cilinder tuning en uitlaat berekenen

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

cilinder tuning en uitlaat berekenen

Postby andre 123 » Sun Apr 18, 2010 11:40 pm

heej, hoi allemaal..

ik hoor van verschillende kanten dremelgeluiden, heel fijn!!!

zijn er mensen die er verstand van hebben hoe je je poortmappen uit rerkent en hoe daar een passende uitlaat bij te maken????

sowieso tot pinksteren!!!

André 123
minarelli lekker snellie
andre 123

Postby irmin » Mon Apr 19, 2010 11:33 am

hee andre

Als 4-takt man weet ik er wel iets van. Als eerste: er is geen kant en klare berekeningsmethode. Er zijn wel indicaties, richtwaarden en dat soort dingen. Maar er staat niets vast.

Een poging om tot iets zinnigs te komen:
Voor lengte bepaling van de uitlaat gebruik je als basis de timing van de uitlaatpoort. Je meet deze timing in graden. (gradenboog op de krukas enzo, kijken hoeveel graden van de rotatie de uitlaatpoort open staat). Deze timing pas je aan naar gelang de richting van het toerengebioed je op wil. Er zwerven lijstjes met richtwaarden op het internet: zoiets als dit.

uitlaatpoort (eerste kolom) in graden
spoelpoort (tweede kolom) in graden
inlaatpoort (derde kolom) in graden
richtwaatrde vermogenspiek (laatste kolom) in rpm

170 120 150 7000
180 124 160 8000
190 128 170 9000
200 132 190 11000

Dit zijn richtwaarden he: voor een bredere powerband moet je zorgen dat de spoel- en uiltaatpoort iets verder uit elkaar liggen. Dit levert in op topvermogen, maar de powerband wordt iets breder. maar ook de poorttiming en het rpm is niet vast. Je kan een 200 graden cilinder met z'n top op 13.000 toeren brengen met je uitlaat. Kies je een waarde on het toerengebeid waarin je veel vermogen wil hebben.

Stel: je uitlaattiming is 180 graden en je spoel is 125 graden.
Het toerengebied waar je je op richt is 8500 toeren (bijvoorbeeld )

Dan ram je deze waarden in de volgende formule (van Graham Bell)

Getunede lengte = uitlaattiming * 42545 / rpm
dus hier
185 * 42545 / 8500 = 925 mm
De getunede lengte loopt van de cilinderwand tot de helft van de volledige conus van de reflector (die teruglopende conus aan het eind van de uitlaat)

bedenk wel: dit zijn allemaal schattingen. De waarde 42545 in de formule bijvoorbeeld is een representatie van de oa. de geluidssnelheid in de uitlaat en die is afhankelijk van de temeperatuur van het gas. Die is voor elke brommer dus wel iets anders dus eigenlijk zou je daar ook een formule voor mloeten maken. maar het is handiger om een uitlaatlengte op deze manier te schatten en later de uitlaatlengte te varieren in jhet rechte deel (de Belly) van de uitlaat.

Dan kun je uiteraard ook veel varieren in hoeken van de verschillende conussen en de lengte ervan. Wat hoek kun je er van uit gaan dat een minder scherpe hoeken een bredere powerband leveren (cross) en scherpere hoeken een hoger topvermogen (race)

Kortom: er zijn wat richtlijnen maar het is toch vooral proberen.
Bert en ik hebben 3 uitlaatjes gemaaktdie in lengte verschillen en ook iets inn de conushoeken. Nu gaan we simpelweg proberen wat voor ons het beste werkt.
irmin

Postby bert » Tue Apr 20, 2010 4:01 am

jonge jonge jonge, moet dat nou weer zo moeilijk? Als ik jou was Andre, zou ik gewoon de uitlaat 2 cm naar beneden veilen en de inlaatpoort 2 cm omhoog. Ga je gegarandeerd keihard van.
Wat betreft de uitlaat, iedereen weet dat je het hardste gaat als je gewoon de demper uit de pijp haalt, scheelt zo 20 km/u.
groetjes bert
bert

timingen uitrekenen

Postby 52 » Thu Apr 22, 2010 2:46 am

goeie informatie Irmin maar ik had bij het uitrekenen van de timing nog wat extra praktijk theorie nodig hierbij de link waarin het heel duidelijk uitgelegd wordt http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=1876
heb je die derde uitlaat waar je toen mee bezig was al getest?
succes allemaal en tot op de kampioenschappen.
52

Postby irmin » Thu Apr 22, 2010 11:19 am

nee, nog niet getest. Ik heb 'm in elkaar gezet met puntlasjes en Louis gaat 'm voor me aflassen (TIG). Hopelijk komende week testen.

Ik gebruik beide manieren niet die in de link vermeld staan. Ik monteer het hele blok, zonder de kop (dus met zuiger en cilinder).
Zet een gradencirkel op de krukas, draai aan de krukas en kijk wanneer de poorten open en dicht gaan. Dat aantal graden trek ik van elkaar af en klaar: daar zijn de poorttimingen. Al dat geteken van poortmappen vind ik teveel gedoe.
De gradencirkel heb ik als tekening gedownload
http://www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning/gradenboog.jpg
en uitgeprint, op een verrotte CD-r geplakt en schuif ik met een rubbertje over de krukastap.

Leuk dat iedereen weer lekker bezig is. Succes allemaal.
irmin

gradencirkel op het blok

Postby 52 » Thu Apr 22, 2010 5:15 pm

Ja op het blok had ik eerst ook gedaan en dat is ook eigenlijk wel het meest preciese maar ik had nog wat vraagstukken over waardoor ik op zoek ben gegaan naar een duidelijke uitleg. Toen stuitte ik op deze methode en ik vond het wel een leuk duidelijk verhaaltje, maar vooral is deze methode handig om het andersom te doen bij het ontwerpen van een poortmap met bepaalde eigenschappen met de timingen als uitgangspunt nog voordat je iets gedaan hebt.
52

Return to 2-tact