uitlaat c50/c70

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Re: uitlaat c50/c70

Postby NIX » Sun Apr 15, 2012 12:49 pm

Ik vond nog een plaatje van het inwendige van een imipijp:

Image
NIX

Postby knorrepot » Tue Apr 17, 2012 7:20 pm

He, das een duidelijk plaatje! Ik had meer iets met veel gaatjes verwacht. Er zal in de chromen buitenpijp wel een en ander aan schotten/omleidingen zitten?
Ik heb nu zelf een demper gemaakt van wat oud ijzer en geperforeerd staalplaat. Bij gebrek aan rvs staalwol heb ik gewone om de geperforeerde koker gebonden, en dit in de buitenpijp geperst. Het hielp goed om de binnenpijp te centreren bij het dichtlassen, maar na 5 minuten rijden en veel knallen uit de uitlaat, met vonken die meer op vlammen leken, ben ik bang dat er weinig staalwol meer in zit. Toch is de uitlaat nog erg stil. Hij is verschrikkelijk lelijk, maar ja, (het was ook wat oud ijzer) ik weet nu iets beter wat werkt qua demping. Experimenteren is altijd leuk. Binnenkort maar eens mijn best doen een mooie te maken, zonder staalwol.
Ben
knorrepot

Postby NIX » Tue Apr 17, 2012 7:46 pm

In een imipijp zit 1 schotje. In dat schot zitten 5 gaten, de middelste is om de uitneembare einddemper (stukje pijp) te steunen. De gassen moeten dus via de 4 gaten naar de andere kant van het schot. In de einddemper ziten ook maar 2 of 4 gaten, dus de gassen moeten vervolgens via die gaten de einddemper in om aan het einde de uitlaat te kunnen verlaten. Behoorlijk beperkende constructie, dus. Ik bouw ze ook altijd om tot absorbtiedemper. Dan klinkt het minder blikkerig en het verkeer hoort je aankomen zonder je meteen te haten. Ik stop er geen wol in, de demping is zo dan prima. En ja, er komt wel eens een knal uit. Meestal helpt het om de stationairafstelling wat rijker te zetten.
NIX

Previous

Return to 4-tact