hoe dan?

Psssttt ...

Postby PhiPhi » Wed Sep 22, 2010 12:35 pm

Ik vind een loting ook beter dan de methode 'wie het eerst inschrijft mag meerijden'. Echter, zij die alle bb feestjes afrijden, alleen een bak als vervoersmiddel hebben en echt stad en land afrijden op hun stalen ros. Iemand die wel gewoon op de bakbrommer naar de loting is gereden. Zo iemand moet aan de kant blijven staan voor Pietje* die op het Internet leest dat hij ook weer het stof van zijn 125cc crossbak af mag blazen en weer mee kan rijden. Dat is namelijk zoals het werkt bij een eerlijke loting. Iedereen gelijke kansen... Schrale troost denk de lading dan volgens mij niet.

Aangaande een kwalificatie bij een ander evenement. Dit hoeft toch niet noodzakelijk door iemand van de NBBK organisatie te gebeuren? Als er iets (wat dan ook) georganiseerd is, is dit gedaan door een organisatie. Deze kan dan vervolgens toch doorgeven wie er waren en deelgenomen hebben? Deelnemen is winnen, dus uitrijden van een cross of rondrit lijkt mij geen criterium... Mijns inziens filtert deze methode beter de alledaagse rijders van de eendagsrijders. Ik wil wel een toerrit organiseren in regio Rotterdam hoor! Kom maar op met je crossbak met 500cc motorblok zonder verlichting, uitlaat en kenteken. Ook ikzelf zal mijn crossbakkie aan moeten passen voordat ik hieraan begin, maar het maakt alles misschien wel wat eerlijker en wellicht minder makkelijk toegankelijk. En laat dat laatste nu net de bedoeling zijn!

Vervolgens iedereen verplichten een brommer onderblok te laten gebruiken en er is weer een echte bakbrommer cross.


*Dit is een fictieve naam. Enige gelijkenis met bbcrossers berust dan ook op louter toeval.
La propriété, c'est le vol!
PhiPhi
 
Posts: 43
Joined: Fri May 07, 2010 12:11 am

Postby 101peters » Wed Sep 22, 2010 5:23 pm

1. Het is gevaarlijker geworden, doordat de bakken harder rijden.

Dat brommer-onderblok lijkt me een mooie oplossing.

2. Door het toenemend aantal deelnemers is er een organisatorisch probleem om een fatsoenlijk wedstrijdschema te maken en om een goede plek te vinden.

In plaats van een loting zou de uursrace (want dat is toch (voorlopig) het enige struikelblok-onderdeel van de Nbbk, laten we dat niet vergeten!), ook alleen gereden kunnen worden door hen die bij (één van) de andere onderdelen meer dan de 10 startpunten heeft gehaald.

Het is toch een kampioenschap, geen casino...

Aan de organisatie is het dan om een puntenverdeling zo te maken, zodat het terrein het aankan.
User avatar
101peters
 
Posts: 56
Joined: Wed May 09, 2007 8:42 pm
Location: Utrecht

Postby steckelfisch » Wed Sep 22, 2010 9:07 pm

inboots wrote:Iedereen die kenteken sjoemelt (sorry sjoemel 8) ) doet dat dan op zijn eigen verantwoordelijkheid.


Als er gedonder met letsel van komt, dan heeft de organisatie toch echt een probleem denk ik. Er word hier wat te makkelijk over gedacht.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby steckelfisch » Wed Sep 22, 2010 9:12 pm

Wat ik zo afleidt uit voorafaande:

we zijn met teveel. Een 'normaal' NBBK programma afdraaien kan met deze
aantallen niet meer normaal plaats vinden. Helemaal niet als alles achter
elkaar uitgevoerd wordt

uur-race: we gaan 'te hard' op een te volle baan. En niet iedereen is een
goede crossert. (ik zeker niet)

Selecteren op wat voor manier dan ook is een van de 'regeltjes' die toch
een beetje vermeden wil worden.

Wat ik verder tijdens en na het NBBK dit jaar vast stelde:
In totaal heb ik 4 * 2,5 minuten + 2 rondjes in de uurs-race gecrost. Dat
is in totaal minder dan een kwartier. Daarnaast heb ik toch wel een uur of
2 in de rij gestaan. (het leek wel hongerwinter!!)

Terwijl de behendigheids race aan de gang was, werd het cross terrein (de
oval) niet gebruikt. Als de verrassing op een andere plek had gekund, had
ook de cross alvast gedaan kunnen worden.

Het beginnen van een activiteit is het lastigst. Als het eenmaal loopt
schiet het wel op. (gek. kijken we er het hele jaar naar uit, moet de
wedstrijdleiding de hele tijd omroepen dat er nu toch echt begonnen gaat
worden. nu echt)



Voorstel: Draai 2 activiteiten tegelijk, en splits de uur-race op.
Zaterdag:
Behendigheid en cross
uur race 1
Duwerduw

Zondag:
Verassing(of weet ik wat) en cross
uur race 2

Het opdelen van de uur's race kan per loting, per inschrijving of per 'klasse'

een voorbeeld voor een 'klasse' opdeling:
Zaterdag een race voor 50-recreatie (en daar kun je ook recreatieve
rijders bij doen die meer dan 50 cc rijden, maar meer gaan voor de rit
uitrijden ipv gaan-als-een-gek.)
Zondag een race voor de 50-snel en 50+(niet recreatief)

Voordeel is dat het parcour zondag dan al klaar ligt. Bespaart op dat
moment toch een uur (of meer) bij het aanleggen ervan. Eventueel kunnen
te snelle of gevaarlijke stukken dan ook nog aangepakt worden.

Voor mij persoonlijk lijkt me dat wel wat. Ik rijdt dagelijks op m'n bak,
maar een echte crossert ben ik niet. Dus uurs-racen met recreanten is mij
prima. Ik wil alleen maar het uur volmaken. Lastig zat.

Voordeel is ook dat het wachten in rij-en met de helft afneemt.

Nadeel is dat als er activiteiten dubbel lopen, er extra 'officials' nodig
zijn om een en ander te leiden. Maar als er bij elk onderdeel een ervaren
persoon staat die alles kan leiden, moet het toch wel op te vangen zijn met
nieuwe mensen. (evt biedt ik me hierbij aan)

Of er gelijktijdig iets gedaan kan worden zal waarschijnlijk van het
terrein afhangen, maar ik heb het idee dat het op alle terreinen van de
afgelopen 4 jaar had gekund. (verder gaat mijn ervaring niet)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby 101peters » Thu Sep 23, 2010 1:13 pm

Als er gedonder met letsel van komt, dan heeft de organisatie toch echt een probleem

Daar ondertekenen we bij inschrijving de 'val-dood-verklaring' voor.
User avatar
101peters
 
Posts: 56
Joined: Wed May 09, 2007 8:42 pm
Location: Utrecht

Postby mano » Thu Sep 23, 2010 3:08 pm

nadeel van alles opsplitsen - nu hangt er een leuke sfeer rond een onderdeel omdat bijna al het publiek en veel rijders daar rondhangen. dat zal dan veel minder zijn.

een 50cc recreanten uursrace - ik zou dan toch een 50cc alles bij elkaar doen. leuk om als recreant met andere snelle jelles mee te rijden (vind ik in ieder geval). ook het gewicht van de bakbrommers is over het algemeen meer gelijk, dus minder kans dat een 200cc monster over een 50cc minibakje heen rijd.
en misschien ook wat beter verdeeld in aantallen.

wat misschien zowiezo een optie is, is om dingen als de behendigheid en vorig jaar verassingsonderdeel twee parcours tegelijk te doen. Is iets meer werk kwa voorbereiding (ik denk dat er genoeg zijn die willen helpen opbouwen/apparaten in elkaar lassen) maar de doorlooptijd is een stuk sneller. Dus misschien het parcours van de 50cc en 50+ anders, naast elkaar. maar ja dan heb je hier wel een grote plek voor nodig.

val dood verklaring - volgens mij moet het erop neer komen dat als iemand jou been aan gort rijd tijdens te cross, dat jij zegt dat je uit een boom bent gevallen en het verhaald op je eigen verzekering....

Misschien zowiezo slim dat iedereen net effe iets meer zijn best doet om om op tijd aanwezig te zijn zodat het redelijk op tijd kan beginnen... (inclusief ikzelf) Volgens mij helpen we de organisatie daar ook wel mee :D
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby joozt en eric » Thu Sep 23, 2010 9:23 pm

Nogmaals ik denk dat door het succes en de grootte van de NBBK het steeds moeilijker wordt om de boel te gehapstukken. Organisatorisch en wat betreft verantwoording nemen (en dat doen die jongens) wordt het gewoon te groot en te snel.

Ik weet niet of je de snelheid en het betere vakmanschap op gebied van brommer/meer dan brommers moet of kan beperken. Dat lijkt me achteruitgang. We worden gewoon beter, ook de 50cc snel. Dus een snelheidsbeperking lijkt me kul.

Voorrondes betekent alleen maar meer werk en dat was juist het probleem. Door het grote aantal deelnemers komen we al tijd tekort. Dus als dat je voorstel is: maak een plan. Vertel hoe, wat en wanneer je de voorrondes wil organiseren. Het is namelijk heel makkelijk om te zeggen dat dat een goed idee is. Maar... wie organiseert het? Maak het concreet. Dan kunnen de organisatoren er wat mee. Anders roep je alleen maar wat. Dus heb je een terrein? Heb je een datum? Heb je accomodatie (86 bakken)? Denk niet alleen na over hoe het moet, maar ook hoe je het kan realiseren.

Ik vind dat lastig, dus moeten we werken aan veiligheid, wat volgens mij betekent dat je deelnamecriteria moet maken zonder dat dat meer werk oplevert voor de organisatie. Kentekens verplicht is een deelnemerscriterium dat niks vergt van de organisatie. En al die wannabee fraudeerders... nou joepie.... Kan de orgisatie niks aan doen. Maar dat valt ze uiteindelijk ook niet te verwijten.

Wat betreft dubbele wedstrijdprogrammas:
Deelnemen aan de wedstrijdcommissie en deelnemen aan de wedstrijd is nu al nauwelijks mogelijk gezien het wedstrijdprogramma.Daarom zijn we al blij met de mensen die we hebben.
Het wedstrijdprogramma is op dit moment (86 bakken) zo vol dat als je in de wedstrijdcommissie of zelfs baancommissie zit nauwelijks tijd hebt om aan je bak te sleutelen. Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden. Ik ben vanuit Groningen naar Zeist gereden. Bij de poort stopte mijn bak. Mijn bakkenist heeft alles uit de kast getrokken, maar het is niet gelukt. En ik had geen tijd te helpen. Zwaar kut. Dus nogmaals wie biedt: bakbrommers@gmail.com voor alle vrijwilligers. Talk is free, doing means volunteering!

Wat mij betreft zijn de zogenaamde eendagsvliegen niet het probleem. Ik weet namelijk niet wat mensen met hun bakbrommer doen buiten de evenementen. Soms moet ik werken en kan ik niet naar een cross of een meeting. En als we gaan, dan gaan we met onze eigen bak nr 14. Maar ik rijd de NBBK op de bak van mijn broer: nr 49,9. Met die bak doe ik nooit mee aan evenementen. Dus ik doe misschien wel mee aan evenementen, maar niet onder mijn eigen nummer. Daarnaast heb ik wel verscheidene bakbrommervakanties gedaan. Met de bak naar de Pyreneeen of Polen. Ben ik dat jaar dat ik niet naar de Rotterdam cross ging opeens een eendagsvlieg? Subjectief criterium in mijn ogen.

De uursrace wordt genoemd als enige stuikelpunt. Maar dat is niet waar. De individuele onderdelen, zoals de behendigheidsrace en de verrassingsrace, die wel essentieel zijn, nemen heel veel tijd in beslag, naarmate er meer bakbrommers mee doen. Organisatorisch is dat ook een item. En twee onderdelen tegelijk zoals eerder vernoemd, vereist een tweede wedstrijdleidingsteam. Zie hierboven. Kom maar op vrijwilligers!

Dus al die mensen die zeggen dat ze best willen meehelpen, meld je alsjeblieft offieel aan. Via de bakbrommermailinglist met telefoonnummer, meld ik je aan bij de brozem. De bakbrommermailinglist is geen organisator, alleen een doorgeefluik, deze discussie is overigens alleen op het forum. Ik geef meningen hierover gemaild naar de mailinglist niet door! Maar als je je opgeeft, weet wel dat dat brommertijd kost!

Wat de val-dood-verklaring betreft: dat kan aardig lijken, maar ik weet niet in hoeverre dat stand houd in een rechtszaal. Het lijkt me dat dat afhangt van de rechter. Het is in elk geval geen officieel document. Zeker zolang de inschrijver zonder opgave van paspoort of rijbewijs of enig ander document voor rijder en bakkenist kan tekenen. Flauwe kul, dus.

Nogmaals: ik ben niet tegen de 50+. Ik vind de diversiteit in brommers/50+ geweldig. Wat mij betreft is er geen beperking in CC of zelfbouwbakken. Maar als minimaal criterium vind ik een kenteken cruciaal. Zeker qua legaliteit. En dus minder problemen met de (locale) overheid, die elk jaar komt opdraven en vragen stelt over hoe lang, brandveiligheid, EHBO en kritisch kijkt naar alle bakken die er zijn.

Gelukkig heb ik vrij tijdens de Rotterdam Cross. Weer niet onder mijn eigen nummer, maar met de bak van mijn man. Heb er zin an.


Groet, Jozefine
joozt en eric
 
Posts: 29
Joined: Thu Mar 03, 2005 8:29 pm

Postby 101peters » Fri Sep 24, 2010 11:24 am

Plan per mail ingediend.
Bij deze lever ik deelname in voor meehelpen. nog maar 85 bakken dus ;).
Ik kan me vergissen, maar vlg. mij is dit de eerste openbare oproep om hulp. Dat krijg je met autonomen.
Deze discussie is aangezwengeld over veiligheid. Goed dat al die andere zaken ook aan het licht komen.
Over kapotte bakken van organisatoren zonder tijd: Als er tig rijders in de rij staan te wachten, lijkt het me sterk dat niemand kan helpen.
joozt en eric wrote:En als we gaan, dan gaan we met onze eigen bak nr 14. Maar ik rijd de NBBK op de bak van mijn broer: nr 49,9. Met die bak doe ik nooit mee aan evenementen. Dus ik doe misschien wel mee aan evenementen, maar niet onder mijn eigen nummer.

Da's raar. Je nummer is op persoon, niet op je bak (info van Abi).

joozt en eric wrote:Wat de val-dood-verklaring betreft: dat kan aardig lijken, maar ik weet niet in hoeverre dat stand houd in een rechtszaal. Het lijkt me dat dat afhangt van de rechter. Het is in elk geval geen officieel document. Zeker zolang de inschrijver zonder opgave van paspoort of rijbewijs of enig ander document voor rijder en bakkenist kan tekenen.

Flauwe kul, dus.
De organisatie is toch geen officiële instantie, en kan daardoor niet als zodanig aansprakelijk gesteld worden. De nbbk kan best als spontane actie van alle deelnemers neergezet worden. Of voelt iemand van de organisatie zich persoonlijk verantwoordelijk voor bv. de gebroken knieschijf? Als je zo denkt, raad ik jullie aan zo snel mogelijk het officiële circuit in te gaan. Succes dan.

joozt en eric wrote:Maar als minimaal criterium vind ik een kenteken cruciaal. Zeker qua legaliteit. En dus minder problemen met de (locale) overheid, die elk jaar komt opdraven en vragen stelt over hoe lang, brandveiligheid, EHBO en kritisch kijkt naar alle bakken die er zijn.

Zolang we niet op de openbare weg komen, heeft een overheid niet veel te mekkeren over kentekens. Als er geen terrein kan worden gevonden voor de nbbk 2011, en we moeten uitwijken naar de A10 voor de oval, wordt het een ander verhaal.

Is dat soms het ECHTE probleem? Dat er geen plek meer te vinden is, nu tnoh geen optie meer is, adm onzeker, en geen tijdelijke kraak meer te zetten is?

Ik zie een hoop oplossingen op de eerste post, maar wil wel graag weten of dit topic ook een einde kan hebben. Er komen alleen maar problemen bij, lijkt het wel.
Tot er ook voor oplossingen gekozen wordt, ben ik wel een beetje klaar met de discussie hier, dan is het een bodemloze put.

Groet, P-ter
User avatar
101peters
 
Posts: 56
Joined: Wed May 09, 2007 8:42 pm
Location: Utrecht

Postby bart beekhuizen » Mon Sep 27, 2010 12:08 am

2 takt max 49cc 4 takt max 85cc net als de sobw heb je een 124cc? regel maar een ander blok.
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

Postby Reinier » Mon Sep 27, 2010 5:48 pm

http://www.sobw.nl/pdf/SOBW-reglement%20vieruursrace%20Croix%2028%20juni%202010.pdf

in dit document(dankjewelbart) zitten wel nuttige punten in,
waar de organisatie misschien wel wat dingen van kan "lenen".
Jullie organiseren het, jullie feestje.
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

PreviousNext

Return to roddelzzz

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron