Nieuw blok op m'n bak.

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Nieuw blok op m'n bak.

Postby max » Fri May 20, 2011 11:28 am

Ik heb nu een 70cc semi blok, maar die zit al heel snel op zijn top. Zo'n 40km/u, wat voor in de stad wel prima is, maar op een langere weg echt niet te doen. Helemaal met een passagier of troep in de bak.

Dus ik wil er een nieuw blok onder zetten (met vakantie in het achterhoofd).

Wouter Bos raadde mij een 50cc blok/kop met 70cc cilinder aan. Omdat je dan een blok hebt wat op het oog niet te onderscheiden is van een 50cc, en relatief veel koppel hebt.
Ondersteund door allerlei horror verhalen over brommers die opnieuw geschouwd moesten worden enzo omdat ze een te dik blok hadden.

Zelf was ik even op zoek geweest, en ben tot de conclusie gekomen dat dit allemaal best duur kan gaan worden.
Ik vind het niet erg om even wat geld uit te geven, maar dan heb ik geen zin om het volgend jaar wéér te moeten doen.

Goedkoopste zou zijn om me niet aan te stellen en gewoon met men huidige blok door te rijden.

Daarna, een nieuw/2e hands 50cc blok en mijn cilinder overzetten.
Of een 70cc hand geschakeld blok kopen.

Of toch gewoon een 110/125cc blok er onder te hangen en hopen dat ik niet word aangehouden door iemand met verstand.
(volgens de locale brommer boer is het verschil tussen 50 en 125 bijna niet te zien, en is een 125cc nog kleiner dan een 110cc! )

Om een lang verhaal kort te maken (met nog meer tekst):

Is een 125cc blok écht zichtbaar veel groter dan een 50cc?
(en kleiner dan een 110 omdat de 125 een korte slag heeft)?

Zou ik ook een 88cc cilinder op een 50cc onderblok kunnen zetten zonder dat er vergroot risico op over verhitting is? (ik heb een olie koeler erop).
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Re: Nieuw blok op m'n bak.

Postby Reinier » Fri May 20, 2011 1:00 pm

max wrote:Ik heb nu een 70cc semi blok, maar die zit al heel snel op zijn top. Zo'n 40km/u, wat voor in de stad wel prima is, maar op een langere weg echt niet te doen. Helemaal met een passagier of troep in de bak.


70cc en 40 is je top? dat moet harder kunnen! je kan ook wat met tandwiel verhoudingen, carb. grootte etc. gaan spelen?
toen ik nog 80 cc reed, toen haalde ik de 50 makkelijk!

125 cc is wel echt groter hoor!:P maar mits je niet als een lauwe debiel rijd wordt je niet aangehouden. je bent wel de lul als je een ongeluk hebt. (HET nadeel van meer cc's )
het zal de leek niet opvallen direct, maar het maakt ook iets meer herrie, ik heb daarom ook een c70 fluisteruitlaatje(a 80 euri, orgineel honda spul). maar het kan wel.

125 cc heeft een grotere slag dan 50 cc, groter dan 110 weet ik niet, maar het is óf dezelfde slag, óf 125cc heeft een grotere.
(of Nietschze had gelijk en god is dood, in welk geval het natuurlijk altijd anders kan! )

ik denk als ik 125 cc met oliekoeler kan rijden en dat gaat goed, dat 88 cc ook wel moet lukken :P
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby max » Fri May 20, 2011 2:56 pm

Bedankt voor je reactie!

Ja mijn tandwiel verhoudingen zijn waarschijnlijk ook niet optimaal voor dit blok (15/48).
Ik heb geen idee hoe groot mijn huidige carbu is, zal ik toch eens moeten na kijken. Ik heb er nog 3 liggen dus daar kan ik wel wat mee pielen.
Ik heb nu soms wel het geval dat het blok gaat stotteren als ik teveel gas geef, of weg wil rijden bij een stoplicht, veel groter dan de huidige carbu zal niet veel helpen denk ik.

Dat tandwiel verhaal is het volgende wat ik wou aanpakken.
Eerst een nieuw blok, en dan de verhoudingen daar op aanpassen.

Dat gelul van die gast over 125cc niet zichtbaar groter dan een 50cc vond ik ook een beetje vreemd.

Waar ik nu naar neig is een 50cc onderblok/kop met een 88cc cilinder.
Een thermometer erop om en dan zie ik wel of het te warm wordt.

Ik vind het idee dat het er uit ziet als een normaal 50cc blok wel fijn.
Ik heb een poos met een 110cc rond gereden, maar ik werd echt fucking parra elke keer dat blauw oranje in de spiegel had.
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Postby knorrepot » Fri May 20, 2011 9:11 pm

met 70 cc heb k ook een tijdje gereden. Harder als 40 moet echt wel kunnen. Ben wel benieuwd wat er gebeurd al je een 50 kop op je 70 of 88 cilinder zet. Als het bevalt kan ik het ook eens proberen. Wat betreft blokgrootte; Zou die brommerboer niet doelen op (onder-)blokgrootte, en jij op cilindergrootte? Het blok zelf is niet veel groter idd, oogt in ieder geval niet heel groot, zeker niet in verhouding tot de cilinder, die dan weer wel duidelijk een stuk groter is dan een 50/70 cilinder.

Dat stotteren bij gas geven, kan dat te maken hebben met luchtdoorstroming door je spruitstuk (zo'n lange die om je startmotor heen kan bij een bamiblok?) of je luchtfilter? Mijn 50cc blokje wil niet mooi met luchtfilter lopen. Alles doet hij goed, behalve vlot op toeren komen/reageren op het gas bij bijvoorbeeld terugschakelen. Zit m in luchtstroming. Heb nu lange dikke pijp tussen (auto-)luchtfilter en carb. en dat gaat beter. Soort buffer ofzo. Spruitstuk is ook moeite waard om mee te pielen, zeker bij een 50 kop op grotere cilinder met grotere carb. enzo
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby max » Sat May 21, 2011 9:55 am

Hij had het echt over de cilinder+kop.
Hij zei ook dat Lifan geen 50cc blokjes maakt, of ooit gedaan heeft.
(eigenlijk waren dit twee verschillende personen, maar ze werken er beide)

Maarre, qua tandwiel verhoudingen.
Heeft iemand er ervaring mee? met laten we zeggen een 70cc blok.
Wat wordt voornamelijk gebruikt om een top van +/- 55 km/u te halen.
Ik heb hier verder geen ervaring mee, nog het geld om echt te gaan experimenteren.

Ik heb nu een motor ketting er op, met zo'n door bart gemaakt voor-tandwiel. Die wil ik allemaal gaan vervangen met een 420 ketting of kleiner, om het vervangen in de toekomst makkelijker te maken.
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Postby mano » Sat May 21, 2011 10:34 am

met tandwiel verhoudingen kun je een hoop doen en hoeft niet veel geld te kosten, dus ik zou dit eerst eens proberen voordat je andere blokken erop gaat zetten.

tandwiel verhoudingen zijn ook afhankelijk van het type blok (tandwielen in de bak), grootte van je achterwiel, maar ook weerstand als het gewicht van je bakbrommer (zwaardere bak wil je misschien lichtere vertanding) en de grootte van je bak zelf (grote bak meer last van rijwind, plankje voorop minder).

schakel je nu snel door je versnellingen heen?
in de hoogste versnelling, zit je dan heel de tijd op volle toeren? (dat je denkt ok volgende versnelling maar die is er niet)
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby steckelfisch » Sat May 21, 2011 10:56 am

70 cc semi automaat
plankje als bak.
14/43 en 58 km/uur volgens de snelheidsmeting ergens hier in de buurt langs de kant van de weg.

Zodra er wat op de bak ligt, gaat het inzakken dus zodra ik ergens
heen ga met een lading moet ik naar 13 voor. Dan haal ik alsnog wel 50.

Ik heb er net een wat zwaarder carb op gezet. van 16mm naar 19mm.
Dat helpt ook wel wat.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby max » Sat May 21, 2011 12:51 pm

mano wrote:met tandwiel schakel je nu snel door je versnellingen heen?
in de hoogste versnelling, zit je dan heel de tijd op volle toeren? (dat je denkt ok volgende versnelling maar die is er niet)


Idd!
Bij het weg rijden zit ik al heel snel in volle touren, dus moet hij maar in de 2. Als ik hem eenmaal in de 3 heb, kan ik 100 meter rijden voordat ik hem graag naar de 4 zou willen schakelen.
Dat is ook een reden dat ik een nieuw blok wil, 4 versnellingen (en hand koppeling).

Ik heb een bak die 10cm hoog is, maar ik heb wel zo'n mooie vertikale plank die alle wind vangt.

Zou het veel helpen als ik een 14 tands voor zou nemen?
(kan ik een 420 dik tandwiel met een breedere ketting gebruiken? )
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Postby mano » Sat May 21, 2011 9:43 pm

duidelijk dus een verkeerde tandwiel verhouding. voor een groter tandwiel dus. je verhouding was nu 15/48? dan dus naar 16 voor proberen (als dat bestaat). je voortandwiel aantal tandjes wisselen heeft veel effect. achtertandwiel minder.

je kan er een smaller tandwiel op zettendan de ketting maat, uiteraard even checken dat de lengte van de schakels klopt!
het is wel beter dat de tandwielen goed bij je ketting passen kwa breedte, maar een beetje bredere ketting voor je tandwiel kan wel. zeker als je in de toekomst naar een 420 ketting wil kun je nu een 420 tandwiel voor zetten en later je achtertandwiel en ketting aanpassen naar 420.
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Postby max » Sat May 21, 2011 10:12 pm

Goeie, maandag even een nieuw tandwiel halen dus.
Hopelijk werkt het, dan scheelt dit mij ontzettend veel geld :)
Nice!
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Next

Return to 4-tact

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests

cron