by Xenomobile » Thu Sep 01, 2011 7:47 pm
Meeverend blok is vooral handig omdat je dan de uitlaat aan de achterbrug vast kan maken, en de ketting kan gewoon gespannen worden. Het heeft echter een nadelig effect op het onafgeveerde gewicht, de "impact" van een hobbel in de weg is groter en de schokdemper heeft meer werk te doen en veelal zal de schok beter te voelen zijn. Een star blok heeft dus als voordeel dat je (het frame en de bestuurder) minder zware klappen krijgt bij het nemen van hobbels. Wel zal je je ketting anders moeten stellen, ik heb een meeverende kettingspanner van een crosser gemonteerd, deze houdt de ketting continue op spanning en vangt lengte verschillen tussen voor- en achtertandwiel, bij inveren, op. Mijn uitlaat loopt naar voren en buigt op het laatste moment weer naar achter, hierdoor hoef ik geen extra uitlaatbevestiging te maken om de achterbrug heen en wordt hij er bij de races ook nooit afgereden.
Het ackermanprincipe verandert wel degelijk als je je frame verlengt. Het bepaald de stand van je voorwielen, ten opzichte van het achterwiel in een bocht, het binnenste wiel maakt immers een kortere bocht dan het buitenste. Verandert je ackerman nadelig dan zal je bak wat gaan "wringen" in de bochten, wat meer weerstand geeft en meer bandenslijtage... dat gebeurt dus ook als je je achterbrug zou verlengen. Om je ackerman goed af te stellen (lees: te checken) trek je, per kant, een lijn (of een touwtje) van het hart van je fusees, door het hart van je stuurkogels (spoorstangkogels) (links en rechts afzonderlijk). Waar deze twee lijnen elkaar kruisen, moet het achterwiel de grond raken.
Ik heb vroeger (toen ik jong was, haha!) ook eerst met een meeverend blok gereden, maar rij nu al jaren star... Voelt veel meer solide aan en ik had nog wel eens last met hard geworden benzine slangetjes die bij harde klappen op het meeverende blok los schoten, maar dat is een kwestie van niet bezuinigen op je slangetje...
Ik zou niet kiezen voor een frame verlenging, omdat je dan ook het remsysteem en de stuurstang moet verlengen, de draaicirkel exponentieel toeneemt met de verlenging en je moeite krijgt met exact uitlijnen / recht zetten van de voortrein (axiaal en radiaal).
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.