Geen helmplicht wetsartikel

Let's get together

Geen helmplicht wetsartikel

Postby Mike » Wed Jun 19, 2013 9:15 pm

Tot irritant aan toe word ik meerdere keren in de maand aangehouden voor het dragen van geen helm.
Zonder me wetsartikel bij me rijbewijs en verzekerings papieren ga ik de weg niet op.
Het wetsartikel heeft ervoor gezorgd dat 9 van de 10 keer het moment samen met oom agent zo kort mogelijk was. Iedere agent "oh.. weer wat geleerd". En ik "deel dit ook even met je collega's want wordt er een beetje gek van".
Leuk om een agent op z'n plek te zetten.. maar niet als je haast hebt.

Dit is het artikel: http://wetten.overheid.nl/zoeken_op/BWB ... /afdrukken

en het wetsartikel voor het geval je op de openbare weg rijdt. en daarover gezeurd word: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/H ... 2FArtikel6

Lekker hor! Deze zomermaanden, gewoon rondje scheuren om af te koelen:P
ImageApollo - Zaanstad
Mike

Re: Geen helmplicht wetsartikel

Postby tollebom » Wed Jun 19, 2013 11:57 pm

interesting, deze kende ik nog niet:

Artikel 6

1.Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2.Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3.Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

artikel 60 heb ik vanmorgen ook nog aan moeten halen, heel irritant en ALTIJD als je ergens op tijd wil zijn...
tollebom

Postby Mike » Thu Jun 20, 2013 12:53 am

Van de week een agent die een half uurtje weg was om al mn papieren te controleren... kwam terug met een verouderd uitgeprint wetsartikel over de definitie van een brombakfiets.. waar nog in staat opgenomen dat de voorwielen groter moeten zijn dan 60 cm in diameter. (altijd al een waardeloos gedeelte van dat artikel)

Oude definitie: (een klein jaartje geleden gewijzigd)
BROMBAKFIETS
Een brombakfiets op drie symmetrisch geplaatste wielen, met twee voorwielen met een diameter van meer dan 0,60 meter, uitsluitend ingericht voor het vervoer van de bestuurder en van goederen en eventueel van een achter de bestuurder gezeten passagier.

Nieuwe definitie:
brombakfiets : bromfiets op drie symmetrisch geplaatste wielen, met twee voorwielen en uitsluitend ingericht voor het vervoer van de bestuurder en van goederen en eventueel van een achter de bestuurder gezeten passagier;
ImageApollo - Zaanstad
Mike

Postby steckelfisch » Thu Jun 20, 2013 8:05 am

tollebom wrote:interesting, deze kende ik nog niet:

Artikel 6

1.Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2.Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3.Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

artikel 60 heb ik vanmorgen ook nog aan moeten halen, heel irritant en ALTIJD als je ergens op tijd wil zijn...

Beteken nr 3 dat wij met dit bord:
Image
toch wel op de weg mogen?
Gert-Jan (1010)
steckelfisch

Postby irmin » Thu Jun 20, 2013 10:28 am

daar is discussie over. Ik ben ergens bang van niet, maqar ik doe het ook wel ooit en alsof m'n neus bloed. Tja.
irmin

Postby tollebom » Thu Jun 20, 2013 11:52 am

ik heb de vraag hier eens gesteld, eens even kijken wat daar voor creatieve antwoorden uit voort komen...
tollebom

Postby Mike » Thu Jun 20, 2013 7:11 pm

een beetje een wazig antwoord op dat forum..

"Met de brom(bak)fiets mag niet niet op een autoweg en autosnelweg komen. Dus of er op de autoweg 50, 70 of 100 km/u mag worden gereden, je mag er met de brom(bak)fiets niet rijden."

Bedoelt diegene hiermee dat ik alleen van de rijbaan gebruik mag maken als dit in een 30km zone is... helaas zijn er weinig 30km zones waar er een keuze gemaakt kan worden tussen rijbaan en fietspad, omdat het in die gevallen vaak alleen bestaat uit rijbaan.

Lijkt mij een verzonnen antwoord op dat forum. Agenten waarmee ik heb gesproken zien me liever sowizo op de rijbaan rijden,. net zoals ze brommobielen liever op de rijbaan zien voor de veiligheid van fietsers.
ImageApollo - Zaanstad
Mike

Postby tollebom » Thu Jun 20, 2013 7:54 pm

autowegen zijn bijvoorbeeld N-wegen / provinciale wegen. er zijn dan soms ook stukjes waar je maar 50 mag, als een N-weg bijvoorbeeld kort door de bebouwde kom gaat. daar mag je met de BB dan dus niet op de rijbaan, ook niet als al het verkeer op dat stukje sowieso maar 50 mag. alle overige wegen (behalve snelweg) mag je volgens die kerel dus gewoon op de rijbaan.
autowegen herken je aan dit bord: Image
tollebom

Postby Reinier » Tue Jun 25, 2013 3:58 pm

wij zijn trotse bezitters van een bakbromfiets,
geen brommobiel(gelukkig), we hoeven bijvoorbeeld ook geen 45 sticker achterop(gelukkig!)

voor borden kijk hier even:
http://www.vbb-brommobiel.nl/verkeersborden.html

Kortgezegd:
een 80 weg waar geen bord staat:
Verboden voor bromfietsers
Image
of een variant hierop(met/zonder fietser, met/zonder traktor etc.)

mag je gewoon op rijden.

Staat er wel een variant van dat bord dan mag je er niet rijden.

Maar dat komt soms wel heel onhandig uit, en je kan altijd nog een spijtbetuiging doen met "oh ja dat is zo lastig niet gezien sorry je hebt gelijk! "
-Reinier-
Reinier

Return to Sociaal