koppeling c50

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

koppeling c50

Postby knorrepot » Tue Sep 18, 2012 9:24 pm

Vraagje over de koppeling van een c50, nieuw type blok.
Ik heb het blok open gehaald na een vastloper omdat er geen olie door het blok liep. Het blok had erg lang stil gestaan en had blijkbaar moeite met wakker worden. Olieprobleem is inmiddels opgelost.
Toen zag ik dat de koppeling niet zo lekker in elkaar zat. De moer waarmee hij op de krukas zit zat een beetje los en toen ik de koppeling eraf haalde, zag ik dat de borgclip/ring die de boel bij elkaar houd, er niet helemaal goed in zat (achterkant van de koppeling, grote ring/veer die achter de puntjes van het huis ligt). Hij zat voor de helft achter de puntjes, de andere helft niet. Dit heb ik beter in elkaar gedrukt en verder niets verandert. De koppeling wil nu niet ontkoppelen tijdens het schakelen en ook niet bij stationair draaien. Dit deed hij voorheen wel prima.
De koppeling maar even afgesteld, was ook nodig. Nu ontkoppelt hij een beetje met schakelen, maar nog niet genoeg (schakelt soms niet, maakt herrie/schokje). Het stilstaan met draaiende motor in een versnelling lukt nu alleen als ik het schakelpedaal ingedrukt houd?! Als ik dan met mijn voet op het pedaal gas geef, rijd hij direct weg, alsof alles normaal is. Als ik het pedaal loslaat na het inschakelen in zijn 1, dan slaat hij af.
De centrifugaalfunctie werkt dus alleen als je de koppeling bedient en het ontkoppelen om te schakelen werkt nog steeds niet lekker.

Maar weer uit elkaar gehaald en de koppeling nu ook helemaal uit elkaar. Lijkt niets mis mee. Weer netjes in elkaar en getest, zelfde verhaal....

Stel ik hem verkeerd af? Heb ik iets verkeerd in elkaar gezet (bediening via pookje) of is er iets stuk? Wat denken jullie?

Ben
Ben
knorrepot

Re: koppeling c50

Postby irmin » Wed Sep 19, 2012 7:55 pm

klinkt als afstelling.
Hoe ik het altijd doe is als volgt: ik blijf net zo lang beetje bij beetje aan de stelbout draaien totdat ik met kickstarten door de koppeling slip. Dan draai ik 'm een kwart terug.
irmin

Postby knorrepot » Thu Sep 20, 2012 9:47 pm

Ja dat klinkt logisch, maar ik stel nu alle vrije slag eruit, veel strakker kan hij niet, en dat zou hij denk ik wel moeten om het probleem op te lossen. Als ik hem strakker zet (morgen even proberen) zal het druklager altijd onder druk staan en meedraaien, zou dat niet gaan slijten? Stel jij de stelbout zo strak dat je door die weerstand (=koppelingveerdruk) heen draait en dus alle vrije slag eruit haalt?

Misschien ben ik veel te voorzichtig...
Ben
knorrepot

Postby NIX » Sat Sep 22, 2012 1:20 am

Klinkt alsof de koperen bus op de kruktap vernieuwd moet.
NIX

Postby knorrepot » Sat Sep 22, 2012 9:41 pm

Die tussen het tandwiel die de versnellingsbak aandrijft en de krukas?

Die is bij mij van staal. Wat is er mis mee? Platgeknepen met koppelings aandraaien?
Ben
knorrepot

Postby NIX » Sun Sep 23, 2012 7:26 pm

Zo klinkt het wel een beetje. Check of je probleem overgaat als je de boel daar losdraait.
NIX

Postby steckelfisch » Sun Sep 23, 2012 7:48 pm

Hier op marktplaats iemand die semi-automaat koppelingen aanbiedt.

http://link.marktplaats.nl/594763614

Misschien heeft ie wel wat je nodig bent.

Gert-Jan
Gert-Jan (1010)
steckelfisch

Postby knorrepot » Tue Sep 25, 2012 9:17 pm

ja dat klinkt goed, ik heb alleen een nieuw type, en dat is toch net weer even anders. \

Met dat losdraaien, bedoel je daar de centrale moer mee die waarmee de koppeling op de krukas vast zit? Dan ga ik dat eens proberen, klinkt logisch..
Ben
knorrepot

Return to 4-tact