4 takt blok op lely bakbrommer

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

4 takt blok op lely bakbrommer

Postby eco » Wed May 26, 2010 5:37 pm

hallo,
Ik heb een lely bakbrommer met een sachs 2 takt blokje er onder.
Helaas is dit een 50cc handschakel met maar 2 versnellingen.
Weet iemand welk type 4 takt voetschakel blok hieronder kan zonder al te veel aanpassingen aan t frame?
Belangrijk is dat t een vertikale cilinder is gezien de ruimte beperkt is.
Ik heb al gekeken naar een honda cb50 blok. Deze zou er onder moeten kunnen maar misschien zijn er nog meer opties.
Als t nodig is kan ik wel een foto posten met maten enzo.

alvast bedankt
groet
eco
eco
 
Posts: 6
Joined: Mon Apr 05, 2010 12:39 am

Postby bakbob » Wed May 26, 2010 8:30 pm

hey, Zitten er verschillen tussen de lelys qua achterkant? Want ik heb ook een lely en heb er een honda blok met liggende cilinder in gebouwd, past precies. Je moet wel de hele ophanging opnieuw maken.
Wat ik heb gedaan is een plaat op de framebuis zodat je bouten in de 4 gaten onder het blok kunt draaien. Die zijn normaal voor de steppenbalk.
Vervolgens heb ik nog een extra ophanging gemaakt zodat het blok ook aan de orginele ophanging vast zit.
Als je wil kan ik van het weekend wel even een foto maken.
bakbob
 
Posts: 19
Joined: Mon Jan 05, 2009 10:43 pm

Postby mano » Wed May 26, 2010 10:55 pm

wat ik ervan begrijp:

CB50 / CY50 - staande cilinder normale koppeling
SS50 - liggende cilinder normale koppeling
C50 - liggende cilinder semi automaat
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby eco » Thu May 27, 2010 1:36 pm

@bakbob
T idee om er toch een liggend blok in te zetten staat me wel aan. Deze blokken zijn volgens mij een stuk makkelijker te krijgen.
ik zou graag een foto zien van de aanpassingen die je hebt gemaakt. Heb je er trouwens een 50cc onder gehangen of meer. Ik ben bang dat t frame rare dingen gaat doen als ik er teveel cc onder hang.

Ik ben ook van plan de koppel- en gashendel te verplaatsen naar de bak? Heb jij daar ervaring mee? is dat handig met sturen?
eco
 
Posts: 6
Joined: Mon Apr 05, 2010 12:39 am

Postby Bart » Thu May 27, 2010 3:06 pm

Een CB50 blokje vind je ook nog makkelijk hoor, vaak in veel betere staat dan een liggend blokje, omdat mensen ze zelf bijna nooit uit elkaar halen.

Ik heb zelf net een CB50 blokje gevonden 5000km oud, nooit uit elkaar geweest behalve de kleppendeksel, zo goed als geen slijtage.
90 euro. Nou, daar vind ik nog geen liggend blokje voor in uitstekende staat.
Ik zie ook zo nu en dan advertenties ervan voorbij gaan op marktplaats, of honda forum. Binnen een paar dagen

Ik moet 'm wel nog ophalen, dus of het echt zo goed is weet ik nog niet, maar het klinkt veelbelovend.
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby steckelfisch » Thu May 27, 2010 3:46 pm

bakbob wrote:Wat ik heb gedaan is een plaat op de framebuis zodat je bouten in de 4 gaten onder het blok kunt draaien. Die zijn normaal voor de steppenbalk.
Vervolgens heb ik nog een extra ophanging gemaakt zodat het blok ook aan de orginele ophanging vast zit.
Als je wil kan ik van het weekend wel even een foto maken.


Ik heb het zo ook een keer geprobeerd, maa dat was geen succes.

Ben benieuwd naar je foto.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby bakbob » Thu May 27, 2010 8:09 pm

Ik ga van het weekend even foto's maken.
Het is nog niet helemaal af maar waar ik nu me bezig ben is voetgas, voetrem en hand schakel dmv een schakelpook. Dan kan ik me handen gewoon aan de bak houden.
Ik heb er een c70 semi automaat onder, wou eers 50cc doen maar ben bang dat je dan net power mist om bijvoorbeeld een heuveltje op een stoeprand op te moeten, maar misschien valt dat reuze mee, heb er geen ervaring mee.
bakbob
 
Posts: 19
Joined: Mon Jan 05, 2009 10:43 pm

Postby steckelfisch » Fri May 28, 2010 11:06 am

70 semie heb ik ook. bevalt prima.

oom agent kon op de weg naar huis van het NBBK niet zien dat het
geen 50 was. Wel de 70 eraf flexen. Mijn 2 companen hadden er nog
124cc op staan. Het waren al duidelijk grotere blokken, maar met
aanduiding valt er niet veel meer te bluffen.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Saik0 » Sun May 30, 2010 12:59 pm

Oeh en toen?
Saik0
 
Posts: 23
Joined: Tue Jan 12, 2010 9:26 am

Postby bakbob » Sun May 30, 2010 5:42 pm

De foto's:
Image
Image
Image
bakbob
 
Posts: 19
Joined: Mon Jan 05, 2009 10:43 pm

Next

Return to 4-tact

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests

cron