50cc?

voor je vragen over 4-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

50cc?

Postby Giel » Tue Feb 19, 2013 11:34 am

Hallo,

Na een paar jaar zonder bakbrommer te hebben gedaan ben ik nu weer op zoek. Voorheen heb ik altijd 50cc 2 takt gereden, maar 4 takt trekt me aan vanwege het rustigere gedrag/geluid, verbruik en uitstoot. Ik wil wel graag 50cc blijven rijden. Is 50cc genoeg voor een bakbrommer, of rijdt iedereen die 4 takt heeft met minimaal 70cc? Ik hoef niet harder dan 50 en de paar keer dat ik echt zwaar beladen rij vind ik het prima om een versnellinkje lager te rijden.

mvg
G

Afgelopen week zag ik hier in de omgeving van Arnhem/Wageningen een 4 takt Huisman rijden waarvan ik ook wel eens foto's op dit forum heb gezien. Die ging niet erg hard. Wie was dat, en was dat 50cc?
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Re: 50cc?

Postby irmin » Tue Feb 19, 2013 12:52 pm

70cc

50 met 50cc is een hele opgave. Beste kans om met 50cc de 50 te halen is met de staande cilinder (CB50, XL50). Hier kun je gemakkelijk een 5-bak in proppen, ze hebben standaard koppeling op de bak en niet op de kruk en ze hebben een iets kortere slag. Allemaal voordelen om meer toeren te kunnen maken en met een smallere powerband te kunnen rijden:
- Zo groot mogelijke carburateur
- 5 bak
- compressie iets verhogen (denk dan wel goed na over extra koeling!!!)
- agressievere nokkenas.
- goed kijken of alles netjes geflowd is.
Zoals je ziet betekent dit lekker knutselen. Plug & play zit er waarschijnlijk niet in.
Wil je dat wel, koop dan van iemand een mooi hondablok met 70cc of helemaal simpel zo'n immitatie ding met liggend cilindewr. daarbij heb ik 1 tip: probeer erachter te komen welk blok (als je een 4bak neemt) de kortste 4de versnelling heeft. Die verschillen nl. nog wel eens. De originele honda 4de versnelling is eigenlijk een overdrive en het gat tussen 3 en 4 is mijn inziens net te groot. Er zijn ook voor de honda bakjes (die uiteraard veel beter zijn dan die chinese troep) ook los tandwielen voor een kortere vierde versnellingen te koop. Prijs valt zelfs wel mee, sommige 4-takt toko's verkopen deze sets al voor 25 euerootjes
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Re: 50cc?

Postby Giel » Tue Feb 19, 2013 9:26 pm

Dag Irmin,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik had gehoopt dat 50km/h met een 50cc wel makkelijk te doen was. Helaas... Heeft iemand enig idee wat voor snelheid je wel met een standaard 50cc 4 takt haalt?

Anders wordt het helaas toch maar gewoon 2 takt.

grt
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Re: 50cc?

Postby knorrepot » Tue Feb 19, 2013 10:50 pm

Ik heb een tijd met een standaard 50cc viertakt gereden. Ik reed toen 43, als hij lekker op toeren kwam (flinke originele bak voorop). Dat gaat niet echt hard, maar ik vond het wel best, als ik harder wilde, pakte ik de auto. Het lastigste vond ik dat hij vaak niet lekker op toeren kwam. Er zat bij mijn blokje (c50) totaal geen vermogen op lage toeren, en dan zijn drie versnellingen niet genoeg, die zitten te ver uit elkaar. Soms kwam hij dan in zijn drie niet uit de lage toeren, bijvoorbeeld met een beetje tegenwind of met spulletjes of mensen op/in de bakbrommer. Met vier of vijf versnellingen zal het beter gaan, of als het blokje over een breder toerengebied vermogen heeft.

Ik ben inmiddels overgestapt op 70 cc. Dit rijd net even makkelijker en hij komt (nog steeds c50blokje, ga ik nog eens vervangen) bijna altijd op toeren, dat is ongeveer 50 km/h. Ik vind het prettig om met mijn woon-werk bakbrommer (niet dat ik een ander heb..) dicht bij het legale te blijven, maar meer vermogen is wel prettig voor jezelf natuurlijk...
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Re: 50cc?

Postby Harry Huizing » Wed Feb 20, 2013 4:01 pm

als ik toch met 4-takt zou gaan rijden dan wel op een motorbak driewieler , en dan minstens 250 cc. , bij mijn weten kun je daar ook met een auto rijbewijs legaal mee rond toeren ,
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing
 
Posts: 200
Joined: Sat Feb 04, 2006 1:06 am
Location: Groningen

Re: 50cc?

Postby Giel » Wed Feb 20, 2013 10:11 pm

43 km/h op het vlakke stuk is net wat langzaam. Het is hier vrij heuvelig dus dat zal dan tegen vallen. Jammer. Misschien dat een kleinere bak en 4 of 5 versnellingen zou helpen. Dicht bij het legale blijven heeft ook mijn voorkeur. Ik ga liever voor een aangepaste 50cc 2 takt dan 70cc 4 takt.

Een bakmotor op kenteken lijkt me ook wel wat. Ik heb laatst wat naar die oude peugeot's gezocht, maar het is een hoop gedoe om die in nederland op kenteken te krijgen. Daarnaast zijn die origineel ook 2 takt.

grt
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Re: 50cc?

Postby knorrepot » Wed Feb 20, 2013 10:44 pm

Een lichtere bak en of meer versnellingen helpt zeker. En 50cc viertakt kun je ook wat aanpassen, net als een tweetakt. Bij tweetakt kan je wel makkelijker wat meer bereiken, maar met viertakt is er ook van alles mogelijk. Vermogen mag je aan sleutelen, cc's niet, en topsnelheid ook niet. Maar 50 met 50cc viertakt kan best, harder ook. Maar met tweetakt lijkt meer mogelijk, Tja.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Re: 50cc?

Postby Harry Huizing » Thu Feb 21, 2013 12:50 am

in het verkeer dien je toch minstens 50 km/h te rijden , om chicane vorming te verminderen en daarmee direct de verkeersveiligheid te vergroten want een bakbrommer werkt als een vlieg om het hoofd van de gemiddelde automobilist heb ik het idee

nog maar kort geleden stond ik met de apollo voor een stoplicht voor rechtdoor en naast mij een personenwagen in het vak voor links af , afijn als het wat duurt dan geef ik op een bepaald moment een draai aan de gashandle om de bougie niet al te vet te laten worden , en wat deed die knakker links naast me ? , als reactie drukte die het gaspedaal even flink in
alsof we even een sprintje zouden trekken , terwijl dat persoontje de andere kant opging

o o o weer een klant voor in het patiënten bestand mot je maar denke
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing
 
Posts: 200
Joined: Sat Feb 04, 2006 1:06 am
Location: Groningen

Re: 50cc?

Postby irmin » Thu Feb 21, 2013 12:52 pm

Giel wrote: Dicht bij het legale blijven heeft ook mijn voorkeur. Ik ga liever voor een aangepaste 50cc 2 takt dan 70cc 4 takt.


grt



Daarom ben ik ook overgestapt naar 2takt. Te vaak gezeik met m'n C90 blok. Dus nu maak ik meer herrie, vervuil de boel meer en heb evenveel vermogen, maar dat is OK. :?

Ga je tweetakt rijden, kies dan iets moderns en gangbaars. Dus geen zundapp ofzo, je betaalt je het schompes voor tweedehands blokken die versleten zijn. Neem gewoon een een AM6 of Derbi blok. Standaard 6 versnellingen, elektronische ontsteking, membraan op het carter en kost geen reet (onderblok voor 100 euro incl elektr. ontsteking. Wil je een zundapp 5-bak met elektr ontsteking dan ben je al gauw 500 euro kwijt of meer). Elke brommerboer heeft cilinders voor dit spul. Trek je tegels mee uit de stoep.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Re: 50cc?

Postby mano » Sat Feb 23, 2013 12:55 am

irmin wrote:Ga je tweetakt rijden, kies dan iets moderns en gangbaars. Dus geen zundapp ofzo...


Laat Bert het maar niet horen! :D :D :D



Heb een tijdje 50cc CB50 blokje gereden op een niet al te lichte huisman met grote houten bak.
Op zich ging het best aardig, zeker op de vlakke stukken. Maar heuveltje op zak je toch een end terug.

Met 75cc rij je dan toch een stuk fijner in vermogen. Rijd niet per se harder (zelfde tandwiel verhouding) maar hij trekt beter door in toeren en trekt ook door als je een heuvel oprijd. En met een volle bak kun je ook nog wegtrekken als je op een helling staat. Dus express een lichte tandwielverhouding gehouden om als het nodig is genoeg power te houden. max snelhied denk ik net 50 op het lange rechte stuk. carb 16mm.

Mijn idee was eerst hetzelfde als jij. Rustig cruisen met 4-takt. Alleen als je dus 50cc blijft, wil je alles eruit halen en moet je toeren gaan draaien om een goede topsnelheid te halen. Dan is het rustig 4-takten er wel een beetje uit. Persoonlijk ben ik dan meer van het rustige 2takt geluid, want een 2takt op toeren vind ik een stuk rustig / spoeler als een 4takt op toeren. Een 2takt op toeren kinkt als een geoliede naaimachine. een 4takt op toeren rammelt er een end op los. een rustige 4takt is weinig toeren draaien, je hebt dan het vermogen nodig en een zwaardere vertanding.....

ik vind de Cb blokken het mooist, dus vandaar dat ik daarvoor heb gekozen voor een 'klassieke' bakbromfiets. Maar toch wel een gedoe met onderdelen. kost een hoop knaken nieuwe en tweedehands moeilijk te vinden. de liggende cilinders is genoeg imitatie en orgineel van dus scheelt een hoop in de portemonee :D
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Next

Return to 4-tact

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests

cron