irmin wrote:Ga je tweetakt rijden, kies dan iets moderns en gangbaars. Dus geen zundapp ofzo...
Laat Bert het maar niet horen!
Heb een tijdje 50cc CB50 blokje gereden op een niet al te lichte huisman met grote houten bak.
Op zich ging het best aardig, zeker op de vlakke stukken. Maar heuveltje op zak je toch een end terug.
Met 75cc rij je dan toch een stuk fijner in vermogen. Rijd niet per se harder (zelfde tandwiel verhouding) maar hij trekt beter door in toeren en trekt ook door als je een heuvel oprijd. En met een volle bak kun je ook nog wegtrekken als je op een helling staat. Dus express een lichte tandwielverhouding gehouden om als het nodig is genoeg power te houden. max snelhied denk ik net 50 op het lange rechte stuk. carb 16mm.
Mijn idee was eerst hetzelfde als jij. Rustig cruisen met 4-takt. Alleen als je dus 50cc blijft, wil je alles eruit halen en moet je toeren gaan draaien om een goede topsnelheid te halen. Dan is het rustig 4-takten er wel een beetje uit. Persoonlijk ben ik dan meer van het rustige 2takt geluid, want een 2takt op toeren vind ik een stuk rustig / spoeler als een 4takt op toeren. Een 2takt op toeren kinkt als een geoliede naaimachine. een 4takt op toeren rammelt er een end op los. een rustige 4takt is weinig toeren draaien, je hebt dan het vermogen nodig en een zwaardere vertanding.....
ik vind de Cb blokken het mooist, dus vandaar dat ik daarvoor heb gekozen voor een 'klassieke' bakbromfiets. Maar toch wel een gedoe met onderdelen. kost een hoop knaken nieuwe en tweedehands moeilijk te vinden. de liggende cilinders is genoeg imitatie en orgineel van dus scheelt een hoop in de portemonee