Technisch vraagje

Ik zoek een ...

Technisch vraagje

Postby denny » Wed Apr 20, 2005 4:44 pm

Ik heb een vraag betreft de ontsteking van een minarelli blok.
Mijn bougie vonkt wel maar de motor start niet. Zelfs als ik rechtstreeks wat benzine in de cilinder doe doet hij niets. Het kan dus zijn dat de ontsteking niet goed afgesteld staat en dat de timing niet goed verloopt.
Heeft iemand een tip of weet iemand hoe ik dit kan checken en op kan lossen?

Ik ben benieuwd.
denny

Postby Xenomobile » Thu Apr 21, 2005 6:32 pm

Jawel, stop een vloeitje tussen de contactpunten en draai het vliegwiel totdat je het vloeitje net los kan trekken. Draai het vliegwiel dan wel in de juiste draairichting..... Terwijl je dit doet heb je een schroevendraaier, beter: een schuifmaat door het bougiegat op de zuiger staan. Als het vloetje loskomt moet de zuiger plusminus 1,5 to 2 mm voor het bovenste dode punt staan. Contactpuntafstand bij totaal geopende punten moet 0,4 mm bedragen, dit meet je met een voelermaatje. Ook voor het bepalen van de voorontsteking ( dat eerste wat ik heb uitgelegd) heb je speciaal gereedschap wat je in het bougiegat kan schroeven...
Ik denk echter eerder dat je condensator een beetje de geest heeft gegeven, Vaak vonkt de bougie dan nog net, maar niet krachtig genoeg voor een lekkere onsteking. Heel soms doet de motor het dan nog als je de puntjes van de bougie heel dicht bij elkaar buigt. Ook dit kan je testen door de bougiekap van je kabel af te schroeven en op een redelijk grote afstand van het blok te houden... Vanaf zo'n 0,5 cm of minder moet er een vonk over springen. Gebeurt dit pas bij 0.5 mm ofzo dat is de vonk niet sterk genoeg. Ook dit kan echter aan de afstelling van de punten liggen.
Is je bak er met nat weer mee uitgescheden? Zo ja: condensator.
Weet je zeker dat er niemand in je tank heeft gezeken of dat de benzine erg oud is? Ofwel, weet je zeker dat je zuivere benzine in de cilinder gooit?
Een nieuw bougietje wil simpelweg ook vaak wel helpen. Ookal vonkt de oude nog. rare dingen die minarelli's.
Nou ja....

Succes.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby denny » Fri Apr 22, 2005 11:40 am

Bedankt voor de tips! ik ga het zeker proberen. toen ik de vorige keer de vonk checkte was deze volgens mij wel sterk maar ik probeer het toch even. Kan het ook een probleem zijn dat de pakkingen tussen de blokhelfden lek zijn? Hij lekt namelijk wat olie. Kan dit ook een reden zijn om niet te starten?

Nog een andere vraag. Ik heb gewoon een standaard blok met een dellorto 14-14 carburateur. Welke maat sproeier raad jij aan? Misschien krijgt hij wel te veel benzine? (of kan dat het niet zijn?)

ik wacht het af.
denny

ik heb ook een probleem

Postby nino » Fri Apr 22, 2005 3:20 pm

als ik de kabel (waar ik van denk dat het mijn bougie draad is tegen mijn blok aan duw en aantrap krijg ik een vonkje maar zodra ik er een bougie op gooi doet dat ding echt helemaal geen flikker meer
ps ook minarelli
het leven is stommer zonder bakbrommer
nino

Postby Xenomobile » Sat Apr 23, 2005 1:58 am

Denny: Olie lekken heeft bijna nooit iets met ontbranding te maken. In het tweetaktblok is versnellingsbakolie (als het goed is) hermetisch gescheiden van de ontbrandingskamer. De versnellingsbakolie smeert de versnellingsbak en bijbehorende lagers (klinkt logisch) en de tweetaktolie in de benzine smeert de zuiger en bijbehorende lagers. Als de pakking tussen de verbrandingsruimte en de versnellingsbak lekt, zuigt de compressieruimte olie aan uit de versnellingsbak waardoor de motor nog wel loopt, maar ontzettend zal roken (vooral in hogere toerentallen). De enige plek waar de pakking kapot zou kunnen gaan en valse lucht aan zou kunnen trekken is vlak onder de cilinder aan de voorzijde van het blok, zeg maar achter de uitlaat. Of de voetpakking is lek of de koppakking is lek. Maar voor zover ik weet is een minarelli een gietijzeren cilinder, met aluminium kop. dat is een combi die geen koppakking behoeft, tenzij de kop krom is. Heb je geen koppakking dan kan die ook niet lek zijn, de voetpakking kan je eruit blazen, maar vaak hoor je dat en heb je ook iets geks gedaan, zoals extreem hoge toeren of iets dergelijks. check dit door met je hand de krukas te draaien en te luisteren of je het langs een van de pakkingen hoort sissen.
Het kan ook zijn dat een van de krukas keerringen eruit ligt, maar ook dan geldt: is dit aan de zijde van de koppeling dan zuigt de compressieruimte olie uit de versnellingsbak aan en gaat de motor roken. Is het aan de ontstekingszijde dan zuigt de motor valse lucht aan en is het mengel te arm. check dit met zeepsop op de keerring en draai de krukas. Sist het of vormen zich luchtbellen: Keerring kapot. vaak geeft het blok dan echter nog wel een paar klappen als je direct benzine is het bougiegat gooit.
weet je zeker dat je zuigerveren nog heel zijn ? deze zijn bij minarelli redelijk smal en teer.... je mist dan een hoop compressie. Trek de cilinder er eens af en check dit. Kan je gelijk alle poorten even ontkolen. Plezier!

Nino: Probeer een nieuwe bougie of koop een nieuwe condensator, deze moet je uit de grondplaat tikken via de achterzijde, de nieuwe kan je er dan voorzichtig in tikken. een opgeblazen condensator herken je aan een bolgelsagen uiteinde, maar een condensator kan ook capaciteit verliezen terwijl er niets aan te zien is. een condensator zit geschroefd of gesoldeerd aan de draad naar de contactpunten en de zwarte uit-draad. Indien gesoldeerd heb je een soldeerbout met een hoog vermogen ( 150-200 watt) nodig. Maar stel voor dit alles eerst de ontsteking juist af op de wijze die ik in het vorige bericht heb omschreven. Maakt de bougiekap goed contact met de kabel? P.s. de bougiekabel is de dikste kabel die zich op het blok bevindt. Minarelli maakt gebruik van een externe bobine ( dat gekke kastje op de beugel die de polyester kap beet houdt) ook deze kan kapot. Bobine: Kabeltje uit het blok gaat erheen, bougiekabel ( die dikke) komt er vanaf.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby Xenomobile » Sat Apr 23, 2005 2:01 am

Carb. 14 ongeveer sproeier 62,,64 of zoiets?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

afstellen versnellingsbak

Postby denny » Sat Apr 23, 2005 8:55 pm

Bedankt voor de tips.

Inmiddels loopt mijn blokje weer. Ik heb de pakkingen vervangen en dit was volgens mij het probleem. Iemand is er voor mij mee bezig geweest maar was vergeten de pakkingen tussen de blokhelften terug te zetten.

Nu zit ik met een nieuwe vraag:

Mijn blok is onder de brommer uit geweest en nu moet ik de versnellingen weer instellen. Hoe moet dit?
In welke stand moet het handvat staan en in welke stand moet de versnellingsbak staan? Welke kabel gaat op en welke neer?

Ik hoop dat iemand mij in stappen kan uitleggen hoe ik dit het best kan doen.
denny

niet echt slim

Postby nino » Tue Apr 26, 2005 9:13 pm

ik mis mijn bobine. ik mis hem heel erg. ik weet nu wat mijn probleem is nu is alleen de vraag ik heb geen bobine waar kan ik een goede bobine vandaan toveren. en hoe duur is dat ongeveer want dat weet ik niet

alvast bedankt
en nu nog een klein vraagje waar haal ik goedkoop kabels voor mijn remmen voor vandaan en wat voor tandwiel is handig welke maat en waar haal je die vandaan

heel erg bedankt
het leven is stommer zonder bakbrommer
nino

Return to Gezocht