twee kanten draad eentje de moer vast gelast.
op de kop van de lijm tang plaatje met doorgang voor de asbout kop/of de kop eraf.., maar zo dat de krachten echt haaks op de frame /brug buis staan .
succes ermee.
goed vast lassen op de lijm tang
als je een lange meubellijmtang hebt kun je ook een stuk buis er tussen proberen waar de bout dan in past..
als je een nieuwe laat maken laat er geen M-draad op draaien ,maar fijner als je een moer ervan hebt gevonden..fijne spoed blijft langer goed..!
( en neem wel assenstaal..)
Jos asd.
 
Posts: 14
Joined: Fri May 22, 2009 10:16 am

Postby luc » Thu Mar 18, 2010 11:17 pm

ja dat slaan zal wel lastig zijn want die rubbers vangen elke keer een stuk van de klap op en schuift er dus niks op.
mocht je het echt zwaar worden en je gaat in dingen slijpen kan je wel met een boortje het rubber eruit boren.
Verder heb ik een originele honda achteras bij mij erin zitten, maar ik weet zo niet of die ook lang genoeg is bij een normale brug.. wel enorm goede qualiteit en smeernippels
luc
 
Posts: 57
Joined: Mon Mar 19, 2007 7:46 pm
Location: Amsterdam

Postby Harry Huizing » Thu Mar 18, 2010 11:42 pm

heb je al een luchthamer geprobeerd , zo'n ding waar je onder andere wielmoeren mee losdraaid
en als dat niet lukt de as op toegangkelijke plaatsen doorzagen , en daarna de gedeeltes uittikken

goeie
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing
 
Posts: 200
Joined: Sat Feb 04, 2006 1:06 am
Location: Groningen

Postby judah » Mon Mar 22, 2010 9:37 am

Zo, de as is er uit. Uiteindelijk heb ik het hele gebeuren zo lang verhit dat de rubbers in hun bussen konden draaien, toen met een mokertje een paar flinke tikken gegeven en de as schoot er uit. Tip: pas op je knieen. Rubbers zijn naar z'n grootje en het hele binnenwerk mag eigenlijk vervangen worden. De vraag is nu: met wat? Als ik originele rubbers ga gebruiken zit ik vast aan een as van 14mm. Hij moet (uit m'n hoofd) 350mm lang worden. Dit ga ik waarschijnlijk laten draaien, maar, ik zie dat de originele as helemaal niet van gehard staal is. Is dit hoogstnoodzakelijk? Heeft iemand hier ervaring in? Mocht het namelijk geen drol uit maken dan kan ik vrolijk achter de draaibank stappen om m'n eigen as te draaien.
judah
 
Posts: 31
Joined: Thu Jun 18, 2009 11:52 am

Postby Moz » Sat Mar 27, 2010 8:45 pm

Als je de achteras laat draaien dan zou ik het meteen goed doen.

Maar dan die originele rubbers, die zijn volgens mij nogal duur. Ik heb hetzelfde probleem, de as en de rubbers zijn bij een van mijn bakken aan gort. Zelf overweeg ik om met wat buizen en vloeibaar rubber iets te proberen. Ben benieuwd hoe jij het gaat oplossen.
Moz
 
Posts: 7
Joined: Wed May 13, 2009 6:41 pm

Postby judah » Mon Mar 29, 2010 11:00 am

Waarschijnlijk de originele rubbers. Ik weet de exacte maten van deze rubbers niet. De rubbers die ik uit m'n ophanging heb getrokken zijn uitgeboord, kapot geslagen, en compleet verbrand dus daar heb ik niet zo veel aan. Ik heb op deze site zitten kijken: http://www.r-k.nl/silentblocks/silent_01.htm

Is er iemand die weet of hier de goede maat rubbers tussen zit?
judah
 
Posts: 31
Joined: Thu Jun 18, 2009 11:52 am

Postby mano » Mon Mar 29, 2010 7:15 pm

kun je toch opmeten?

of zeg ik nou iets heel geks?
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby Xenomobile » Mon Mar 29, 2010 8:34 pm

ja precies gewoon opmeten, maar ik zou altijd voor het type "wk" kiezen, want daarmee wordt je WereldKampioen!
Geharde as is helemaal niet noodzakelijk, het ding doet eigenlijk niks.. behalve de achterbrug vasthouden. de silentblocks doen wel wat, draaien, klappen opvangen, het moment in de bochten doorgeven aan het frame (natuurlijk ook via de as....) Maar laat je niet gek maken, een geharde as is harder, maar niet altijd sterker, zo is de kans op breuk bijvoorbeeld groter....
Gewoon PBS gebruiken... Da's kort voor pisbakkenstaal.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby Moz » Tue Mar 30, 2010 2:52 am

judah wrote:Waarschijnlijk de originele rubbers. Ik weet de exacte maten van deze rubbers niet.
Is er iemand die weet of hier de goede maat rubbers tussen zit?


Volgens mij staan hier de orginele:
http://bakbrommers.nl/pages/onderdelen/apollo.php

Uit het hoofd:
binnendiameter 14 mm
buitendiameter 30 mm
lengte 30 mm

Ik heb het ergens opgeschreven maar kan het nu niet vinden.
Moz
 
Posts: 7
Joined: Wed May 13, 2009 6:41 pm

Next

Return to frame

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron