voorwiel verwisslen

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

voorwiel verwisslen

Postby andre » Sat Jan 27, 2007 2:58 am

Hoi, ik heb sinds kort een huisman en nu is mn band lek gestoken door een of andere hersenloze dwaas... :evil: het rechtervoorwiel krijg ik wel losgedraaid, maar daar heb ik niks aan want het is de likerband, de gene die ik dus echt niet los krijgt. niet na kruipolie of DW spray, niet met een gigantiese sleutel, zelfs de garage die mij op de hoek zit heeft het geprobeerd pneumatiese geprobeerd, hij weet ook niet hoe ie m los moet krijgen... ik hoorde iets over verhitten...
iemand een idee???

iig bedankt,
andre
andre

Postby irmin » Sat Jan 27, 2007 12:14 pm

Ja, een paar minuten goed heet stoken met een brander. Door de verhitting gaat het materiaal als het ware "werken". Heeft mij al regelmatig goed resultaat opgeleverd.

Als alles zo vast zit nu, dan zou ik voor terugmontagede zaak wel goed schoonmaken en ook maar effe lagertjes checken.
irmin

Postby eeffoo » Sat Jan 27, 2007 5:07 pm

Met dat verhitten moet je erop op letten dat je de moer zoveel mogelijk verwarmt en niet de as. Daardoorr zzet die moer dus iets meer uit dan de as waardoor je ruimte krijgt
eeffoo

erste geval...

Postby Xenomobile » Sun Jan 28, 2007 1:38 am

In het ergste geval kan je een moerensplijter op de moeren zetten... Gaat je wel vier nieuwe moeren kosten, maar daar is aan te komen... Moerensplijters zijn bij de betere dhz zaak te koop, maar een goeie is alleen te koop bij de echte speciaalzaak. Met verhitten moet het echter lukken, desnoods een paar keer achter elkaar, het krimpen en uitzetten geeft ruimte, op een gegeven moment vlak na verhitten nog eens proberen, tussentijds kruipolie etc.
Kruipolie heeft ook tijd nodig... Gewoon elke dag twee maal in spuiten....
Mocht het lukken, inderdaad daarna lagervet vernieuwen.... Terugmonteren moeren met kopervet voor toekomstige probleemvoorkoming.

Het lukt uiteindelijk altijd....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

bedankt!

Postby andre » Tue Jan 30, 2007 4:50 pm

bedankt voor de tips, ga maar is beginnen met verhitten, maar die moerensplijter trekt me het meest. de moeren moeten toch vervangen worden.
andre

Postby andre » Thu Feb 01, 2007 3:35 pm

hmmm, zon moerensplijter past waarschijnlijk niet op de moeren, het probleem is dat de moeren te diep in het wiel liggen (waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar zijn moeren steeds weer wat strakker aangedraaid, de moeren van het andere wiel waren helemaal afgesleten)

als ik nu een gasbrander op die moeren richt is het dus ook erg moeilijk richten (bovendien heeft mijn gasbrander zon grote straal dat het onderscheid tussen de moer verhitten en niet de bout al moeilijk word) kan ik dus beter een gaspen gebruiken ofzo, of lukt het met een gewone gasbrander ook wel, en moet ik dan oppassen dat de velg zelf niet te heet wordt of is dat te verwaarlozen?
andre

Postby Giel » Thu Feb 01, 2007 9:33 pm

gg
Last edited by Giel on Tue Mar 17, 2009 5:15 pm, edited 1 time in total.
Giel

Postby eeffoo » Thu Feb 01, 2007 11:44 pm

beetje tikken voordat je gaat draaien helpt ook nog wel eens
eeffoo

Return to Help!