Olie koeler op immitatie blokje

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Olie koeler op immitatie blokje

Postby steckelfisch » Tue Mar 06, 2012 12:09 pm

Ik wil een olie koeler plaatsen op mijn bami-semiautomaat.

Ik heb wat rond gepraat, en het blijkt dat het debiet van oliepompjes nogal kan verschillen.
Een standaard (honda) blokje levert dan beijvoorbeeld 100%, een automaat blokje (Honda) 185%. Op
internet zie je ook wel aanbiedingen voor pompjes die wel 300% leveren. Het relatieve vermogen van
een pompje is wordt dan aangegeven door een getal op het dekplaatje van de pomp. (bv 185)

Ik dacht even snel het getal te checken op mijn semi blok, maar daar is het weer net watn anders (want chinees)
Op het oliepompje staat aangegeven 'HX'. Op een vergelijkbaar (sloop) blok staat alleen 'H'.

iemand een idee waar die aanduidingen voor staan?

Verder dacht ik het koelertje lager te plaatsen dan de cylinderkop. Dan is het koelertje altijd vol. (loopt niet leeg als
de motor uit staat) en is er geen last van uitgestelde smering bij het starten.
Iemand die vindt dat dit een slecht idee is? Ik denk dat ik het risico van steenslag en schade aan de koeler wel kan minimaliseren.
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Re: Olie koeler op immitatie blokje

Postby NIX » Wed Mar 07, 2012 1:30 pm

Koelertje kun je plaatsen waar je maar wil. Eenmaal vol loopt ie niet zomaar leeg en na het starten gewoon weinig of geen gas geven tot de olie goed aankomt kan ie ook best hebben. Er zit altijd wel wat olie in de kop en leidingen en lagering. Op het pompje zelf zal best van alles staan, maar ik ken geen aanduiding over de capaciteit. Waar je naar moet kijken is de dikte van het tandwieltje. Standaard 100% is iets van 3,3mm, 210% dat op alle bami en 90cc zit is iets van 7mm en 9mm is 270%. Ongeveer, weet het niet exact uit m'n hoofd. Waar je ook op moet letten is de grootte van de oliesproeier naar de cilindervoet onder het linkertapeind. Als je een Honda 50 of 70cc carter hebt, dan is dat gaatje maar 1mm. Die moet opgeboord naar 1,5mm als je een 210% pompje monteert, anders komt er nauwelijks extra olie in de kop. Ik zou een 270% pomp met koeler ook gewoon een sproeier van 1,5mm geven. Ook moeten de openingen naar de pomp anders geboord worden op het blokje met een andere pomp. Meestal, tenminste. Als je een ander pompje op een oud Hondablokje zet, moet je vaak ook het asje vervangen omdat de aandrijving anders is. Denk eraan dat dunne asjes bij de pomp een lagerbusje hebben. Bamicarters en aandrijving zijn al ok.

Om kort te gaan: meet de dikte van de pompwieltjes en vaar niet blink op opschriften.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Re: Olie koeler op immitatie blokje

Postby max » Thu Mar 08, 2012 1:27 am

Ik weet niet of je al een oliekoeler hebt, maar ik heb wel zo'n aansluiting voor op de kop voor je (mag je hebben).

Ik heb ook wel een peilstok met thermometer er op die kan lenen om te kijken hoe heet je blok nu word, en hoe heet hij met koeling wordt.
Als je die niet zelf al hebt.
Is wel zo'n lange, dus hangt even van je blok af of hij past.

Qua locatie, een plek waar de wind komt is het belangrijkste.
Desnoods onder je bak met een luchthapper er naar toe.


Moet je eigenlijk de pomp vervangen als je een koeler er op aansluit?
Ik bedoel, is dat nodig?
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Re: Olie koeler op immitatie blokje

Postby steckelfisch » Thu Mar 08, 2012 2:00 pm

Zwaardere pomp werd me aangeraden door een Honda purist. En ik heb een Honda sloopblok liggen met een 185% pomp.

De pomp eraf prusten is echter nog al een gedoe. In die zin dat ik er een handje van heb bouten te mollen die net
te vast zitten. Dus als het niet hoeft, dan laat ik het.
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Re: Olie koeler op immitatie blokje

Postby NIX » Thu Mar 08, 2012 9:50 pm

De koppeling moet eraf, dus een slagschroevendraaier met 2 bits (2 en 3) is wel een voorwaarde om de pomp succesvol te vervangen. Ik zou ook een zwaardere pomp monteren voor een oliekoeler.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Re: Olie koeler op immitatie blokje

Postby steckelfisch » Fri Mar 09, 2012 12:49 pm

De koppeling is het probleem niet.
Meer de boutjes op de pomp zelf.

Ik wil eerst wat rondkijken in een sloop blok voordat ik de pomp van een goedlopend blok
ga verwijderen.
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Re: Olie koeler op immitatie blokje

Postby irmin » Sat Mar 10, 2012 10:43 am

max wrote:Moet je eigenlijk de pomp vervangen als je een koeler er op aansluit?
Ik bedoel, is dat nodig?


T.o.v. een ouderwetse honda pomp zou ik het zeker doen. Ik weet niet wat de capaciteit is van de immitatieblokken vandaag de dag. Zou best kunnen dat die standaard een wat grotere capaciteit hebben. De latere typen Honda c90 blokken hebben bijv. ook standaard een zwaardere pomp.
Je kan dat meten volgens de methode die Nix heeft beschreven.
Denk er daar ook bij om even goed te checken of de oliegangen op de pomp goed aansluiten op die op het blok. Een oud honda SS carter moet je eigenlijk altijd wat bijwerken om de gangen - en daarmee de oliedoorstroming - goed op elkaar aan te laten sluiten.

@ Steckelfish:
je goedlopende blok zal toch open moeten als je wat willen weten, of je dat nu doet of later maakt natuurlijk niet uit.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm


Return to 4-tact

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron