CY/CB50 blokje koppeling probleempje

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

CY/CB50 blokje koppeling probleempje

Postby mano » Wed Nov 10, 2010 12:40 pm

had gepost op het 4-stroke forum maar hier zit natuurlijk ook een hoop viertakt kennis!


ik ben bezig een cy50 (CB50) blokje met 5 bak werkend te maken.

nu zit er op de koppelingshefboom een hoop speling. het einde van het armpje kan zo'n 4cm op en neer. Ik heb volgens het boekje het schroefje aan de buitenkant helemaal 'los' gedraaid maar geen verschil. Ik heb van binnen gecheckt en alle onderdelen die ik in het boek zag zaten er. De koppelingsplaten waren 3.2mm dik, dus dit lijkt me ook ruim voldoende. Het waren er 3 met 2 ijzeren platen ertussen.
Wat me wel opviel dat er best wat speling zit op het koppeling gedeelte. De dikke as achterin had weining/geen speling, het dunne asje wat eruit komt had best wat speling, is dit normaal?

Ik weet (nog) niet of ie uberhaupt wel/niet ontkoppelt, maar vraag me af of dit gaat werken met zoveel speling op de arm. (Dat de kabel iets doet...)

iemand ideeen?
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby Xenomobile » Thu Nov 11, 2010 12:23 am

Ik weet het niet zeker bij Honda, maar vaak hoort er een kogeltje tussen de drukstift en de hefboomarm, de koppeling draait nl. mee maar de hefboomarm niet... dit (lager-)kogeltje (met dus dezelfde diameter als de drukstift) wil er nog wel eens uitvallen bij demontage, of vergeten worden bij hermontage. dan hou je een spelling over die niet meer met het stelschroefje te verhelpen is.
Naar mijn mening moet je het schroefje trouwens verder IN draaien om de koppeling strakker te zetten...
De drukstift kan natuurlijk ook versleten zijn...
Ik heb het ooit in Schotland gehad dat ik met ingetrokken koppeling, in de derde versnelling een berg af suisde en dat het kogeltje (tussen twee drukstiftjes in) smolt en de drukstiften aan elkaar laste.... Ook apart, maar dat ter zijde...

Maar als ik het goed begrijp kan jij nu niet helemaal ONTkoppelen, of wellicht helemaal niet... Als dat zo is ligt het sowieso niet aan evt. versleten koppelingsplaten, want dan koppelt hij juist helemaal niet meer...
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby mano » Thu Nov 11, 2010 1:11 am

wout wout wout. jij hebt je blokkie nog blijkbaar nooit aan de binnenkant bekeken... :D (NSR = zelfde koppeling hoorde ik net) heb je die brommer nou nog steeds niet van de aanhanger gehaald na de cross? :roll:

volgens mij hoort er geen kogeltje, ten minste niet in de exploded views. een hefboom aan de binnenkant direct op een drukstift van meer als een centimeter doorsnede. en dan een druklager.... tis bijna een auto...

inderdaad dat schroefje in draaien klinkt logisch, maar niet bij honda, daar moet ie juist 'los' om hem strakker te zetten. :wink:
maar het probleem is dus, dat er dusdanig veel speling op het armpje zit dat er niks gebeurd als ik de kabel intrek, hoe strak ik hem ook zet.... hij moet gewoon een soort van derde cirkel draaien....

ik kreeg nog een tip dat er een of ander blokje misschien verkeerd om kan zitten. morgen geen tijd, misschien vrijdag eens een blik op werpen.

keb in ieder geval al een vonk. vrijdag in de buurt van soest dus daar nog effe wat onderdeeltjes halen. dan misschien dit weekend eens aantrappen (nog geen remmen en sturen zonder bak schiet ook niet op.... :D
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby Xenomobile » Thu Nov 11, 2010 11:09 am

Oeps! Ja ik haal zoveel verschillende blokken uit elkaar dat ik het soms ook even niet meer weet.....
Ik heb het trouwens ook wel eens meegemaakt dat de as van de koppelingshevel was gebroken/verbogen, dat kan ook nog....
Maar goed, laat ik mijn mond maar houden voor ik weer iets doms zeg...
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby Xenomobile » Thu Nov 11, 2010 11:12 am

Oh Ja ik weet het al weer, ik heb idd een druklager met allemaal hele kleine naaldlagertjes in die NSR zitten (4 plaats racekoppeling) heel irritant, al die kleine naaldjes die d'r uit pleuren als je hem open haalt...
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby NIX » Fri Nov 12, 2010 4:17 pm

Is gewoon een kogellagertje waar bij mijn weten nog een soort van stift met platte kop in zit. Als die mist zou je dus direct op het lager drukken. Ik moet wel zeggen dat bij mijn XL blokje er ook behoorlijk wat speling op die arm zit in het deksel. Ik zou even moeten zien of ik ergens een exploded view kan vinden.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby NIX » Fri Nov 12, 2010 4:32 pm

NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby mano » Sun Nov 14, 2010 10:51 pm

alles weer even netjes in elkaar gezet en gecheckt, de koppeling werkt wel, het armpje komt gewoon helemaal horizontaal te staan. Er is mij verteld dat het armpje van de CY iets horizontaler staat als het armpje van de CB. Het beugeltje wat de buitenkabel tegenhoud zou iets langer zijn als bij de CB.

Het beugeltje voor de kabel heb ik nog niet, dus denk dat ik er maar eentje maak die wat verder over het blok buigt. Dan zit mijn koppelings kabel rechts van de carb.

bedankt voor het meedenken :D
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft


Return to 4-tact

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron