hoe dan?

Psssttt ...

Postby Bart » Wed Sep 15, 2010 9:50 am

Hmm in dat opzicht...

Excuus mijn confuus! Ik had van eerdere discussies ook al begrepen dat het allemaal te gevaarlijk zou zijn en dergelijke... Dat het qua vermogen elk jaar maar meer word en dergelijke.

Groet! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby mano » Wed Sep 15, 2010 12:02 pm

ten eerste vind ik een beperking op cc's niet verkeerd. van mij hoeft het niet 50 te zijn maar hoeft niet per se veel meer. 80? 90? 100? 125? wel zou dat goed zijn dit binnenkort kort te sluiten dat degene die een kleiner blok op zijn dikke brommert wil zetten de tijd heeft om dit blok er fatsoenlijk op te bouwen en er een tijdje mee te testen om het goed rijdend te krijgen voor het nbbk.

sjoemel, wat zijn precies de gevaarlijke gevallen?
- te zware bakbrommers?
- te veel bakbrommers in de uursrace?
- te veel verschil in snelheid bij de uursrace?
- te grote bakken onder de kont van onervaren bestuurder?
- te veel vermogen onder de kont van een ervaren bestuurder?

de beperkingen in snelheid e.d zijn geen slecht idee, alleen waar is de controle? ik denk dat er, ook zonder slechte intenties, een bak makkelijk aangepast kan worden zodat de beperking er niet meer is. Als voorbeeld worden de remmen nu gekeurd, maar als ik door een diepe plas rij met 1 wiel of er een paar kilo blubber in zit remt mijn bak misschien weer helemaal scheef..... ik bedoel niet dat deze remmentest overbodig is, zeker goed om te zorgen dat in ieder geval men met een goede bak start.

Uiteraard heeft iedereen zijn eigen verantwoordenlijkheid, maar als een bak slecht loopt omdat er vuiligheid tegen het luchtfilter zit en deze weer normaal rijd door speciaal aangebrachte gasklepbegrenzing schroefje iets losser te zetten zal men dit doen. als de vuiligheid er dan weer af gaat, gaat deze bak weer te hard.
Ik bedoel te zeggen dat door het ruwe terrein en de manier waarop een bak gebruikt word tijdens het NBBK dit soort beperkingen misschien niet helemaal goed te controleren zijn. Of ze zou voor elk onderdeel moeten controleren maar dat is geen doen.....

Kan de politie geen rollerbank meenemen volgende keer? :D
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby irmin » Wed Sep 15, 2010 5:17 pm

mano wrote:Kan de politie geen rollerbank meenemen volgende keer? :D


helaas hebben we die niet in ons "korps" :wink:

Ik bespeur de volgende zaken (uit bovenstaande posts en eigen ervaring)
- er zijn teveel deelnemers
- de snelheid ligt te hoog / te ver uit elkaar
- er rijden te onervaren mensen mee
Dit alles samen levert gevaarlijke situaties op, verkleint de verantwoordelijkheid die rijders binnen de groep t.o.v. elkaar nemen, waardoor er regels nodig worden, en maakt het organiseren (te) complex.

OF de NBBK gaat heel anders vorm gegeven worden ("professioneler") OF er moet een constructie gevonden worden om het aantal deelnemers in te perken. Ik zou dat eerste niet graag zien en de mensen die het organiseren ook niet, voor zover ik dat begrepen heb.

Wat je ook beslist: het lever altijd gezeik op. Ik snap het idee van de kwalificaties goed. maar wie organiseert die kwalificatieraces dan? Behalve het evenement dat vanuit Rotterdam georganiseerd is en een toertocht Groningen, is er niets dat echt jaarlijks terug keert. Dat zijn twee dingen, waarvan ook niet zeker is dat ze elk jaar zijn. En je zal maar net pech hebben met je werk/dienstenrooster dat precies dan valt (waardoor ik bijvoorbeeld dit jaar niet in Groningen was).
Organisatietechnisch denk ik dat het teveel van het goede is om de activiteiten m.b.t. het NBBK uit te breiden.
Een snelheidstest vooraf vergt ook weer meer organisatie, terwijl er juist minder organisatie en gedoe gewenst is.

Als ik erover nadenk, dan kom ik toch weer uit bij de cc beperking.
Mensen die niet handig genoeg zijn om een dik viertaktblok om te sleutelen naar een brommerblok ben je dan kwijt. Klinkt lullig, maar dat is het altijd om mensen uit te sluiten.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby 101peters » Wed Sep 15, 2010 7:00 pm

Als het niet uit de lengte kan, dan maar uit de breedte...

Nog een mogelijkheid die ik niet heb zien staan is om de NBBK-onderdelen te splitsen, en 2 weekenden per jaar te organiseren. In het voorjaar de behendigheid, duweduw, oval en wat er nog meer past op een terrein wat (daarom) ook niet zo groot hoeft te zijn, en in het najaar de cross, en uursrace, en zo, op een plek die dat aankan.
Dan zijn de klassementen zoals ze nu zijn prima te behouden.
Misschien komt dan ook de 100+ klasse in beeld. (100cc 2takt / 175cc 4takt, tot zover je durft)

Kwalificatie is het niet echt, maar je moet je crosser toch tenminste 2x per jaar uit het vet halen.

Over eigenbouw wil ik ultra-kort zijn:
Te gek als je iets gaat bouwen, als je er maar nix voor hoeft te slopen!!!

Er stond in m'n werkplaats een juweeltje van een apollo-frame van een vriend van me. Echt als nieuw! Die heeft ie laatst verkocht, en ik hoorde later dat dat frame doormidden is gezaagd. Grrrr.

Laat meneer Hoftijzer het maar niet horen!

Groet!
User avatar
101peters
 
Posts: 56
Joined: Wed May 09, 2007 8:42 pm
Location: Utrecht

Postby knorrepot » Wed Sep 15, 2010 7:08 pm

Ik denk ook dat het haalbaarder is om een maximum aan de cc's te stellen. Wil je het hele jaar door lekker 125 cc of meer hebben, vooral doen, als je maar zorgt dat je met de nbbk een 50 blokje hebt, of eventueel viertakt iets meer.

Dan hou je het leuk, de echte sleutelaar kan onbeperkt sleutelen en vijlen, en in het slechtste geval moet iemand die suicidaal is in de rest van het jaar, met de nbbk verstandig zijn, en 50cc rijden
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby NIX » Thu Sep 16, 2010 1:05 pm

De meest practische en gemakkelijkst controleerbare optie is 2 klassen:
- een streetlegal klasse voor gekentekende bakken die aan komen rijden op eigen kracht zoals ze normaal ook rijden;
- een wedstrijklasse waar de sky de limit is of een simpele 125cc grens oid.

Eerlijk krijg je het toch nooit en ik weet best dat ook een gekentekende bak voor een weekend van een dik blok voorzien kan worden. Maar elk ander onderscheid gaat gegarandeerd gezeik opleveren vanwege controles en lieden die de grenzen van de regels gaan opzoeken in plaats van zich aan de bedoeling te houden.

Of moet ik me er niet mee bemoeien?
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby mano » Thu Sep 16, 2010 7:34 pm

Hoe veel beter worden we er van als de uursrace in tweeen word gesplitst? eerst een uur de 50ccs, dan een uur de 50+ers?

niet dat ik dat leuk zou vinden, ik vind het namelijk prachtig als 50 recreant om er met goed bochtenwerk en een wendbaar en lichter bakkie er een 50+er uit rij... (dat ie me later met een noodgangvoor bij komt op het rechte stuk so be it...)

maar op die manier heb je misschien minder deelnemers (tegelijk)
minder verschil in snelheid (in ieder geval geen dikke lompe bakken die moeten remmen voor een klassiek zwenkbakkie die over het terrein waggelt).
sja te on ervaren rijders..... zelfs met een snelle 50cc bak bak die een gevaar opleveren.....
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby PhiPhi » Fri Sep 17, 2010 12:18 pm

Nog een stomme oplossing. Een afvalrace. Na dag een vallen er 20/40/60 bakken af. Alleen de bakken die goed zijn voorbereid gaan door. Moet je opletten hoe rustig de uursrace is...

Maar is natuurlijk niet zo leuk als je niet mee mag rijden tijdens de uursrace. Maar ja, dit topic is ervoor om mogelijke oplossingen aan te dragen toch?
La propriété, c'est le vol!
PhiPhi
 
Posts: 43
Joined: Fri May 07, 2010 12:11 am

Postby knorrepot » Fri Sep 17, 2010 6:52 pm

ben ik niet zo voor, als mijn gehobbyde 50 viertakt er mee uitschijt, mag ik hem dan niet fixen voor de uursrace?

Als je een crossmotor aan een apollo frame last, kan dat nog wel eens veel betrouwbaarder zijn, zeker gezien de omstandigheden (daar is een crossmotor voor gebouwd).

Lijkt me juist leuk om de sleutelaars die aan een 50je hobbyen, tegen elkaar te laten strijden.

uursrace opsplitsen kan wel, maakt het weekend en de organisatie weer langer en complexer en tijdrovender, dat wel.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby nr. 16 » Mon Sep 20, 2010 7:49 am

wat dacht je van een behendigheids baan als een soort van auditie :wink: alleen de mensen die een bepaald aantal punten halen mogen meedoen! dan haal je waarschijnlijk die 1-dags-rijders er wel uit. alleen komen de nijntjes er dan waarschijnlijk ook niet door :cry: naja misschien iets in die zin :wink:
nr. 16
 
Posts: 3
Joined: Sun Sep 19, 2010 5:13 pm

PreviousNext

Return to roddelzzz

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron