helmplicht (alweer)

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

helmplicht (alweer)

Postby chaos » Mon Apr 23, 2007 2:28 am

He hallo!

Weet iemand dit? Als je een bankje voorin hebt, met driepuntsgordels enz...
Moeten eventuele passagiers dan wel of niet een helm dragen? En om even duidelijk te weten, wat zijn de eisen waaraan je (met passagiers) minimaal aan moet voldoen? Ik rij nu 70cc, maar krijg ik daar gezeik over? En als dit wel in orde is, zijn er dan nog extra dingen waarover de politie kan vallen als je wel mensen in je bak vervoert? thx en grtz...
chaos

Postby irmin » Mon Apr 23, 2007 1:13 pm

RVV Artikel 60.

1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.

2. Het eerste lid geldt niet voor:
b. de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;
e. de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.

Zoals je kunt lezen moet de bevestiging van je driepuntsgordel volgens vastgelegde normen gemonteerd zijn.
Ik herinner mij in een ander wetsartikel ook iets te hebben gelezen over "goedgekeurde bevestigingspunten van driepuntsgordels".
Ze zullen niet zo moeilijk doen als je zelf een degelijke bevestiging in elkaar gelast hebt, maar toegestaan is het feitelijk niet. Een agent met een slechte dag kan je het dus moeilijk maken. Maar ik verweacht niet dat ze dat doen bij een mooie constructie. maar denk zelf ook aan de veiligheid van de vastzittende pasagiers (rolbeugel ofzo). anders breken ze hun nek als je om gaat.

Los in de bak zitten mag volgens mij sowieso niet, alhoewel met helm op minder snel problemen gemaakt zullen worden.

70cc mag natuurlijk niet, maar er worden minder problemen van meer vermogen gemaakt bij bakbrommers.
Maar de nieuwe insteek van de politie is sowieso niet meer het meten van vermogen maar van snelheid. dit zou inhouden dat 50 km/u met 70cc niet tot boetes leidt, maar 60 km/u met 50cc wel. hoe ze dit in de praktijk vormgeven weet ik niet.
Motorblokken openschroeven doen ze niet meer.
maar als leoeigroot 70cc op je cilinder staat, krijg je natuurlijk wel gezeur, want het mag nog steeds officieel niet.

Zoals je ziet... er mag erg veel niet...........maarja.......
irmin

Postby Herb » Mon Apr 23, 2007 5:49 pm

18. Helmplicht
vrijdag 24 maart 2006
Artikel 60: Helmplicht

Bestuurders en passagiers van:

* een bromfiets
* van een motorfiets
* driewielige motorvoertuigen

moeten een goed passende helm dragen,
die door middel van een sluiting
op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en
die is voorzien van een goedkeuringsmerk.

De sluiting moet wel worden gebruikt, anders staat dit gelijk met het niet dragen van de helm.

De helmplicht geldt niet voor:

1. de bestuurder en de passagiers van een snorfiets;
2. de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;
3. de bestuurder of de passagier van
1. een door de Dienst Wegverkeer aangewezen type bromfiets, niet zijnde een brommobiel, of
2. motorfiets van wie de zitplaats beschermd wordt door een veiligheidscel en voorzien is van autogordels.

Bij de aanwijzing kan onderscheid gemaakt worden tussen de bestuurder en de passagiers ten aanzien van de gelding
van het eerste lid. Bij ministeriƫle regeling worden regels gesteld betreffende de eisen waaraan een type
bromfiets of motorfiets moet voldoen om te kunnen worden aangewezen. Deze regels zien in elk geval op de eisen
die gesteld worden aan de veiligheidscel en de autogordels;
4. de bestuurder en de passagiers van een brommobiel met een gesloten carrosserie;
5. de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig,
van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels
overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is
genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid,
van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.

Oftewel: Geen helmplicht op:

1. de snorfiets,
2. de brombakfiets,
3. door de RDW aangewezen bromfietsen
4. motorfietsen met een veiligheidscel of autogordels
5. brommobiel met gesloten carrosserie
6. brommobiel zonder gesloten carrosserie
7. driewielig brommobiel, voorzien van goedgekeurde autogordels.

PS: Een brommobiel is een bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een carrosserie;

Aansprakelijkheid bestuurder

Het is bestuurders verboden
passagiers beneden de twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan hierboven is voorgeschreven.

Als het kind de helm niet draagt, is de bestuurder daar verantwoordelijk voor.

Een helmplicht voor snorfietsen is gezien de lage snelheid waarmee wordt gereden niet opgenomen.
Men is wel over bezig bij het ministerie om de helmplicht voor snorfietsen in te voeren.
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
Herb

Postby Herb » Sun Sep 30, 2007 4:08 pm

Ha ha ha werd ik van de week weer eens aangehouden door een paar broekies van Politie Hollands midden.
De heren wisten mij te vertellen dat ik een helm op moest of een gordel om en ik mocht niet op de weg rijden, maar moest op t bromfietspad.
HA HA HA ik kwam niet meer bij. Een gordel, hoe verzinnen ze het.
Ik heb ze verteld dat ze me een boete mochten geven, maar dat ik het aan zou vechten en in het gelijk gesteld zou worden. Ik mag overal rijden waar landbouw voertuigen ook mogen en dat nog zonder gordel of helm op ook, alleen dat snappen de heren van de potitie schijnbaar niet.

Nog geen 2 dagen later kom ik op de BB aangereden bij een brand( de pizza koerier met mijn pizza mocht er niet langs dus moest ik naar mijn pizza) weer een broekie dat zeker wist dat ik een helm op moest, en als hij me volgende keer zag rijden dat tie me een prent zou geven. Volgens hem had hij het papier waarop staat dat ik een helm op zou moeten in de auto liggen. Ga maar pakken zei ik. Toen krabbelde hij al terug. Ik wilde nog een weddenschap met 'm afsluiten, maar ook hier had hij geen trek in.
Ik heb 'm een fijne avond gewenst en er nog achteraan gezegd tot snel.

Het is leuk en vervelend tegelijk om elke keer om die helmplicht aangehouden te worden. Het vervelende is de tijd die t me elke keer kost om alles aan die lui uit te leggen, het leuke is dat ik t beter weet dan dat hun doen.
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
Herb

Postby bart beekhuizen » Sat Oct 06, 2007 6:08 pm

hier in arnhem miepen ze helemaal nergens om... met 2 man in de bak langs pliesie's en nuks aant handje.
bart beekhuizen

Postby bakbrom65 » Mon Dec 17, 2007 1:42 am

Buiten wat de politie doet is het verboden om personen in de laadbak te vervoeren .
Hou hier om verzekeringstechnische reden rekening mee , ze zijn dus niet verzekerd .

Artikel 61b.

1. Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets.
bakbrom65

Postby elzo » Tue Dec 18, 2007 9:32 pm

mensen in de bak is helaas de goeie ouwe tijd geworden hier in groningen. zeker bij de politiemotors, die aangestuurd worden door algemeen niet gewaardeerd agentje brinkhuizen. de motherfucker.
als het breekt, dan was het gewoon niet sterk genoeg
elzo

Return to Help!