ophanging 4 takt

voor je verhalen enzo ....

ophanging 4 takt

Postby koen en bep » Thu Mar 29, 2007 3:01 pm

hallo hallo,

Zojuist hebben wij ons prachtig ducar 4 takt blok (grote dank aan herb!) binnengekregen :lol: en vroegen ons af of er mensen zijn die tips of foto's hebben voor het maken van de ophanging. Hier in groningen zijn verschillende manieren gezien, maar wilde weten of er mensen met ervaring tips hebben. We gaan zo'n lange toch maken dat t wel belangrijk is dattie goed zit.
Het is zowieso leuk om mooie foto's van bakken te zien, kijken wij wel naar de ophanging.

Bedankt,

Koen en bep
koen en bep
 
Posts: 33
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:37 pm

Postby irmin » Sat Mar 31, 2007 12:46 pm

oooo

zonde dat je niet een week eerder hebt gepost, ik had net m'n blok van m'n brommer, had ik effe mooie fotoos kunnen maken.

maargoed, een paar tips

er zijn mensen di dachten dat het slim was alleen de vier gaten onder aan het blok (voor steppenbalk) als bevestiging te gebruiken. Niet doen, dat gaat scheuren.
je kan ze wel gebruiken in combinatie met de originele ophangpunten, waarvan de meest naar voren geplaatste bovenop het blok en absolute must is..

en wederom. koeling!!!
zwaar beladen een berg op in z'n twee in de zomer is gegarandeerd ellende bij onvoldoende rijwindkoeling. En die is soswieso al matig onder een apollo, dus problemen gegarandeerd bij een lange tocht.

Kijk in het topic "eis aan wettelijk vermogen" in de categorie help voor wat fotoos van een homemade geforceerde koeling. Daar rij en cross ik nu al enkele jaren mee, met veel plezier.

ik zal binnenkort wel effe wat plaatjes schieten van m'n ophanging.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby koen en bep » Thu Apr 05, 2007 2:57 pm

Hallo Irmin en/ of andere 4 takt rijders,

Ik bedoel niemand op te jagen, maar zou erg blij worden van een paar foto's van 4 takt ophangingen. We hebben namelijk een beetje haast en iemand bereid gevonden te lassen die wel een beetje krap in zijn tijd zit maar dit weekend wil en kan.

Alvast bedankt,

Koen en bep
koen en bep
 
Posts: 33
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:37 pm

Postby irmin » Fri Apr 06, 2007 7:43 pm

hee

helaas voor mij is een uitlaattap afgebroken, maar mooi voor jullie. ik heb wat plaatjes kunnen schieten, want m'n blok ligt eraf.
geef je e-mailadres en ik stuur ze toe.

MAAARRRRRRR
de manier waarop ik het heb gedaan, met de ketting om de dwarsliggende balk van de achterbrug heen, betekent veel laswerk.
je moet nl. je hele frame verlengen tussen de stuur- en zadelpen, of je zadelpen naar voren verplaatsen, wat inhoud dat je ook je bakframe moet aanpassen.
je kan ook ervoor kiezen om de ketting in z'n geheel boven de dwarsliggende balk te laten lopen. in dat geval kan het blok verder naar achteren geplaatst worden en is verlassen van het frame niet nodig.
zorg wel ervoor de de bovenste voorste blokophanging aan je blok gebruikt wordt, vanwege de stabiliteit van het blok en je voorkomt scheuren van het blok.
ju;llie hebben veel cc's toch? zorg ervoor dat je op verschillende maniern krachtrichtingen (of hoe het ook heet) aan de ophanging hebt. Ik heb dat gedaan door strips naar achteren aan de brug. m'n vorie ophanging had het niet en is afgescheurt.

en zorg ook dat je de basisprincipes van blokonderhoud (oliechecks, kleppen stellen, hoe vervang ik koppelingsplaten, hoe vervang ik m'n cilinder etc.) en herkenning van blokproblemen (bougies "lezen" etc.) onder de knie hebt. Want verwacht niet zonder technische problemen met zo'n blok heen en weer naar india te kunnen.

en wederom, zorg voor voldoende aangepaste blokkoeling anders haal je frankrijk niet eens.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby koen en bep » Sat Apr 07, 2007 5:41 pm

hee irmin,

We hebben het frame al verlengt, stuurkolom en zadelpen losgeslepen en naar voren geplaatst. We hebben dus genoeg ruimte nu. E-mail adres is koenpolder[a]gmail.com.

Grote dank voor de hulp en tips!
succes met je uitlaat, laat haar snel weer rijden...

groeten,

Koen
koen en bep
 
Posts: 33
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:37 pm

Postby koen en bep » Mon Apr 09, 2007 10:32 pm

thnx irmin voor de foto's, ziet erg netjes uit zo!


Zijn er mensen die foto's hebben van een blok wat op t frame vast zit? en ik zou graag de discussie starten meeverend of niet. Wat zijn de voordelen van meeverend?

groeten

Koen en bep
koen en bep
 
Posts: 33
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:37 pm

Postby Giel » Mon Apr 09, 2007 11:01 pm

Ik heb dan wel geen 4 takt, maar ik vind het fijner als het blok aan het frame vast zit. Op mijn vorige bak zat hij vast aan de achterbrug, en dan krijgt je blok vrij harde klappen bij het nemen van kuilen oid. De afstand tussen aandrijfwiel en achtertandwiel veranderd ook niet echt bij het in en uit veren van de achter vering.

mvg

Gilian
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Postby irmin » Tue Apr 10, 2007 12:08 pm

verend of niet meeverend......

je hoort veel verhalen, maar dat van die klappen snap ik niet zo goed.
mijn bok krijgt nooit klappen: de vering komt eerder op z'n stops, dan dat het blok ergens tegenaan zou komen. dat gebeurt dus ook niet.

zolang ik rijd, rijd ik met meeeverend blok. nooit problemen mee gehad, ook niet tijdens crossen, uursrace, kampioenschappen, whatever.

Wat ik laatst wel zag bij de zundappblokken is dat het kettingtandwiel echt onbeweegbaar vast zit, in tegenstelling tot de hondablokken, waar het tandwiel lekker kan wiebelen. bij zo'n zundappblok zal je dus eerder kans hebben op aflopen van de ketting en dan zou ik daarom voor montage aan de brug kiezen.

Maar voor die viertaktblokken,.....ik kan geen voorkeur bedenken.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby bart beekhuizen » Wed Apr 11, 2007 8:25 pm

Image
Image
Image
Image
niet erg duidelijke foto's maar mss heb je er wat aan.

ik heb dus op de schooren van de zadelpen 2 stukken bijaan gelast met de gaten voor de achterste motor-ophanging. dan heb ik een steun gemaakt die de cilinder vasthoud. ik heb wel de cilinder gaten (zitten onderaan je cilinder)
van m6 naar m10 obgeboord en getapt sodat het wat sterker is.

dat ducar(124cc?) blok heb ik ook. ik heb de rubbers uit de achterse ophanging getukt en er een 12(geloofik) mm as door heen gestoken zwant de m8 draadeinen braken bij het leven.

dn heb ik bovenop het blok een steun gemaakt die naar boven gaat naar de bevestiging van de tank.

een soort brug die in zijn geheel weg te halen is.

verder heb ik en nieuwe achterbrug gelast met de dwars ligger achter de zadelpen. omdat ik ook een motorfiets wiel met steekas wilde.

de tandwielen heb ik al over verteld die zijn van een wat lompere uitvoering dan de originele.

ik heb op de ducar een oliekoeler gemaakt. de dexeltjes met aansluiting voor slangen op je cilinder kop die te koop zijn pasen nniet op deze blokken en zijn erg duur.

zelfmaken dus.
maar doe dit met beleid! je hebt maar 1 dexeltje....
als je echt in de fout gaat kan je met 2 componenten ijzerlijm evetuele gaten dichten.

als je het dexeltje met de koelribben van de cilinderkop hebt, zie je aan de bovenkant een kogeltje zitten. pruts die er uit. (ondermijnen met een 1mm boortje) en boor het gat uit op de gewenste diameter van de tules die je gekocht hebt.

dan zie je op het dexel aan de buitenkant het olie kanaal lopen wat je ook aan de binnenkant ziet. zoek een mooi plekje voor je tule uit en breek daar de koelribben weg. boor ook daar een gat met de gewenste diameten voor je tule.

lijm te tules er in met 2 componenten ijzerlijm of goede locktite.


nu nog aan de onderkant een dammetje in het oliekanaal en je dexel is klaar.

als ik een camera tot mijn beschikking heb zal ik even wat duidelijkere foto's maken.



[/img]
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

Postby koen en bep » Fri Apr 13, 2007 12:00 pm

hallo hallo,

bedankt voor de hulp, we gaan dit weekend lassen (voor wie em kent hessel gaat t doen, meestal scheids bij de nk bb) . Ik zal wel ff wat foto's posten van wat het is geworden.

Gegroet,

Koen
koen en bep
 
Posts: 33
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:37 pm

Next

Return to algemeen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests

cron